Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-01-2021
Auteur: NRIT redactie

AI helpt bij herkennen van bagage

AI helpt bij herkennen van bagage
Kunstmatige intelligentie betekent het einde van het bagagelabel.

Het toepassen van kunstmatige intelligentie bij het inchecken van ruimbagage is betrouwbaar en werkbaar, meldt Eindhoven Airport. Daarmee kan het labelen van ruimbagage op termijn tot het verleden gaan behoren. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de test ‘Bag recognition’ die BagsID en Vanderlande van augustus tot en met december 2020 op Eindhoven Airport uitvoerden. Om de technologie nog diepgaander en uitgebreider te testen, verlengt Eindhoven Airport de pilot tot 2023.

Volgens BagsID is Eindhoven Airport de eerste luchthaven ter wereld waar deze technologie wordt getest. De verwachting is dat het gebruik van deze nieuwe technologie accurater, milieuvriendelijker en goedkoper is dan het inchecken van ruimbagage via het scannen van bagagelabels. Daarnaast heeft het als voordeel dat passagiers bericht krijgen over de status en locatie van hun bagage. Het is accurater omdat bij de nieuwe manier van inchecken geen bagagelabels nodig zijn. Nu bevestigen passagiers bagagelabels soms verkeerd of raken deze los van de koffer. Het is milieuvriendelijker omdat geen bagagelabels en labelprinters nodig zijn. Ter illustratie: in 2019 werden op Eindhoven Airport 1,2 miljoen labels geprint. Daarnaast zijn deze camera’s goedkoper en is de installatie van dergelijke camera’s eenvoudiger dan de 360 graden barcode scanners. Ook is het inchecken van ruimbagage zonder het scannen van bagagelabels gebruiksvriendelijker. De passagier hoeft alleen maar een foto te maken van zijn koffer en deze te uploaden. Ook weet hij via track en trace altijd de status en locatie van de bagage.

Ivar van der Smaal, Innovatiemanager van Eindhoven Airport: "De eerste fase van de proef is succesvol afgerond. De cameraopstellingen in het bagagesysteem van Eindhoven Airport hebben aangetoond dat de technologie zeer bruikbaar kan zijn en veel voordelen kan bieden.” Toch verdwijnen de bagagelabels met streepjescodes voorlopig nog niet benadrukt Van der Smaal. De informatie op de bagagelabels bevat een verplichte 10-cijferige code, welke is voorgeschreven in de richtlijnen (RP 740) van de International Air Transport Association. Daarnaast beschikt de aankomst-luchthaven vaak nog niet over deze slimme camera’s.

Algoritme presteert boven verwachting

Marlon van der Meer, oprichter van BagsID, is blij met de samenwerking met Eindhoven Airport en Vanderlande: "De luchthaven en Vanderlande hebben ons de mogelijkheid gegeven onze technologie te implementeren, te testen en te verbeteren. Ons algoritme heeft boven verwachting goed gepresteerd. Wij gaan in 2021 de toepassingsmogelijkheden van deze beeldherkenningstechnologie op Eindhoven Airport verder ontwikkelen.”

In de volgende proefperiode wordt het beeldherkenning algoritme gekoppeld aan het bagagesysteem. Vervolgens wordt een test gedaan waarbij passagiers van een geselecteerde vlucht hun ruimbagage inchecken zonder bagagelabel maar enkel door een foto van hun koffer te laten maken. De passagiers krijgen vervolgens op hun mobiel bericht over de status en locatie van hun koffer tot op de eindbestemming.

Trefwoorden: bagage, luchthaven, reizen

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.