Geplaatst op: 04-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ambitieuze plannen voor Hanze Experience

Ambitieuze plannen voor Hanze Experience

De Nederlandse Hanzesteden willen hun rijke historie bekender en beleefbaarder maken voor zowel toeristen als de eigen inwoners. Een grote Hanze Experience en een parelketting aan stadsbelevingen moeten dat mogelijk maken. Naast toeristische doelen rond spreiding en hogere bestedingen moeten ook bewustzijn en bewonerstrots worden versterkt. Een vandaag gepresenteerd haalbaarheidsonderzoek is een eerste maar belangrijke stap in de realisatie van een Hanze Experience met internationale klasse.

"We hebben de ambitie uitgesproken dat we de Hanze willen ontwikkelen tot jaarrond culturele hotspots”, vertelt Elizabeth Stoit, Programmamanager Hanzesteden bij MarketingOost. "Daar hoort een grote Hanze-beleving bij om de betekenis van de Hanze in verleden, heden en toekomst een plek te geven. Je kunt wel allerlei verhalen en folders maken over de Hanze maar we vinden het echt belangrijk dat je het ook kunt beleven.” Stoit ziet in de Hanzesteden mensen genieten van het prachtige historische decor maar het verhaal van de Hanze wordt daar onvoldoende belicht. Toeristische doelen zijn dat toeristen langer verblijven, meer besteden en ook meer locaties bezoeken. Haar organisatie loopt in DMO-land voorop door zich nadrukkelijk bezig te houden met aanbodontwikkeling om regionaal de doelen uit Perspectief 2030 te realiseren.

De Hanze Experience bestaande uit een Beleefmuseum (met de IJsselkogge), Show en Stadsbelevingen (Hanze Tino’s - Tiny Experiences; innovatieve belevingsconcepten in leegstaande (winkel)panden) is een concept met internationale aantrekkingskracht waar geschiedenis en heden elkaar raken en waarin verbinding tussen mensen en steden centraal staat. Niet op één bepaalde plek, maar een route. Een route die stimuleert om te bewegen, te ontdekken en te ontmoeten.

Experience moet verhaal van de Hanze gaan trekken

Een Hanze Experience Beleefmuseum, Hanze Experience Show en Hanze Experience Stadsbelevingen vormen samen het concept om de Hanzesteden te versterken als cultuur erfgoed bestemming. Dit conceptadvies van Kranendonk Experience Company is het resultaat van de haalbaarheidsstudie die de afgelopen maanden is uitgevoerd. Een verkenning naar de wijze waarop een Hanze Experience gerealiseerd kan worden als trekker van het Hanzeverhaal. De studie is geïnitieerd vanuit het samenwerkingsverband Hanzesteden in samenwerking met de gemeente Kampen.

Stoit ziet in de nabije toekomst een parelketting van kleine experiences in alle steden met een grote Hanze Experience waar de opgegraven IJsselkogge de grote trekker is. "Het mooie van de Hanze is dat het Middeleeuwse samenwerkingsverband nooit is opgeheven, het bestaat nog steeds. De belangrijkste waarde van de Hanze, samenwerken en elkaar wat gunnen om er samen beter van te worden, is nog steeds actueel. In de Experience besteden we niet alleen aandacht aan de historie maar leggen we ook de link naar het heden. Bezoekers kunnen zich na een bezoek afvragen hoe Hanze ze eigenlijk zelf zijn. Ben ik die enorme samenwerker?”

Parelketting aan attracties

Bert Kranendonk, directeur Kranendonk Experience Company: "De Hanze Experience is een route als een parelketting met een sluiting, een hanger en negen pareltjes. Het vormt een geheel, maar elk afzonderlijk deeltje is het ontdekken en beleven waard. Zo ervaren bezoekers het aloude waardevolle en tegelijkertijd zo actuele ‘Hanze DNA’, maar het biedt ook nieuwe inspiratie om de eigen toekomst in te kleuren.”

De studie is uitgevoerd op initiatief van het samenwerkingsverband Hanzesteden en de gemeente Kampen. Een mogelijke Hanze Experience moet bijdragen aan de ambitie om de Hanzesteden door te ontwikkelen tot een duurzame jaarrond cultuurerfgoed bestemming. Deze ambitie is geformuleerd in de visie "Perspectief Hanzesteden 2020-2025” van het samenwerkingsverband Hanzesteden. Het exposeren van de iconische IJsselkogge als hart van de Hanze Experience is voor de gemeente Kampen van sterke toegevoegde waarde.

Van ambitie naar realisatie

De ambitie en het concept zijn uitgewerkt in een BidBook. Een inspiratiedocument om de droom tot werkelijkheid te brengen. De komende maanden worden binnen het samenwerkingsverband de vervolgstappen, waaronder mogelijke locaties en investeringsmogelijkheden, nader verkend. Als de uitkomst van de vervolgstappen positief is, richt Stoit  zich op 2024/2025 waar de grote experience zou kunnen worden geopend. Dat valt dan mooi samen met de terugkeer van de IJsselkogge. Voor de kleinere experiences zou 2022 haalbaar moeten zijn.

Het samenwerkingsverband Hanzesteden bestaat uit een samenwerking tussen de negen Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, ondernemers en overige Hanze betrokkenen.

Trefwoorden: cultuur, informatiecentra, belevingscentra, historie, Overijssel,

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.