Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: 2020-06

Wanneer start bezoekerscampagne voor Amsterdam?

Amsterdam&partners biedt 7 pijlers om uit de coronacrisis te komen

Wanneer start bezoekerscampagne voor Amsterdam?
Geerte Udo: “De zeven pijlers versterken elkaar en dat biedt kansen voor een bezoekerseconomie die van waarde is voor de hele stad.”

Hoe ziet de duurzame ontwikkeling van de vrijetijdssector eruit tijdens en na de COVID-19-crisis? Dat was het centrale thema van de online lunchbijeenkomst ‘Trendrapport Live’, waar de 38e editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd werd gepresenteerd, "de ‘bijbel’ van de Nederlandse vrijetijdsindustrie”, zoals Stef Driessen van ABN AMRO het in zijn bijdrage noemde.

Een imago van cultuur, diversiteit en vrijheid, maar wel met respect voor elkaar, dat wil Amsterdam overbrengen naar toeristen. Om bezoekers die overlast veroorzaken te ontmoedigen moeten alle betrokken partners nauw samenwerken. Waar voorheen de ‘kwaliteitsbezoeker’ was gewenst voor de hoofdstad, wordt nu gekeken naar de waardevolle bezoeker. Dat is een mooie omschrijving voor de toerist die respectvol met de stad omgaat. Dit is een van de zeven pijlers uit het advies Herontwerp Bezoekerseconomie met als stip op de horizon 2025 dat Geerte Udo, directeur amsterdam&partners, op 26 november overhandigde aan de wethouder Economische Zaken Victor Everhardt. Het advies is tot stand gekomen door co-creatie met bedrijven, culturele instellingen, bewoners en experts. 

Waardevolle bezoeker

Uitgangspunt van het advies, dat uit zeven pijlers bestaat, is dat de stad er is om te wonen en te werken en gastvrij bezoekers te ontvangen. Iedereen die geen overlast veroorzaakt is welkom. Er wordt actief ingezet op waarde toevoegende doelgroepen zoals de cultuurbezoeker en het aantrekken van congressen. Met imago- en activatiecampagnes wordt de cultuurbezoeker verleid het diverse aanbod aan kunst, cultuur en creativiteit te ontdekken. Voor de congressector is een apart meerjarenplan opgesteld met een focus op het aantrekken van congressen op het gebied van Life Science Health en FinTech. De congressector is keihard geraakt door Covid-19 en daardoor blijven duizenden bezoekers weg. Deze bezoekers geven relatief veel geld uit, overnachten, ontdekken de stad en eten en drinken in de stad. Dat gemis is groot blijkt bij de partners.

Om bezoekers die overlast veroorzaken te ontmoedigen moeten alle betrokken partners nauw samenwerken

Bezoekerseconomie

De huidige pandemie raakt de bezoekerseconomie ongelooflijk hard. Horeca, congreslocaties, attracties, winkels en culturele instellingen vechten al sinds maart om hun deuren open te houden. De crisis is voorlopig nog niet voorbij en laat de kwetsbaarheid van de bezoekerseconomie zien. Amsterdam heeft altijd veel bezoekers getrokken en dat heeft de stad ook veel gebracht. Banen, opleidingsplekken, inkomsten voor ondernemers, culturele instellingen en overheden, een divers horeca aanbod, vele musea en theaters en een fijnmazig OV-netwerk, waarvan meer dan 40% wordt gefinancierd door bezoekers.

Geerte Udo, directeur amsterdam&partners: "Het is noodzakelijk om nu met elkaar in actie te komen. We willen niet terug naar de situatie van vóór de coronacrisis maar zo snel mogelijk naar een duurzame bezoekerseconomie die de stad en haar inwoners verrijkt. Het rapport bevat diverse adviezen en acties, zoals de introductie van een bewonerspas, effectief crowdmanagement, het stimuleren van goed ondernemerschap, aanbevelingen voor een leefbare binnenstad en meer profijt voor andere buurten. De zeven pijlers versterken elkaar en dat biedt kansen voor een bezoekerseconomie die van waarde is voor de hele stad. Ik ben er trots op dat we in twee maanden met alle betrokkenen tot dit resultaat zijn gekomen.”

Amsterdam snakt naar bezoekers maar wil de bezoekerseconomie veranderen met met als eindstip 2025.

Amsterdam snakt naar bezoekers maar wil de bezoekerseconomie veranderen met met als eindstip 2025.

