Geplaatst op: 11-01-2021
Auteur: Kees van der Most
Bureau Trends & Tourism

De twenties van deze eeuw worden de comeback van eigen land

De twenties van deze eeuw worden de comeback van eigen land

De afgelopen decennia is het aandeel binnenlandse vakanties op de Nederlandse vakantiemarkt alleen maar gedaald. Werden in 1980 nog 60% van alle vakanties in eigen land doorgebracht; in 2019 is dat teruggelopen naar 44% (bron: CVO). Met name door de gestegen welvaart en het goedkoper worden van vliegvakanties kregen buitenlandse vakanties een boost. Toch lijkt er een omslag te komen in het almaar dalende aandeel van eigen land. 

Volgens de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism zullen binnenlandse vakanties het komende decennium een revival laten zien. En dat komt niet eens zo zeer door de coronacrisis. Het is een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was. De coronacrisis versterkt de ontwikkeling eigenlijk alleen maar.

Zeven redenen voor revival van binnenlandse vakanties

In de toekomstvisie worden de volgende zeven redenen genoemd voor de verwachte groei van binnenlandse vakanties:  

1 | Groei korte vakanties

De Nederlandse vakantiemarkt zal de komende jaren – na herstel van de coronacrisis - beperkt kunnen groeien. De groei zal daarbij vooral in korte vakanties zitten. Uit onderzoek is bekend dat deze korte vakanties vooral dichtbij huis worden doorgebracht.  

2 | Groeiend aantal 65+-ers

Het aantal senioren zal de komende tien jaar flink in aantal groeien. Volgens prognoses van het CBS met maar liefst 1 miljoen. Vooral het aantal 65+-ers zal toenemen. Een interessante doelgroep met tijd, geld en bereidheid om dat aan vakanties uit te geven. 65+-ers gaan volop naar het buitenland, maar uit onderzoek is bekend dat deze groep relatief veel voor eigen land kiest.

3 | Grotere kans op mooi zomerweer

Lekker zomerweer is voor veel Nederlanders een argument om voor een buitenlandse vakantie te kiezen. De grotere kans op mooi zomerweer in Nederland (als gevolg van klimaatverandering) werkt in het voordeel van eigen land. Al gebied de eerlijkheid natuurlijk te zeggen dat er op dit punt nog geen vastigheid is en de verschillen van jaar tot jaar groot kunnen zijn.

4 | Duurzaamheid wint aan belang

Klimaatverandering zal ook op andere punten een steeds grotere impact op het vakantiegedrag krijgen. Zo mag verwacht worden dat vliegen door onder meer belastingen/heffingen en gebruik van duurzame brandstoffen duurder wordt. Tegelijkertijd zal het aandeel Nederlanders dat in hun keuze van vervoer en bestemming bewust rekening houdt met milieu/klimaat toenemen. Dichtbij vakanties kennen een lagere footprint, wat binnenlandse vakanties aantrekkelijk maakt.

5 | Opkomst van elektrische auto

In 2030 zal volgens ramingen van de ANWB zo’n 25 à 30% van de auto’s elektrisch zijn. De beperktere actieradius van elektrische auto’s zal voor autovakantiegangers een stimulans vormen om dichterbij huis op vakantie te gaan.

6 | Nieuwe verblijfsconcepten

De laatste jaren zien in eigen land veel innovaties het licht; vooral in de verblijfsrecreatieve sector. Deze maken het binnenlandproduct hipper en trekken daarmee ook nieuwe doelgroepen. Voorbeelden: strandhuisjes, tiny houses, pop-up campings e.d.

7 | Beter imago van een vakantie in eigen land

Werd je vroeger wat meewarig aangekeken als je in eigen land op vakantie ging (poor men’s holiday); dit imago begint te verdwijnen.  Nederlanders worden zich meer bewust van de aantrekkelijkheid van eigen land. De coronacrisis en campagnes als ‘Hier moet je zijn’ en ‘Welkom terug in Nederland’ versterken.

Bij lange zomervakanties blijft buitenland dominant

Bovenstaande punten bieden een mooi perspectief voor ondernemers en regio’s die zich richten op binnenlandse vakanties. Veranderingen zullen echter geleidelijk gaan. Optimisten die denken dat binnenlandgangers door de positieve ervaringen van afgelopen zomer in 2021 weer automatisch voor eigen land zullen kiezen komen bedrogen uit. De aantrekkingskracht van het buitenland blijft – zeker voor lange zomervakanties - groot. Dat blijkt wel uit grootschalig onderzoek dat Trends & Tourism in december 2020 deed naar vakantieplannen/intenties voor de zomer van 2021. De overgrote meerderheid van de Nederlanders gaf in dat onderzoek aan de komende zomer - als het even kan - weer gewoon naar het buitenland te willen gaan.

Link: https://www.trends-tourism.nl/uploads/15/factsheet%20toekomstvisie-2.pdf
Trefwoorden: trends, onderzoek, toekomstverkenningen, toerisme, vakanties, vakanties van Nederlanders

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
07/01/21
Rli werkt aan advies natuurbeleid
Hoe kan de zorgelijke afname van natuurkwaliteit en biodiversiteit in Nederland op tijd worden omgebogen naar herstel van een veerkrachtige natuur? De kwaliteit van de natuur raakt ook de mogelijkheden voor recreatie.
07/01/21
Kerk wordt Kijkdepot voor Stedelijk Museum
Half maart opent in de recent gerestaureerde Havenkerk in Schiedam het Kijkdepot Schiedam. Daar nemen medewerkers van het Stedelijk Museum Schiedam samen met experts en publiek de historische collectie onder de loep. ‘We hopen dat mensen straks – coronaproof – komen kijken en hun verhaal over de voorwerpen vertellen’, zegt conservator stadsgeschiedenis Merel van der Vaart.
06/01/21
Exclusief voor leden
Professionaliseringsslag register mobiel erfgoed
De Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN), de koepelorganisatie van en voor al het mobiel erfgoed in Nederland, begint in 2021 met een grote professionaliseringsslag. De bestaande database met mobiel erfgoed wordt gemoderniseerd naar versie 2.0 zodat zowel particulieren, als overheden en tal van organisaties makkelijk gebruik kunnen maken van dat register.
06/01/21
Slechts 17% van de geprognotiseerde festivals gehouden in 2020
Op basis van festivalcijfers 2019 en de geprognotiseerde groei van de sector was de verwachting dat 2020 zou uitkomen op bijna 1200 kunst- en cultuurfestivals die gezamenlijk 27,4 miljoen bezoeken zouden generen.
28/12/20
Trend: combineer stad en strand
Weet je als ondernemer of regio bezoek aan stad en strand mogelijk te maken? Dit zijn de favoriete locaties voor toeristen blijkt uit een van de trends uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
17/12/20
Reissector leert veel bij
Net als in de horeca blijkt dat de vakgenoten in de reissector massaal bijleren sinds de start van d...