Geplaatst op: 04-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Branchevereniging schoonmaak verandert naam naar Schoonmakend Nederland

Branchevereniging schoonmaak verandert naam naar Schoonmakend Nederland
Schoonmaak werd belangrijker in het coronajaar 2020.

OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) verandert van naam. Sinds 3 december heet deze brancheorganisatie Schoonmakend Nederland. Piet Adema, voorzitter van Schoonmakend Nederland: "Dichter bij onze leden, de gehele branche beter op de kaart zetten, er zijn voor de hele branche en een blik op de toekomst. Toen kwam plotseling corona om de hoek kijken. We konden onze nieuwe strategie meteen bewijzen en schoonmaak in Nederland op de kaart zetten."

De leden blijven de basis vormen van de ‘nieuwe’ brancheorganisatie. Zij bepalen de koers, behouden hun ledenvoordelen en extra service, maar Schoonmakend Nederland neemt verantwoordelijkheid voor de hele branche en draagt het grote belang en de waarde van schoonmaak en hygiëne uit.

Rol schoonmaak won in relevantie

Adema vervolgt: "De coronacrisis liet wederom zien dat wij een sterke organisatie zijn en een serieuze gesprekspartner voor verschillende partijen op verschillende niveaus, zoals politiek Den Haag, overheden, sociale partners, collega-brancheorganisaties etc. Hierdoor konden wij snel en effectief schakelen en de hele schoonmaakbranche actief ondersteunen in deze moeilijke tijd. Leden en niet-leden wisten ons te vinden. Wij realiseerden ons dat de ingeslagen weg, de juiste weg was."

Bij een nieuwe positionering hoort een naam die daarbij aansluit. ‘Onze oude naam had altijd extra uitleg nodig. We wilden een naam die niet alleen in één keer duidelijk maakt wie wij zijn, maar ook voor wie wij staan, nu en in de toekomst. Wij zijn Schoonmakend Nederland!’, legt Adema uit.

Drie thema’s

Schoonmakend Nederland richt zich op drie thema’s, die van groot belang zijn binnen de schoonmaaksector:

1. Arbeidsmarkt en werkgeverschap: (bestaande) belangenbehartiging, vitaliteit en gezondheid;

2. Ondernemerschap: ondersteunen van bedrijven bij hun groei en innovatie(s) en hulp bij praktische vragen (zoals in de huidige crisis bijvoorbeeld via de corona-helpdesk);

3. Duurzaamheid: ondersteuning en zichtbaarheid bij de initiatieven op het sociale vlak en bijvoorbeeld gezamenlijk onderzoek naar verduurzaming van onder meer schonere schoonmaakmiddelen en de energietransitie.

Platformen

Eén van de veranderingen die Schoonmakend Nederland doormaakt ten opzichte van haar ‘voorganger’, is het sterker inspelen op de behoeften van de mkb-bedrijven en de zogeheten platformen. In de platformen komen per schoonmaakspecialisme ondernemers bij elkaar. Zo zijn er onder meer platformen voor de reconditionering, glasbewassing en gevelonderhoud, jonge ondernemers, hotelschoonmaak en onderwijs. In de schoonmaaksector zijn er overkoepelend veel overeenkomsten, maar elk specialisme loopt vaak tegen specifieke zaken aan. Door de inrichting van deze platformen is Schoonmakend Nederland beter in staat om (snel) in te spelen op de wensen en behoeften van deze schoonmaakspecialismen.

Meer informatie over Schoonmakend Nederland is te vinden opwww.schoonmakendnederland.nl
Trefwoorden: schoonmaak, hotel, vakantiepark

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.