Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Oproep MKB-Nederland voor ruime steun aan expliciet en impliciet gesloten bedrijven

Veel bedrijven dreigen vlak voor vaccinatie alsnog om te vallen

Oproep MKB-Nederland voor ruime steun aan expliciet en impliciet gesloten  bedrijven
MKB-Nederland vindt dat het 3e steunpakket voor ondernemers drastisch moet worden aangepast. Zeker voor bedrijven die op last van de overheid expliciet en impliciet zijn gesloten. De steun moet juist worden verruimd omdat ondernemers door hun reserves heen zijn. "Nu er met het opschalen van het testbeleid en nieuwe vaccins licht aan het eind van de tunnel is, dreigen ze vlak voor de finish alsnog te struikelen”, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland.

Volgens MKB-Nederland hebben al die tijd alleen een gedeeltelijke tegemoetkoming in de loonkosten en de vaste lasten gekregen en zijn door hun reserves heen. Het stoort Vonhof dat de steun van het kabinet voor de gesloten sectoren maar niet verder komt dan wat er nu ligt. 

Veel ondernemers worden helemaal niet goed geholpen

"Het beeld is steeds dat ondernemers zo goed geholpen worden, en voor heel veel bedrijven en banen is het steunpakket ook de redding. Maar dat geldt níet voor de ondernemers die expliciet door de overheid zijn gesloten, zoals de horeca, of die als gevolg van overheidsbeleid geen werk hebben, zoals de reisbureaus, de evenementen- en beveiligingsbranche. Die zijn opgeteld al maanden buiten bedrijf en met de huidige steun dus echt niet geholpen. De tegemoetkoming vaste lasten is veel te laag en de NOW is er om te voorkomen dat hun medewerkers hun baan verliezen.” 

Hele ketens in de problemen

Volgens Vonhof ontbreekt vaak het besef hoe ver het overheidsbeleid doorwerkt in ketens. "Als het dringend advies is: ga niet op wintersport, raakt dat niet alleen de reisbureaus, maar worden er ook geen ski’s verkocht. En als wordt gezegd: blijf zoveel mogelijk thuis, ga niet samen winkelen, dan blijft die schoenenzaak met zijn voorraad zitten. Die wordt waardeloos want de nieuwe collectie is al ingekocht.”

De voorzitter van MKB-Nederland wijst erop dat zo talloze bedrijven alsnog gaan omvallen en alle steun tot dusver weggegooid geld is. "Het ziet er steeds meer naar uit dat we door de inzet van grootschalig testen en het mogelijke begin van een vaccinatieprogramma in het voorjaar weer redelijk normaal kunnen gaan draaien. Dan zou het doodzonde zijn als bedrijven zo vlak voor de finish alsnog struikelen, omdat het kabinet nu te zuinig is.” 

Domino-effect

Dat zou bovendien grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid én voor toeleveranciers in de keten. Vonhof vreest een domino-effect aan faillissementen. "Dat kunnen we als rijk land niet laten gebeuren. Het kabinet moet deze ondernemers nú echt stevig compenseren, want wat er nu aan de hand is, is volledig buiten hun schuld. Dan mogen we volgend jaar misschien eindelijk weer naar een evenement of op reis, maar is er geen bedrijf meer over om dat voor ons te organiseren.”
Trefwoorden: ondernemen, corona, crisis

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.