Geplaatst op: 07-01-2021
Auteur: Maas, Klaas van Erp

De eindsprint van jaar 2020

Topdrukte sinds september

De eindsprint van jaar 2020
Toenemende vraag naar jachthavens.

2020 was een gek jaar. In het begin van het jaar werden we opgeschrikt door het feit dat Covid-19 ons land had bereikt met alle gevolgen van dien. Voor de recreatiesector stond de vraag centraal, of de consument op vakantie kon/mocht en onder welke voorwaarden. De verschillende recreatieondernemers waren druk met het interpreteren van de coronaregels, zodat zij weer (mondjesmaat) open konden gaan en zij keken reikhalzend uit naar de versoepeling van de regels. De 1,5 meter afstand in combinatie met het openstellen van de sanitairgebouwen leek daarbij een kernpunt. Privé sanitair units bleken ineens bittere noodzaak te zijn in plaats van louter luxe.

De gevolgen voor het consumentengedrag en daarmee de recreatiesector waren legio. Men bleef massaal in Nederland recreëren, de botenverkoop groeide enorm, elektrisch fietsen waren uitverkocht, ligplaatsen in jachthavens raakten vol, recreatiewoningen waren niet aan te slepen, en campings raakten overvol. Dat vertaalde zich in het feit dat de exploitaties van recreatieparken en jachthavens eigenlijk best stabiel gebleven zijn en in sommige gevallen zelfs beter. Dat heeft op haar beurt er onder andere voor gezorgd dat er een forse toename is waar te nemen van de aan- en verkooptransacties van vakantieparken en jachthavens.

Alle redenen voor de transacties in recreatief vastgoed:

> Covid 19, zoals hierboven gememoreerd;
> de toename in vraag naar recreatiewoningen. Door de aankoop van een eigen recreatiewoning heeft men de vakantie veiliggesteld. Daarnaast kan men Covidproof van de eigen vakantiewoning genieten. Bijkomend aspect is de lage rente op de bank;
> sinds eind 2018 kopen Franse concerns campings en bungalowparken in Nederland. De Fransen hebben vertrouwen in Nederland en de verblijfsrecreatieve markt. De Fransen zijn bekend met de Nederlandse recreant. Al jaren gaan Nederlanders op vakantie in Frankrijk. Daarbij komt dat de weersomstandigheden in Frankrijk met name in het hoogseizoen niet altijd ideaal zijn, lees te heet. Daarnaast willen de Fransen een brug slaan tussen Nederland en Frankrijk om de Nederlandse recreant nog meer aan zich te binden;
> private equity fondsen maken hun entree in de Nederlandse recreatie. Het doel van private equity is groei om na een x aantal jaren met winst te verkopen. Een onderdeel van die groeistrategie is uitbreiding. Deze concerns zijn daardoor zeer actief op zoek naar uitbreiding en met name herontwikkelingslocaties.

De toename van de vraag naar vakantieparken en jachthavens resulteert bij ons ons op kantoor in ongekend veel aan- en verkoop transacties sinds de maand september. Waarschijnlijk mede aangejaagd door de verhoging van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2021. Hierdoor willen kopers ook nog graag voor het einde van 2020 de transactie afronden hetgeen extra druk veroorzaakte.

De recreatie- en watersportsector bewijst maar weer dat het een sector van doorzetters is waar altijd wel iets in te doen is. Fijn dat wij alweer 40 jaren onze diensten in die sector mogen aanbieden!

Goed gesprek over recreatief vastgoed?

We zijn u graag van dienst! www.maasrbm.nl
Maas heeft vestigingen in Den Bosch (+31(0) 73 640 88 88)
en in Huizen (+31(0) 35 623 62 12).
 


Link: https://www.maasrbm.nl/
Trefwoorden: makelaar, recreatie, vastgoed, kamperen, bungalow, jachthaven

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
14/01/21
Check-in Kiosk voor recreatiebedrijven
Stratech heeft in samenwerking met C.A.T. Control Systems op Camping Julianahoeve een Check-in Kiosk ontwikkeld waardoor gasten receptieloos kunnen inchecken. In coronatijd een belangrijk instrument om snel en veilig het incheckproces te laten verlopen.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Eelke Horselenberg nieuwe directeur Stichting De Groene Koepel
Met ingang van 1 januari 2021 is Eelke Horselenberg de nieuwe directeur van Stichting de Groene Koep...
12/01/21
Nieuwe luxe accommodaties op Camping De Lakens
Kennemerduincamping De Lakens introduceert in 2021 drie nieuwe typen luxe accommodaties waarvan er twee een primeur zijn. De accommodaties zijn samen met leveranciers ontwikkeld.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.