Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

#BlackMonday groot succes

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) trapte de landelijke campagne #BlackMonday vanmorgen officieel af op het Plein in Den Haag, door een aantal Kamerleden symbolisch de sleutel van de horeca te overhandigen. Met de actie wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

 

De sleutel van de toekomst van de horeca ligt in handen van de overheid

Bij Millers en Cloos op het Plein overhandigden KHN-voorzitter Robèr Willemsen en KHN-directeur Dirk Beljaarts symbolisch de sleutel van de horeca aan Kamerleden Thierry Aartsen (VVD), Geert Wilders (PVV), Henk Krol (Krol), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Kees Verhoeven (D66); de politiek heeft immers de sleutel tot de oplossing. Willemsen richtte een kort woordje tot de politici over de inhoud van de actie #BlackMonday en waarom aanvullende financiële steun en perspectief op heropening cruciaal zijn voor de sector. Ook de petitie die in vier dagen al door ruim 40.000 mensen is ondertekend - en die deze boodschap ondersteunt – werd overhandigd. In een brief aan het kabinet en Tweede Kamerleden roept KHN de overheid op de horeca perspectief te bieden en in actie te komen om de uitverkoop van de branche te voorkomen en de horeca in Nederland te redden.

 

De aanwezige Kamerleden ondersteunen de ludieke actie, begrijpen de noodkreet en zeggen zich te realiseren dat het tijd is voor actie om te voorkomen dat de horeca uit het straatbeeld verdwijnt.

 

#BlackMonday – maandag 7 december

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot de start van #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want de spaarpot van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Meer dan 10.000 horecaondernemers hebben zich het afgelopen weekend ingezet om vandaag met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP de overheid en het Nederlandse publiek te laten zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

 

#BlackMonday staat volledig in het teken van de horeca. Vandaag worden er door het hele land verschillende initiatieven georganiseerd. Het is fijn dat zoveel mensen de horeca een warm hart toedragen. Alle acties geven aan hoe hoog de nood in de sector is en zijn een duidelijk signaal naar Den Haag.

 

Gevolgen zijn desastreus

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De gevolgen van overheidsmaatregelen zijn desastreus. De rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg en de branche staat op omvallen. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen, maar daadkracht vanuit het Kabinet ontbreekt. Daarom staat vandaag in het teken van #BlackMonday. De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

  1. Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.
  2. Kom met gerichte extra steun; de NOW moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

Ik ga ervan uit dat de politiek gehoor geeft aan deze noodkreet van onze prachtige branche en dinsdag met goed nieuws komt: aanvullende financiële steun en perspectief op heropening.”

 

Trefwoorden: KNH. campagne, black friday

CELTH



||| Nieuws |||

30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname
30/06/25
Exclusief voor leden
Gijs Schreuder voorzitter Varen doe je Samen!
Voor de periode tot 2030 is Gijs Schreuder benoemd als voorzitter van Varen doe je Samen!.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.
30/06/25
Nieuwe fietsroute belicht Oisterwijkse leerindustrie
Met de lancering van de Leerroute Oisterwijk krijgt de rijke leerhistorie van de gemeente een nieuw podium. De 27 kilometer lange fietsroute, ontwikkeld door gemeente Oisterwijk en Brabant Partners, voert langs iconische plekken zoals de KVL-leerfabriek en de fabriek van schoenenfamilie Van Bommel.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.