Coronacrisis en meer opbrengsten uit toeristenbelasting begroot!?
Photo by Robert Anasch on Unsplash Nederlandse gemeenten (gerekend exclusief Amsterdam) verwachten dit jaar 11 miljoen euro meer uit de toeristenbelasting te ontvangen dan vorig jaar was begroot. Heel opmerkelijk aangezien het toerisme in Nederland er vanwege de coronacrisis niet goed voorstaat. Dit meldt het CBS op basis van onderzoek naar de gemeentelijke begrotingen van 2021. De onderzochte begrotingen zijn door de gemeenten opgesteld voor 15 november 2020. Toeristenbelasting levert gemeenten in 2021 naar verwachting 344 miljoen euro op. Dit is 68 miljoen minder dan in 2020, een daling van 20%. De daling is vooral toe te schrijven aan Amsterdam, dat ten opzichte van de eerste begroting van 2020 de opbrengst voor 2021 met 79 miljoen euro naar beneden heeft bijgesteld tot 120 miljoen euro. 185 gemeenten verwachten meer geld uit toeristenbelastingExclusief Amsterdam verwachten alle overige Nederlandse gemeenten samen dit jaar 5% meer aan toeristenbelasting te innen dan zij voor 2020 begroot hadden. De begrote opbrengst van de gemeenten exclusief Amsterdam stijgt van 212 miljoen euro in 2020 naar 224 miljoen euro in 2021. Van alle 305 Nederlandse gemeenten die toeristenbelasting heffen, begroten er 185 extra opbrengsten, 86 gelijkblijvende opbrengsten en 33 gemeenten een lagere opbrengst. Tien gemeenten begroten zelfs een toename van de opbrengsten van meer dan 50%. Aan de andere kant van het spectrum hebben 14 gemeenten de verwachtte opbrengst uit toeristenbelasting met meer dan een kwart verlaagd. Figuur 1: Opbrengsten uit toeristenbelasting, 2015-2021 Bron: CBS* voorlopige cijfers
Voor de misgelopen inkomsten uit toeristenbelasting in de periode 1 maart tot en met 1 juni 2020 heeft het Rijk de gemeenten inmiddels gecompenseerd voor 100 miljoen euro. Of er dit jaar weer een compensatie komt, is onbekend.
Trefwoorden: toerisme, horeca, verblijfsrecreatie, belastingen, toeristenbelasting
|
|
02/06/25
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
|
02/06/25
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
|
02/06/25
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
|
02/06/25
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
|
02/06/25
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
|
02/06/25
De Vlonderbrug, een nieuwe voetgangersbrug over de rivier de Lek in natuurgebied de Everdinger Waarden, is feestelijk geopend. Nu kunnen recreanten en inwoners uit de omgeving weer de benen strekken op een populaire wandelroute midden in de uiterwaarden, want de Vlonderbrug vervangt de oude trekpont die enkele jaren geleden werd verwijderd.
|
28/05/25
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
|
28/05/25
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
|
|
05/06/25
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
|
10/06/25
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
|