Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

#BlackMonday groot succes

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) trapte de landelijke campagne #BlackMonday vanmorgen officieel af op het Plein in Den Haag, door een aantal Kamerleden symbolisch de sleutel van de horeca te overhandigen. Met de actie wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

 

De sleutel van de toekomst van de horeca ligt in handen van de overheid

Bij Millers en Cloos op het Plein overhandigden KHN-voorzitter Robèr Willemsen en KHN-directeur Dirk Beljaarts symbolisch de sleutel van de horeca aan Kamerleden Thierry Aartsen (VVD), Geert Wilders (PVV), Henk Krol (Krol), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Kees Verhoeven (D66); de politiek heeft immers de sleutel tot de oplossing. Willemsen richtte een kort woordje tot de politici over de inhoud van de actie #BlackMonday en waarom aanvullende financiële steun en perspectief op heropening cruciaal zijn voor de sector. Ook de petitie die in vier dagen al door ruim 40.000 mensen is ondertekend - en die deze boodschap ondersteunt – werd overhandigd. In een brief aan het kabinet en Tweede Kamerleden roept KHN de overheid op de horeca perspectief te bieden en in actie te komen om de uitverkoop van de branche te voorkomen en de horeca in Nederland te redden.

 

De aanwezige Kamerleden ondersteunen de ludieke actie, begrijpen de noodkreet en zeggen zich te realiseren dat het tijd is voor actie om te voorkomen dat de horeca uit het straatbeeld verdwijnt.

 

#BlackMonday – maandag 7 december

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot de start van #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want de spaarpot van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Meer dan 10.000 horecaondernemers hebben zich het afgelopen weekend ingezet om vandaag met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP de overheid en het Nederlandse publiek te laten zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

 

#BlackMonday staat volledig in het teken van de horeca. Vandaag worden er door het hele land verschillende initiatieven georganiseerd. Het is fijn dat zoveel mensen de horeca een warm hart toedragen. Alle acties geven aan hoe hoog de nood in de sector is en zijn een duidelijk signaal naar Den Haag.

 

Gevolgen zijn desastreus

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De gevolgen van overheidsmaatregelen zijn desastreus. De rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg en de branche staat op omvallen. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen, maar daadkracht vanuit het Kabinet ontbreekt. Daarom staat vandaag in het teken van #BlackMonday. De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

  1. Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.
  2. Kom met gerichte extra steun; de NOW moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

Ik ga ervan uit dat de politiek gehoor geeft aan deze noodkreet van onze prachtige branche en dinsdag met goed nieuws komt: aanvullende financiële steun en perspectief op heropening.”

 

Trefwoorden: KNH. campagne, black friday

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...