Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Holland is exit, welkom voor The Netherlands

Holland is exit, welkom voor The Netherlands

NBTC heeft op haar event NBTC Focus haar strategie voor 2021 bekend gemaakt. Tegelijkertijd werd het nieuwe NL-logo dat de Nederlandse overheid overal in het buitenland gebruikt ook voor NBTC gelanceerd. Het domein holland.com is nog wel het internationale platform maar op deze site is Holland overal ingeruild voor The Netherlands. 

Volgens directeur Jos Vranken heeft toeristisch Nederland een dramatisch jaar achter de rug. "Helaas was omdenken van het businessmodel voor veel bedrijven niet rendabel en ligt er terecht veel nadruk op steunmaatregelen.” Steun die keihard nodig is als belangrijke voorwaarde voor herstel. Want zonder voldoende aanbod heeft Nederland toeristen na de crisis toeristen minder te bieden. 

Vervolg voor campagne ‘Hier moet je zijn’

Omdat internationale reizen vrijwel onmogelijk waren, heeft NBTC in 2020 de focus verlegd naar de Nederlandse toerist. En met succes want de campagne ‘Hier moet je zijn’, die samen met stedelijke en regionale dmo’s is uitgewerkt, heeft maar liefst 119 miljoen impressies opgeleverd. Bijzonder voor NBTC dat de bestemming Nederland al jaren niet meer als focusmarkt ziet. Ook dit jaar stimuleert NBTC het binnenlands toerisme met het overkoepelende verhaal van Nederland.  Aan de dmo’s in het land de taak daar verder inkleuring aan te geven. 

Met het al jaren geleden vastgestelde themajaar voor 2021 ‘Ode aan het Landschap’ heeft de organisatie een mazzeltje nu zoveel Nederlandse toeristen de rust, ruimte en veiligheid van het landschap opzoeken. De populariteit van de eigen natuur is ook NBTC niet ontgaan en ze gaan in 2021 met onderzoek en data de kennis rond bezoekersmanagement verder ontwikkelen. 

Vandaag richting heven aan de koers van morgen

De koers die NBTC met Perspectief 2030 heeft uitgezet, blijft voor Vranken onveranderd: "We geven vandaag richting aan de koers van morgen en zetten in op duurzaam herstel van de Nederlandse bezoekerseconomie. Nu zijn alle ballen gericht op herstel, maar dit is ook het moment voor het debat over Perspectief 2030 en het updaten van de Actieagenda zodat we na de Covid-19-crisis in kunnen zetten op de gewenste gast”, stelde Vranken die eenieder de opdracht gaf om "met elkaar richting te geven aan een vitale bestemming Nederland”.

De focus blijft dan ook gericht op het verzamelen van relevante data en inzichten, het wegzetten van een krachtig profiel van Nederland, het faciliteren van steden en regio’s en het aantrekken van waardevolle toeristen. "Vaccinaties en sneltesten moeten de bestemming Nederland weer openen voor toerisme”, hield Vranken de virtueel aanwezige professionals voor. "Hoop doet leven en daar moeten we ons aan vasthouden.” Lichtpuntje is dat veel wereldburgers snakken naar meer vrijheid. Informeren, inspireren en activeren van potentiële toeristen blijft in drie concrete stappen de opdracht. 

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, marketing, dmo's

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...