Geplaatst op: 18-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland ook dit jaar favoriet vakantieland voor Nederlanders

Nederland ook dit jaar favoriet vakantieland voor Nederlanders
Photo by Damiano Baschiera on Unsplash

Zoover verwacht dat ook dit jaar Nederlanders massaal in eigen land op vakantie gaan. Dat ziet de review- en boekingssite in het zoekgedrag op haar site. Net als in 2020 is ruim een derde van de vakantiegangers in 2021 op zoek naar bestemmingen in Nederland, met name in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland, al durven sommige weer over de grens te kijken.

Zoover analyseerde miljoenen views en het zoekgedrag van honderdduizenden bezoekers. Met meer dan 30 miljoen jaarlijkse bezoeken, ruim 3,8 miljoen reviews en meer dan 15.000 vakanties is Zoover een van de grootste vakantiesites van Nederland. 

Nauwelijks gezocht naar vliegvakanties

In het buitenland zijn vooral bestemmingen die betrekkelijk dichtbij liggen en met de auto bereikbaar zijn populair, zoals Frankrijk en Italië. Naar vliegvakanties in landen als Spanje, Portugal, Griekenland, Turkije en Egypte wordt in verhouding nauwelijks nog gezocht.

Uit de kwartaalanalyse blijkt ook dat Nederlanders goed letten op de coronamaatregelen en de veiligheid op hun vakantiebestemming. In ruim een op de vijf reviews die sinds maart vorig jaar zijn geschreven op Zoover komen termen als corona, Covid-19, anderhalve meter of coronamaatregelen voor.

Nederlanders oriënteren zich op voorjaar-, mei- en zomervakantie

Hoewel de Vakantiebeurs is uitgesteld en de corona-lockdown is verlengd, ziet Zoover dat veel Nederlanders zich in de eerste weken van het nieuwe jaar oriënteren op hun voorjaars-, mei- en zomervakantie. "Mensen zijn nog voorzichtig, maar hebben wel de behoefte om dit jaar op vakantie te gaan”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover.

Nederland bovenaan

Zoover ziet daarbij grote verschillen ten opzichte van de tijd voor corona. In 2019 zochten de meeste Nederlanders naar Frankrijk als vakantiebestemming, net als de jaren daarvoor. Vorig jaar raakte het land die koppositie kwijt en ook dit jaar staat een vakantie in Nederland bovenaan. Zocht in 2019 nog 18 procent van de mensen naar een vakantie in eigen land, vorig jaar was dat 35% en dit jaar bijna 34%. Het marktaandeel van Frankrijk groeide van 19% in 2019 naar 24% dit jaar, net zoals het aandeel van Italië – vorig jaar niet zo populair vanwege de corona-uitbraak – van 8 naar 13% groeide. In 2019 zocht bijna 16% van de Nederlanders nog naar een vakantie in Spanje, dit jaar slechts 8%. Ook andere mediterrane landen als Griekenland (van 9 naar 4%) en Turkije (van 7 naar 1%) zagen hun populariteit na corona afnemen. Egypte (van 2 naar bijna 0%) komt niet eens meer voor in de top-10.

Kamperen populair

Qua accommodaties ziet ze dat vooral campings populair zijn. "Het is kamperen, kamperen, kamperen. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die daar geen zin in hebben en zoeken naar een luxe all-inclusive vakantie. Nu dat in Turkije of Griekenland moeilijker wordt, springen hotels in Nederland, Frankrijk en Oostenrijk daar slim op in met extra arrangementen”, aldus Eyck.

Hopen op last minute wintersport

Opvallend is ook dat de populariteit van Duitsland – vorige zomer nog zeer in trek bij Nederlanders – in vergelijking met twee jaar geleden van 7 naar 4 procent is gedaald, terwijl Oostenrijk zijn marktaandeel van 5 procent wist te behouden. "Bij Oostenrijk speelt voor een deel nog de wintersport mee. Ik denk dat mensen nog hopen op een lastminute wintersport omdat daar de lockdown vooralsnog eind januari eindigt. Duitsland is de laatste weken vrij veel negatief in het nieuws. Ook is de lockdown daar weer verlengd tot april”, verklaart Eyck.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, vakantieplannen, zomervakantie, crisis, corona

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname