Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs

Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs

De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot één van de finalisten in de categorie Covid & Tourism Strategy Award van de Green Destinations Stories Award. De gemeente Nijmegen, die sinds 2018 in het bezit is van een ‘Golden Green Destinations Award’, heeft dit project van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen voorgedragen. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de internationale reisbeurs ITB Berlin 2021, die dit jaar online plaatsvindt van 10 t/m 14 maart.


De Covid & Tourism Strategy Award is dit jaar nieuw toegevoegd. Deze is bedoeld voor groene bestemmingen die een effectieve strategie hebben geïmplementeerd om toerisme ten tijde van corona zo verantwoord mogelijk te laten zijn.


Betere spreiding

Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "Met de Monitor Bezoekersdrukte Gelderland hebben we een tool ontwikkeld waarmee consumenten de afgelopen zomer in een oogopslag zagen hoe druk het in Gelderland was op de toeristische plekken. Bovendien werden er ook meteen minder drukke alternatieven aangereikt. Op die manier hebben we proberen bij te dragen aan een betere spreiding van toeristen en recreanten in Gelderland. Uiteraard in de eerste plaats om ongewenste drukte in het kader van Covid-19 te vermijden, maar ook om een beter evenwicht tussen de natuur en recreatie enerzijds en bezoekers en inwoners anderzijds te creëren. Het enthousiasme bij consumenten, gemeenten, natuurorganisaties en toeristische bedrijven maakt dat we nu aan het onderzoeken zijn of we de monitor een vervolg kunnen geven. De nominatie voor de Green Destinations Award is niet alleen een mooie erkenning voor de monitor, maar vooral een extra motivatie om hier verder meer aan de slag te gaan.”


Over de monitor bezoekersdrukte

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer groen (rustig), oranje (gemiddeld) of rood (druk) was.

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte bijna 500.000 keer geraadpleegd. Er werden 627 gebruikers gevraagd naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken, op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan of thuis te blijven. 94% van de respondenten geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona.

Trefwoorden: Monitor bezoekeresrukte, award, Green Destinations Stories Award

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...