Geplaatst op: 03-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Trend: online marketing neemt sterk toe

Trend: online marketing neemt sterk toe
Vierde kwartaal 2020 omzet via internet met meer dan 55% toegenomen.

Al snel aan het begin van de coronacrisis werd duidelijk dat consumenten snel overstappen naar online bestellen. Nu zijn ook de cijfers bekend van het laatste kwartaal van 2020 en de online omzet. Weer schoot het percentage omhoog, met 55%. Internetmarketing wordt een sleutel tot succes tijdens en na de pandemie, zo lijkt het.

De internetomzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 55,6 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds het sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014. De totale omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 4,5 procent hoger dan een jaar eerder. 

De foodsector zette meer om, terwijl de omzet in de non-foodsector kromp. Ondernemers in de detailhandel zijn pessimistisch over de ontwikkeling van de omzet en het economisch klimaat in het eerste kwartaal van 2021. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

Verschillen met multichannel

Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en de multichannelers, verkopers met diverse afzetkanalen. Voor deze laatste bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet in het vierde kwartaal 44,5 procent hoger. De online-omzet van multichannelers nam met 71,5 procent toe. Voor de gehele detailhandel en de multichannelers is dit de hoogste groei van de internetomzet die tot nu toe gemeten is. De groei verbreekt hiermee het eerdere record van het tweede kwartaal in 2020 (tijdens de eerste lockdown), toen er respectievelijk 54,9 en 68,0 procent meer online werd omgezet dan een jaar eerder.
Trefwoorden: online, internet, marketing, omzet, multichannel

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/04/21
Keukenhof toch beperkt open als testlocatie
Het was heel zuur dat voorjaarspark Keukenhof niet open kon. De attractie diende een plan in om als wandelpark open te gaan maar dat paste ook niet binnen de huidige coronaregels. Nu veel locaties in leisure een testlocatie worden, kunnen ook de deuren van Keukenhof drie dagen in april open.
31/03/21
Exclusief voor leden
Groot Rotterdams industrieel erfgoed wordt leisuregebied
Het plan van consortium Team Crossing Keileweg voor de voormalige fabriek aan de Rotterdamse Keileweg 26-28, beter bekend als ‘Kunst & Complex’, is als beste uit de bus gekomen in de openbare verkoopprocedure. Met kunts, cultuur, horeca en wonen zet leisure een duidelijk stempel op dit grote gebied dat behouden wordt als indistrieel erfgoed. Roel Willems van het Team voorspelt al: "we never sleep"
29/03/21
Organisatoren van sportevenementen vrezen financiële klap
Door de coronapandemie worden er al een jaar geen of aangepaste sportevenementen gehouden. Organisatoren verwachten dat dit sporen zal nalaten in de sector. Ze vrezen afnemende sponsorbijdragen en verminderde publieke belangstelling. Slechts een kwart denkt dan hun evenement op de oorspronkelijke datum zal plaatsvinden.
19/03/21
Qatar geeft geen 5 miljoen euro aan Floriade Expo
Floriade Expo in Lelystad zou als compensatie een bedrag van 5 miljoen euro ontvangen van Qatar. De Golfstaat zou dit bedrag verdelen in twee delen. Dat heeft waarschijnlijk door minder deelnemers in Lelystad.
19/03/21
Overheid komt met garantieregeling voor evenementen
Evenementenorganisatoren kunnen aan de slag met het organiseren van evenementen vanaf 1 juli 2021. De overheid staat garant voor de gemaakte kosten mocht het evenement onverhoopt niet doorgaan. Dat heeft het Nederlandse kabinet vanmorgen besloten. De evenementenbranche reageert gematigd positief.
15/03/21
Oproep MBO’s toerisme, horeca en evenementen: kies anticyclisch je opleiding
Gisteren deden in Nieuwsuur diverse MBO’s een oproep aan jongeren om hun hart te volgen en ondanks corona voor een opleiding in horeca, evenementen of toerisme te kiezen. Opleidingen zien de aanmeldingen halveren. Directe aanleiding is het sombere perspectief op een baan in die sectoren op dit moment. Maar de verwachting is dat over een paar jaar, als deze studenten op de arbeidsmarkt komen, juist heel veel personeel nodig is.
12/03/21
Festivalsector toont veerkracht
De festivalsector verwacht de coronacrisis in grote mate te overleven. Zelfs als hun festivals dit jaar worden geschrapt, dan nog denken ze in 2022 toch weer te gaan organiseren. Toch zijn er ook grote zorgen, vooral rond sponsoring. Tot maart zijn er al 450 evenementen afgelast.
09/03/21
Met testbewijzen kan sport, cultuur, evenementen en horeca gedeeltelijk open
Het kabinet is een consultatie gestart om testbewijzen op grote schaal in te kunnen gaan zetten bij het heropenen van de samenleving. Daartoe wordt de Wet publieke gezondheid (Wpg) gewijzigd. Op deze manier kunnen verschillende evenementen en activiteiten eerder veilig georganiseerd worden. Dit zet de deur open voor veel activiteiten in de gastvrijheidssector.