Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Afbeelding van silviarita via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.

Bijna alle Nederlanders (97%) vinden het belangrijk dat (klein)kinderen in het dagelijks leven gezond eten. Tijdens een dagje uit daalt die intentie naar 59% maar dat is nog altijd een ruime meerderheid. Dat blijkt uit onderzoek van JOGG onder duizend Nederlanders. Deze organisatie zet zich in voor een omgeving waar kinderen en jongeren gezond kunnen opgroeien. Met het platform Gezond Uit werk JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit.

Helft neemt geen eten mee van huis

De helft van de respondenten (52%) heeft tijdens een dagje uit geen eten van thuis meegenomen. Dat zijn er meer dan in het vorige onderzoek toen 61% nog eten van thuis meenam. Vooral ouderen nemen in mindere mate eten vanuit huis mee op een dagje uit. Belangrijkste redenen om eten mee te nemen zijn de kosten, gemak of allergie.

Bezoekers hebben leuke budgetten beschikbaar

De meeste respondenten (62%) hebben voor eten en drinken tijdens een dagje uit een budget van 5 tot 20 euro beschikbaar. De helft van hen heeft tussen de 5 en 10 euro beschikbaar en de andere helft tussen de 11 en 20 euro. Twintig procent van alle respondenten wil meer dan 20 euro uittrekken voor eten en drinken op het dagje uit. 12% heeft minder dan 5 euro beschikbaar, 6% niets en ook 6% zelfs meer dan 30 euro.

X

Gezonde associaties

Gezond eten wordt vooral geassocieerd met vetarm, minder suiker, groente, fruit en water. De meeste respondenten (66%) vinden het goed dat dagattracties gezonde producten promoten. Het gezonde aanbod van eten en drinken wordt gemiddeld gewaardeerd.

Toch hebben de meeste respondenten op hun laatste dagje uit niet heel erg gezonde keuzes gemaakt. Ze kozen voor een belegd broodje (42%), friet (31%), een ijsje (28%), snacks (20%) of een zoete lekkernij (15%).

Prijs kan gedrag beïnvloeden

Opvallend is dat consumenten gevoelig zijn voor een prijsdaling van het gezonde aanbod. Wordt daarvan de prijs verlaagd, dan worden meer gezonde keuzes gemaakt. Expliciet gevraagd naar keuzeaspecten blijkt prijs een belangrijke driver te zijn. Dat is met 64% veruit het belangrijkste keuzecriterium, gevolgd door smaak (51%) en pas op een derde plaats gezond (33%). Respondenten van 35 jaar of ouder vinden gezond eten belangrijker dan jongeren.

X

Communicatie op het park belangrijkst

Nederlanders willen vooral in het park zelf worden geïnformeerd over het aanbod aan (gezondere) keuzes (50%). Ook de website (24%), de plattegrond (21%) en bij de aankoop van tickets (18%) spelen nog een rol in de communicatie. Interessante bijvangst uit het onderzoek is dat 59% van de respondenten meerdere keren per jaar een dagje uit gaat naar een dagattractie en 12% een keer per maand.

X
Link: https://gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, horeca, gezondheid, eten, drinken, gezond eten

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/02/21
Pieter Cloo vertrekt bij Floriade
Pieter Cloo heeft besloten zijn werk als statutair directeur Floriade Almere 2022 BV na april 2021 niet voort te zetten. Pieter Cloo ziet geen mogelijkheid voor een verdere constructieve samenwerking met het gemeentebestuur van Almere.
08/02/21
Verwend nest
In de zomer van 2021 opent Nest!, een speelbos van circa 1200 m2. Hierin zijn op een Eftelingse manier elementen van de achtbanen terug te vinden zijn. Er zijn verschillende speelmogelijkheden voor álle dappere durfals, met of zonder een zichtbare of onzichtbare beperking. Daarbij wordt ook een horecapunt ontwikkeld.
05/02/21
Leukste uitje van NL in 2021: Efteling, Blijdorp en Wildlands
De Efteling is het ‘Leukste uitje van Nederland 2021’. Dat blijkt uit de ANWB-verkiezing ‘Leukste uitje van Nederland 2021’. Vertegenwoordigers van het pretpark ontvingen gister tijdens een online bijeenkomst de gouden award.
03/02/21
Helpt de routekaart van het kabinet de vrijetijdssector uit de coronacrisis?
Het Nederlandse kabinet heeft gisterenavond een routekaart gepresenteerd die onder andere de vrijetijdssector uit de coronacrisis moet helpen. Er gloort licht aan het eind van de tunnel maar dan moeten we wel van het huidige risiconiveau ‘zeer ernstig’ af.
31/01/21
Volop activiteiten rond Toverland
Wat als je attractiepark dicht moet? Je bedrijf in winterslaapstand zetten en hopen op betere tijden? Dat dachten ze bij Toverland niet. Daar zagen ze veel belangstelling voor buitenrecreatie en spelen daar handig op in. Ook voor de thuisblijvers is er volop te doen.
30/01/21
Van Gogh museum verkozen tot beste museum
Het Van Gogh Museum is door internationale consumenten verkozen tot beste museum. In zeven verschillende categorieën worden awards uitgereikt. Vooral Spanje en Italië vielen in de prijzen.
30/01/21
Sidijk en SPI Global Play bundelen krachten door Zweedse investering
De Global Leisure Group doet een grote investering in Sidijk. Met de overname van het Friese bedrijf versterkt de groep zich enorm als internationaal marktleider in leisure totaalconcepten.
29/01/21
Toverland dicht maar park komt met Tovertruck
Attractiepark Toverland is door de lockdown dicht. Door de vele wandelaars en fietsers in het recreatiegebied rondom de attractie staat nu voor de poort een Tovertruck. De foodtruck levert drinken en eten to go. Dat kan ook in combinatie met een wandelarrangement. Het grote attractiepark stapt tijdelijk over naar de recreatie in de buurt.