Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

‘The show must go on’

Evenementenbranche slaat alarm met grootschalige actie

‘The show must go on’

Tegelijk met de maandelijkse test van het luchtalarm van afgelopen maandag, slaat de evenementenbranche opnieuw alarm. Met een grootschalige actie en de boodschap ‘The show must go on’ (#theshowmustgoon), voert de branche de druk richting de overheid noodgedwongen op.


De actie wordt ondersteund door het Metropole orkest dat, ter gelegenheid van hun 75-jarige bestaan vorige week, samen met DI-RECT zanger Marcel Veenendaal en het ZO! Gospel Choir, een cover opnam van het nummer van Queen ‘The show must go on’. De bijbehorende clip laat, heel treffend, beelden zien van lege theaters, podia en concertzalen. Het nummer en de clip waren maandag kort na het luchtalarm van 12 uur te zien en te horen op radio, televisie, sociale media en op de buitenkant van verschillende grote evenementenlocaties. 

  

Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie van Evenementenbouwers: ‘We begrijpen dat er onder de huidige omstandigheden geen grootschalige evenementen kunnen plaatsvinden, maar niet dat we op korte termijn niet aan de slag kunnen met testevenementen. Met de ontwikkelingen op het gebied van sneltesten is de koudwatervrees van het kabinet onbegrijpelijk. We willen dat de politiek zich realiseert dat evenementen in het voorjaar en de zomer van 2021 niet door zullen gaan als er op korte termijn geen toezeggingen worden gedaan en er geen stappen worden gezet. The show must go on.’


Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het EventPlatform vult aan: ‘De huidige steunmaatregelen van de overheid zijn heel belangrijk voor onze branche. Maar de testevenementen zijn nodig om te voorkomen dat er sprake is van een (indirecte) sluiting van anderhalf tot zelfs twee jaar voor onze branche. Tel daarbij de afbouw van steunmaatregelen, de beperkingen op TOZO en TVL en een Garantiefonds dat nog in ontwikkeling is, en dan begrijp je dat het al lang 5 over 12 is geweest, het water ver over de lippen staat en de branche, opnieuw, alarm slaat.’


De Alliantie van Evenementenbouwers en het EventPlatform zijn de initiatiefnemers van de actie. De organisaties vertegenwoordigen de publieks- en zakelijke evenementenbranche. De branche is goed voor ruim 100.000 werkplekken en een directe jaaromzet van 7,4 miljard. De branche is in maart vrijwel volledig tot stilstand gekomen en ziet testevenementen, evenals sneltesten en vaccinaties, als belangrijke stappen voor de herstart van de sector en de mogelijkheden om binnen enkele maanden naar een volledige bezetting terug te gaan.


De uitvoering van de testevenementen is in handen van Fieldlab Evenementen. Een initiatief van de Alliantie, het EventPlatform en de overheid. Onder de noemer ‘Back to Live’ wil Fieldlab Evenementen de testevenementen organiseren. Dat gebeurt in samenwerking met de wetenschap en met steun van de vier ministeries Economische Zaken en Klimaat, Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen, Justitie & Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn & Sport. De resultaten van de testevenementen worden gebruikt om te komen tot een versnelde, veilige, verruiming van maatregelen en aantallen bezoekers.


Het verzoek aan het Metropole Orkest om medewerking te verlenen, was niet aan dovemansoren gericht. Directeur Jan Geert Vierkant: ‘We vieren ons jubileum in zeer bijzondere omstandigheden. Ook wij verlangen weer naar evenementen waar we ons kunnen laten horen en zien en de wisselwerking met ons publiek. We ondersteunen de actie #theshowmustgoon daarom van harte.’

Link: https://www.youtube.com/watch?v=Uo5Bk-HeBRA&list=UUlOuC_V57_bW5sZ5yuh2IKw
Trefwoorden: Evenementenbranch, grootschalige actie, testevenementen

CELTH



||| Nieuws |||

27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...