Geen campagne tijdens pandemie wel versterking online

Udo gaf ook aan dat zij niet meer gelooft in grote campagnes in de tijd van de pandemie. Er liggen campagnes klaar voor nationaal en internationaal publiek maar die blijven stil liggen tot dat de ruimte er is om deze op te zetten. Ze is beducht om nu campagnes op te zetten, wetende dat de publieke ruimte al snel te druk is om de 1,5 meter maatregel aan te houden. Om nationaal en internationaal op de kaart te blijven wil ze vooral inzetten op zichtbaarheid via sociale media. Tijdens de pandemie wordt sociale media volop gebruikt om Amsterdam goed zichtbaar te houden voor potentiële bezoekers. Dit is gecombineerd met online content. "Er is heel veel geïnvesteerd in de website.” De campagnes voor ná de pandemie liggen klaar. "Omdat je een goede start wilt maken.”

De campagnes voor ná de pandemie liggen klaar. "Omdat je een goede start wilt maken”

Co-creatie

Het advies is, in opdracht van de wethouder Economische Zaken van de gemeente Amsterdam, en in co-creatie met ruim honderd betrokkenen: experts, partners, bewonersorganisaties, ondernemers uit de hele stad tot stand gekomen. De uitkomsten van de co-creatiesessies zijn via enquêtes aan bewoners en partners voorgelegd. Het advies is aangevuld met internationale aansprekende voorbeelden. Geerte Udo bij de presentatie van het plan: "Welke bezoekerseconomie willen we hebben in 2025? Daarom willen we nu toch die stip op de horizon. Je wilt waarde toevoegen aan de stad.” De woorden ‘waarde’ en ‘waarde toevoegen’ zijn belangrijk voor de komende vijf jaar.”

Plan voor meer dan bezoekerseconomie

Victor Everhardt (wethouder Financiën en Economische Zaken) meldde nadrukkelijk dat het plan niet alleen voor de stad geldt maar ook voor de regio, de Metropoolregio Amsterdam (MRA). 28 miljoen euro wordt beschikbaar gesteld aan ondernemers, ook voor de zwaar getroffen congresorganisaties. Everhardt kijkt breder naar de aanpak dan alleen de bezoekerseconomie, ook kijkt de wethouder naar kansen voor het vestigingsklimaat van bedrijven.

Inkomsten uit de dagbezoeker?

Het rapport heeft een bijzonder advies: het onderzoek of je de dagbezoeker kunt belasten. Het zou een geheel nieuwe inkomstenbron zijn voor de stad. Daarbij staat het actiepunt dat particuliere verhuur verboden moet worden. Amsterdam wil goed geregistreerde verhuur aan bezoekers. Iets waarvan de wethouder aangaf dat het een mooie droom is maar wel veel ‘juristerij’ kost om de wens tot realiteit te brengen.

Uit de presentatie bleek dat de stad niet terug wil naar de overbelaste bezoekerseconomie van voor covid-19. Het is nu aan het ethische vraagstuk dat de ondernemers en culturele instellingen roepen om activatiecampagne maar hoe snel loopt de badkuip Amsterdam met bezoekers weer overvol. Hierop ging Geerte Udo tijdens de presentatie niet in. De roep om bezoekers is nu groter dan een morele afweging wanneer Amsterdam weer terugkeert naar overtoerisme.

Corona treft gastvrijheidseconomie Amsterdam hard

Het hoofdstedelijk statistiekbureau Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) becijferde in juli van dit jaar dat Amsterdam

  • 60% minder verblijfsgasten ontvangt
  • 40% minder dagjesmensen trekt
  • Dit was de daling vóór de tweede golf met een gedeeltelijke lockdown. De invloed wordt nog sterker. Het slechtste scenario zou uitkomen op:
    • 74% daling in verblijfsgasten
    • 44% minder dagjesmensen
  • Waarschijnlijk is het laatste scenario realiteit geworden mede door onder meer strengere maatregelen in België en de code rood die Noord-Holland kreeg van de Oosterburen in september. Het wegblijven van de nationale en internationale toeristen levert het economische verlies op van minimaal 350 miljoen euro, meldde Centrum voor Geldzaken in juli.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, marketing, Vvv's, dmo's

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
Verbindingen naar Geuldal Kunderberg
In augustus is Vebego Groen BV gestart met de inrichting voor belangrijke verbindingen tussen de Limburgse Natura 2000-gebieden Geuldal en Kunderberg.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...