Geplaatst op: 07-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat betekent de COVID-19-pandemie voor vrijetijdssector?

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 vandaag verschenen

Wat betekent de COVID-19-pandemie voor vrijetijdssector?

Vandaag verschijnt het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Het rapport wordt gepresenteerd op het jaarlijkse event Trendrapport Live dat dit jaar door meer dan 450 deelnemers online wordt gevolgd.  

Trendrapport Live ook volgen? Kijk dan vandaag om 11:30 naar deze stream: https://vimeo.com/486726850/59a162e44b

Dit rapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT. In dit prettig leesbare rapport geven wij een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd. Een bijzondere editie waar we enerzijds terugblikken op 2019 met mooie groeicijfers maar anderzijds volop aandacht schenken aan de grootste crisis die onze branche doormaakt.  

Positief 2020 in

Eind 2019 waren we in de vrijetijdssector nog zo positief gestemd. De groei zakte weliswaar wat in maar we traden vol vertrouwen het nieuwe decennium tegemoet. Overtoerisme gingen we, met Perspectief 2030 en de input van de Rli in de hand, onder de knie krijgen en alle regio’s gingen van toerisme profiteren. Het verdelen van de groei stond bovenaan elke agenda. Die droom werd begin 2020 wreed verstoord door de opmars van het coronavirus over de wereld. Nadat het virus ook Europa had bereikt, gingen vrijwel alle landen in een bepaalde vorm van lockdown. Voor de meeste ondernemers in de vrijetijdssector kwam hun operatie daardoor met een grote klap tot stilstand.  

Veel Nederlanders realiseerden zich intussen dat vakanties en vrijetijdsactiviteiten bijzonder en waardevol zijn en zeker niet vanzelfsprekend. De sector kreeg daarmee ineens veel erkenning maar dat ging wel ten koste van bloedrode cijfers en een onzeker toekomstperspectief. Perspectief dat we eind 2020 voor 2021 nog steeds niet kunnen bieden. Maar de wereld van vrije tijd en toerisme zal na corona ongetwijfeld weer terugveren. Hopelijk met een vernieuwd elan en zonder de fouten uit het verleden te maken. Mooie input daarvoor geeft dit Trendrapport met een schat aan informatie en inspiratie voor een nieuwe toekomst. 

Veel aandacht voor gevolgen pandemie

In het rapport blikken we altijd terug op het voorgaande jaar, in dit geval 2019. Dat doen we ook in de nieuwste editie. Maar we hebben natuurlijk ook volop aandacht voor de gevolgen van de COVID-19-pandemie op de vrijetijdssector. En die zijn aanzienlijk. Geen enkele deelsector van de vrijetijdseconomie komt ongeschonden uit deze crisis. We geven in dit rapport een helder en duidelijk inzicht in die gevolgen, gebaseerd op de beste en meest recente data.  



De omgeving waarin de sector moet opereren

In deel één van het Trendrapport een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste beleidsdocumenten die onze branche raken. We sluiten dit deel af met de vier toekomstperspectieven die CELTH op basis van een scenariostudie heeft ontwikkeld voor de bezoekerseconomie na de COVID-19-crisis. 

Dé cijfers met onafhankelijke duiding

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. Dat zijn vaak cijfers van het CBS zelf maar betreft ook informatie van internationale organisaties zoals Eurostat en de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO). Verder is in deel twee veel cijfermateriaal afkomstig van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en NBTC-NIPO Research. Daarmee geven we de lezers een onderbouwd, statistisch overzicht van alle belangrijke ontwikkelingen in de sector.  

Hoe hebben de deelsectoren gepresteerd?

In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden zeven verschillende domeinen van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Domeinen die we behandelen zijn horeca, verblijfsrecreatie, watersport, reisbranche, attractieparken, actieve recreatie en evenementen. 

16 verdiepende artikelen

Deskundig en van CELTH hebben speciaal voor het Trendrapport 16 interessante en verdiepende artikelen geschreven rond belangwekkende thema’s en ontwikkelingen.  

