Geplaatst op: 02-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING
Afbeelding van Mediamodifier via Pixabay

ING verwacht dat in het vierde kwartaal de Nederlandse economie met 2% krimpt. Vooral in de commerciële dienstverlening, waar de vrijetijdssector onder valt, zijn de verwachtingen slecht.

Dat blijkt uit een nieuwe indicator van het ING Economisch Bureau. Elke maand geven bedrijven uit de commerciële dienstverlening, detailhandel industrie en de bouw hun verwachtingen over hun productie, bedrijvigheid, omzet of orderpositie op de korte termijn af. Het ING Economisch Bureau heeft op basis van deze cijfers een indicator ontwikkeld voor de verwachte afzet van het Nederlandse bedrijfsleven. 

Het ING Economisch Bureau verwacht dat de economie met zo’n 2% krimpt in het vierde kwartaal. In 2021 herstelt de economie zich grotendeels, met een groei van 2,6%.

Verwachtingen minder pessimistisch dan in 1e lockdown

Vooral in de commerciële dienstverlening zijn de verwachtingen recent sterk verslechterd. Sinds juli lieten de afzetverwachtingen van het bedrijfsleven al een dalende lijn zien, maar vooral in oktober en november lagen de verwachtingen als gevolg van de daling bij de commerciële diensten een stuk lager dan in de zomer. Toch zijn de verwachtingen niet zo pessimistisch als tijdens de eerste lockdown in het voorjaar toen veel meer bedrijven waren gesloten.


7 vrijetijdsbedrijven in negatieve top 10

Met name de vrijetijdssector scoort qua afzetverwachting heel erg slecht. In de top 10 van bedrijfstakken met de pessimistische verwachting staan 7 vrijetijdssectoren. Meest pessimistisch zijn kunst en cultuur, cafes en restaurants en sport, amusement en recreatie.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/onze-economie/de-nederlandse-economie/publicaties/verwachtingen-bedrijfsleven-wijzen-op-een-duidelijke-dip.html
Trefwoorden: corona, crisis, omzet, verwachtingen, attractieparken, cultuur, dagrecreatie, horeca, reisbranche, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...