Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Oproep MKB-Nederland voor ruime steun aan expliciet en impliciet gesloten bedrijven

Veel bedrijven dreigen vlak voor vaccinatie alsnog om te vallen

Oproep MKB-Nederland voor ruime steun aan expliciet en impliciet gesloten  bedrijven
MKB-Nederland vindt dat het 3e steunpakket voor ondernemers drastisch moet worden aangepast. Zeker voor bedrijven die op last van de overheid expliciet en impliciet zijn gesloten. De steun moet juist worden verruimd omdat ondernemers door hun reserves heen zijn. "Nu er met het opschalen van het testbeleid en nieuwe vaccins licht aan het eind van de tunnel is, dreigen ze vlak voor de finish alsnog te struikelen”, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland.

Volgens MKB-Nederland hebben al die tijd alleen een gedeeltelijke tegemoetkoming in de loonkosten en de vaste lasten gekregen en zijn door hun reserves heen. Het stoort Vonhof dat de steun van het kabinet voor de gesloten sectoren maar niet verder komt dan wat er nu ligt. 

Veel ondernemers worden helemaal niet goed geholpen

"Het beeld is steeds dat ondernemers zo goed geholpen worden, en voor heel veel bedrijven en banen is het steunpakket ook de redding. Maar dat geldt níet voor de ondernemers die expliciet door de overheid zijn gesloten, zoals de horeca, of die als gevolg van overheidsbeleid geen werk hebben, zoals de reisbureaus, de evenementen- en beveiligingsbranche. Die zijn opgeteld al maanden buiten bedrijf en met de huidige steun dus echt niet geholpen. De tegemoetkoming vaste lasten is veel te laag en de NOW is er om te voorkomen dat hun medewerkers hun baan verliezen.” 

Hele ketens in de problemen

Volgens Vonhof ontbreekt vaak het besef hoe ver het overheidsbeleid doorwerkt in ketens. "Als het dringend advies is: ga niet op wintersport, raakt dat niet alleen de reisbureaus, maar worden er ook geen ski’s verkocht. En als wordt gezegd: blijf zoveel mogelijk thuis, ga niet samen winkelen, dan blijft die schoenenzaak met zijn voorraad zitten. Die wordt waardeloos want de nieuwe collectie is al ingekocht.”

De voorzitter van MKB-Nederland wijst erop dat zo talloze bedrijven alsnog gaan omvallen en alle steun tot dusver weggegooid geld is. "Het ziet er steeds meer naar uit dat we door de inzet van grootschalig testen en het mogelijke begin van een vaccinatieprogramma in het voorjaar weer redelijk normaal kunnen gaan draaien. Dan zou het doodzonde zijn als bedrijven zo vlak voor de finish alsnog struikelen, omdat het kabinet nu te zuinig is.” 

Domino-effect

Dat zou bovendien grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid én voor toeleveranciers in de keten. Vonhof vreest een domino-effect aan faillissementen. "Dat kunnen we als rijk land niet laten gebeuren. Het kabinet moet deze ondernemers nú echt stevig compenseren, want wat er nu aan de hand is, is volledig buiten hun schuld. Dan mogen we volgend jaar misschien eindelijk weer naar een evenement of op reis, maar is er geen bedrijf meer over om dat voor ons te organiseren.”
Trefwoorden: ondernemen, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.