Geplaatst op: 30-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland. 

Op sociale media wordt veel gesproken over toeristische bestemmingen in zowel positieve als negatieve zin. Toeristen delen vaak hun ervaringen via sociale media met vrienden, familie en kennissen. Er zijn diverse partijen die deze data verzamelen, analyseren en vervolgens aanbieden aan bestemmingen. Bestemmingen kunnen deze data gebruiken om het sentiment over de bestemming te meten en te volgen. Deze data kunnen gebruikt worden als input voor het meten van het imago en de tevredenheid over een bestemming. Daarnaast biedt het inzicht in de verschillen in het sentiment over tijd (real time monitoring). Hierdoor kunnen bestemmingen sneller reageren op zowel positieve als negatieve sentimenten. 

Wat leveren sentimentdata op?

Maar wat kunnen bestemmingen doen met de negatieve en positieve sentimenten? Kan hierop geacteerd worden? En zo ja, hoe? Ook is een beeld gevormd van de methodologische mogelijkheden en beperkingen. En dat levert praktische inzichten op. De belangrijkste conclusies:
  • Online sentiment levert geen tevredenheidsmeting op omdat de gebruikers van sociale media niet representatief zijn voor bezoekers van een bestemming en  de bestemming soms niet eens hebben bezocht.
  • Online sentiment data zijn vooral geschikt voor specifieke bestemmingen, zoals een stad of specifieke locatie bijvoorbeeld een attractie of museum. Ze zijn minder geschikt voor grotere gebieden omdat het dan vanwege de keuze van tags moeilijker is om volledig te zijn.
  • De data geven op dagniveau inzicht in het sentiment waardoor het mogelijk is het effect van  campagnes of de inzet van influencers te meten. 
  • In combinatie met andere databronnen kunnen online sentiment data ‘kleuring’ geven aan feitelijke ontwikkelingen.

Grote methodologische bezwaren

De onderzoekers van het DDL plaatsen overigens grote methodologische bezwaren bij het meten van sentimenten op sociale media. Zo is de achterliggende data van aanbieders van sentimentmeters vaak niet toegankelijk. Is de keuze van de hashtags cruciaal en hebben opdrachtgevers vaak geen compleet beeld van de hashstags die consumenten gebruiken. Bovendien is de vertaling van de inhoud van het bericht naar het juiste sentiment niet altijd nauwkeurig. Ook speelt de actualiteit vaak een rol in de grote pieken en dalen die sentimentmeters laten zien. De onderzoekers vragen zich af of het sentiment over een bestemming dan werkelijk is omgeslagen of het het gewoon een spike in de actualiteit is. Die laatste stelling wordt bewezen door het feit dat meestal al de dag daarna het sentiment op een normaal niveau is. 
Link: https://www.nbtc.nl/nl/home/artikel/ddl-online-sentiment-bestemming-nl-samenvatting.htm
Trefwoorden: vakanties, dagrecreatie, toerisme, onderzoek, sociale media, sentiment, bestemmingen

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...