Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

En hoe doet het toerisme het bij onze zuiderburen?

En hoe doet het toerisme het bij onze zuiderburen?
Foto: Toerisme Vlaanderen
Hoe heeft toeristisch Nederland het ten opzichte van Vlaanderen gedaan? Die vraag pakken we op met data van het Nederlandse CBS en Toerisme Vlaanderen. 

In de eerste zeven maanden van 2020 daalde het aantal toeristen in Vlaanderen met 58% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Nederland deed het met -44% een stukje beter. 

Inkomend toerisme in beide landen sterk geraakt

Verdelen we de gasten naar herkomst dan zien we dat het inkomend toerisme in beide landen hard werd geraakt. In Vlaanderen daalde het aantal buitenlandse gasten met 65% in Nederland met 59%. In beide landen zagen we een minder sterk daling van het binnenlands toerisme. In Vlaanderen met -51% veel sterker als in Nederland (-31%). Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Nederland van oudsher een sterkere binnenlandse markt heeft.

Helft minder toeristen tussen de landen

En hoe hebben toeristen uit beide landen zich over en weer bewogen. Dan zien we niet zoveel verschillen. Het aantal toeristen uit België naar Nederland daalde met 49%. Andersom zagen we dat 56% minder Nederlanders naar Vlaanderen gingen. In de eerste zeven maanden van 2020 ontving Vlaanderen 387 duizend Nederlandse toeristen. Nederland ontving in diezelfde periode 721 duizend Belgische toeristen. 

Conclusie

Overall zien we het het Vlaams toerisme harder wordt geraakt dan het Nederlands toerisme. Dat komt enerzijds door de in Vlaanderen minder sterk ontwikkelde binnenlandse markt en anderzijds door de strengere coronamaatregelen bij onze zuiderburen. 

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.