Na COVID-19

Reizen, ontdekken, genieten van het leven en elkaar ontmoeten, het definieert ons als mens. Daarom zullen na de pandemie vakanties en daguitstapjes weer volop worden genoten. Daar twijfelt niemand aan. Maar wel voorzichtiger en met meer besef dat het heel bijzonder is. Want we hebben in Nederland 75 jaar lang in een paradijs geleefd. Een paradijs dat we zeker terug kunnen winnen, hopelijk met meer waardering dan daarvoor. 

Bestellen

Het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' voert u langs de belangrijkste toeristisch-recreatieve ontwikkelingen van 2019-2020. Aan de hand van meer dan 300 figuren worden deze cijfermatig toegelicht. Deze ontwikkelingen worden aangevuld met visies en inzichten van toonaangevende branche- en kennisorganisaties uit de sector. Waar mogelijk wordt een prognose voor 2020 en verder gegeven. Door de presentatie van al deze informatie in één overzichtelijke uitgave is het rapport ook uitstekend bruikbaar als naslagwerk. Bestellen gaat eenvoudig via de website van NRIT: www.nritmedia.nl/store/54/
Trefwoorden: trends, toerisme, attractieparken, beleid, celth, cultuur, dagrecreatie, duurzaam toerisme, evenementen, horeca, onderzoek, reisbranche, luchtvaart, sport, vakanties, verblijfsrecreatie, watersport

||| Blogs |||

16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/09/21
Roompot maakt een groot landelijk event van World Cleanup Day
Zaterdag vindt de 4e editie van de World Cleanup Day in Nederland plaats. De afgelopen jaren bewees Roompot al een van de meest geëngageerde bedrijven te zijn op deze belangrijke dag. Dit jaar wil Roompot het nog beter doen en organiseert het een groots Cleanup event met tal van activiteiten ter land en op het water in Zeeland. Bovenop de tientallen opruimacties doorheen Nederland natuurlijk.
15/09/21
Het duurzaamste vakantiepark van België verwelkomt zijn eerste gasten op 15 oktober
Het nieuwe Roompot vakantiepark in het Belgische Hechtel-Eksel zal zijn eerste gasten op vrijdag 15 ...
14/09/21
Brabant gaat voor Leisure for a Better Society
In Brabant moet leisure een grote rol gaan spelen in de maatschappelijke uitdagingen waar de provincie voor staat. Hoe gaan ze dat daar aanpakken?
07/09/21
Vanuit crisis naar transitie - kijk mee op 30 september
Onze jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is dit jaar omgezet naar 4 online bijeenkomsten van een uur. Op 30 september om 12.30 start de tweede inspiratiesessie 'Vanuit crisis naar transitie'. De wereld staat op zijn kop door de pandemie en toerisme bevindt zich in transitie. Lastige opgaven? Zeker maar onze sprekers en films laten zien hoe je tijdig bakens verzet en positief uit de crisis komt.
18/08/21
EuroParcs premium partner van Floriade 2022
De EuroParcs Group wordt premium partner van de Floriade. Op de Floriade presenteert EuroParcs twee CO2 neutrale vakantiewoningen. Het bedrijf wil hiermee haar duurzame ambities kracht bij zetten
09/08/21
Subsidie voor energieadvies MKB
Mkb-ondernemers die niet onder de Energiebesparingsplicht vallen kunnen een flinke subsidie krijgen voor het laten opstellen van een professioneel advies door een energieadviseur.
01/08/21
Nederlandse stranden schoner
Nederlandse stranden zijn dit jaar weer schoner dan vorig jaar. Opvallende conclusie is dat horecaondernemers op het strand koplopers zijn op het gebied van natuurlijke disposables; er werden nauwelijks plastics gevonden.
26/07/21
Met een elektrisch aangedreven caravan over de Alpen
De elektrische auto is de schrik van elke caravanfabrikant. Een beperkt zeer trekgewicht met een lage actieradius zijn daarbij de grootste bedreigingen. Caravanfabrikant Dethleffs heeft daarom samen met moederbedrijf Erwin Hymer Group en toeleverancier ZF Friedrichshafen AG een elektrisch aangedreven caravan ontwikkeld.