Geplaatst op: 30-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland. 

Op sociale media wordt veel gesproken over toeristische bestemmingen in zowel positieve als negatieve zin. Toeristen delen vaak hun ervaringen via sociale media met vrienden, familie en kennissen. Er zijn diverse partijen die deze data verzamelen, analyseren en vervolgens aanbieden aan bestemmingen. Bestemmingen kunnen deze data gebruiken om het sentiment over de bestemming te meten en te volgen. Deze data kunnen gebruikt worden als input voor het meten van het imago en de tevredenheid over een bestemming. Daarnaast biedt het inzicht in de verschillen in het sentiment over tijd (real time monitoring). Hierdoor kunnen bestemmingen sneller reageren op zowel positieve als negatieve sentimenten. 

Wat leveren sentimentdata op?

Maar wat kunnen bestemmingen doen met de negatieve en positieve sentimenten? Kan hierop geacteerd worden? En zo ja, hoe? Ook is een beeld gevormd van de methodologische mogelijkheden en beperkingen. En dat levert praktische inzichten op. De belangrijkste conclusies:
  • Online sentiment levert geen tevredenheidsmeting op omdat de gebruikers van sociale media niet representatief zijn voor bezoekers van een bestemming en  de bestemming soms niet eens hebben bezocht.
  • Online sentiment data zijn vooral geschikt voor specifieke bestemmingen, zoals een stad of specifieke locatie bijvoorbeeld een attractie of museum. Ze zijn minder geschikt voor grotere gebieden omdat het dan vanwege de keuze van tags moeilijker is om volledig te zijn.
  • De data geven op dagniveau inzicht in het sentiment waardoor het mogelijk is het effect van  campagnes of de inzet van influencers te meten. 
  • In combinatie met andere databronnen kunnen online sentiment data ‘kleuring’ geven aan feitelijke ontwikkelingen.

Grote methodologische bezwaren

De onderzoekers van het DDL plaatsen overigens grote methodologische bezwaren bij het meten van sentimenten op sociale media. Zo is de achterliggende data van aanbieders van sentimentmeters vaak niet toegankelijk. Is de keuze van de hashtags cruciaal en hebben opdrachtgevers vaak geen compleet beeld van de hashstags die consumenten gebruiken. Bovendien is de vertaling van de inhoud van het bericht naar het juiste sentiment niet altijd nauwkeurig. Ook speelt de actualiteit vaak een rol in de grote pieken en dalen die sentimentmeters laten zien. De onderzoekers vragen zich af of het sentiment over een bestemming dan werkelijk is omgeslagen of het het gewoon een spike in de actualiteit is. Die laatste stelling wordt bewezen door het feit dat meestal al de dag daarna het sentiment op een normaal niveau is. 
Link: https://www.nbtc.nl/nl/home/artikel/ddl-online-sentiment-bestemming-nl-samenvatting.htm
Trefwoorden: vakanties, dagrecreatie, toerisme, onderzoek, sociale media, sentiment, bestemmingen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.