Geplaatst op: 11-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Bicycle Tourism Conference over boost in aanleg fietspaden

Bicycle Tourism Conference over boost in aanleg fietspaden
Fietsroutes en -netwerken krijgen boost door pandemie.

De coronacrisis heeft een flinke impuls gegeven aan het fietsgebruik en de aanleg van fietspaden in heel Europa. Hoe kan het fietstoerisme hiervan profiteren? En welke trends kunnen we de komende jaren verwachten op dit gebied?

Het zijn enkele onderwerpen die de revue passeren tijdens de tweede editie van de IBTC, de International Bicycling Tourism Conference. Dit keer is de conferentie vanwege de coronacrisis 100% online. Ook duurt de IBTC nu twee dagen: op woensdag 27 en donderdag 28 januari 2021 zijn de online lezingen en round table-sessies te volgen.

Influencer marketing

Het item ‘influencer marketing’ komt eveneens aan bod. Heeft het zin een influencer op een fietszadel te zetten bij de promotie van routes? En hoe vind je de juiste influencer die goed aansluit bij je product of dienst?

Ook is er aandacht voor de ontwikkeling en vermarkting van diverse routes in Europa: de LF Zuiderzeeroute (NL), De Brenta-route (ITA), La Dolce Via (FRA), de Iron Curtain Trail (OOS/CZ/SLW) en de Loire à Vélo (FRA).

Droomplekken voor fietskampeerders

De IBTC zoomt verder in op het gebrek aan goede overnachtingsmogelijkheden voor fietskampeerders. Veel campings in Europa hebben geen geschikte plekken voor de natuurliefhebbende fiets(st)er met zijn of haar lichtgewicht tentje. De Groene Koepel in Nederland is een mooi voorbeeld van hoe het wél kan.


 
Trefwoorden: fietsen, route, netwerk, beleid, recreatie, sport

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/02/21
Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector
In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. Minder gasten, minder boekingen, volledige sluiting. Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen.
18/02/21
Meer dan 100.000 aanmeldingen voor testevents
Al meer dan 100.000 mensen hebben zich aangemeld voor de testconcerten en -festivals die in maart worden georganiseerd. De Alliantie van Evenementenbouwers is zeer verheugd over deze massale belangstelling, zelfs zonder dat er een programma bekend is gemaakt.
17/02/21
Amsterdam meest favoriete stad in de Benelux voor hotelexploitanten
Nederland meest aantrekkelijke hotelmarkt in de Benelux met zes steden in de top 10 en Amsterdam, D...
09/02/21
Hoe Data Friesland verrassend veel te weten komt over toeristisch gedrag
Online is een schat aan informatie te vinden over het gedrag van toeristen. Maar hoe ontsluit je al die data rond zoeken, boeken, bezoeken en beoordelen. Data Friesland heeft de datahandschoen opgepakt en de resultaten tot nu toe online gepresenteerd.
04/02/21
Exclusief voor leden
Barometer: 37% heeft zomervakantie geboekt
Dit blijkt uit onderzoeken die in januari zijn uitgevoerd door Corendon; enerzijds in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect en anderzijds onder haar eigen klanten. 65% van de Nederlanders geeft aan van plan te zijn om in Nederland of het buitenland op vakantie te gaan, waarvan 37% de vakantie al heeft geboekt.
29/01/21
Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed
NBTC werkt met de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland en Utrecht, Vereniging van...
25/01/21
Bijna alle vakantiegangers naar buitenland bereid tot vaccinatie
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar op vakantie willen naar het buitenland is bereid zich...
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.