Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching
Trend: meer consumenten oriënteren en kopen online.
Het is het momenteel nog niet duidelijk of de horeca tijdens de feestdagen de deuren zal mogen openen. De non-food retail heeft in deze traditioneel drukke tijd te kampen met het nog altijd geldende advies om zo weinig mogelijk op pad te gaan, waardoor consumenten steeds meer online hun inkopen doen. Om ondernemers in beide branches te helpen zich onder deze omstandigheden op de decembermaand voor te bereiden, start Google in samenwerking met MKB-Nederland op 30 november 2020 met speciale trainingen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. 

De samenwerking van Google en MKB-Nederland volgt op ?de aankondiging? die Google heeft gedaan om voor eind 2021 een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen met trainingen, producten en diensten. Het versterkt de positie van Google omdat het veelal om producten en diensten van de zoekgigant gaat.

Productfuncties en trainingen voor ondernemers

Martijn Bertisen, country manager Google Nederland: ‘Om ondernemers die zwaar getroffen zijn door de corona crisis te helpen, hebben we dit jaar al vele nieuwe productfuncties geïntroduceerd. Daar voegen we nu in samenwerking met MKB-Nederland trainingen aan toe specifiek gericht op de sectoren voor wie de feestdagen vaak de belangrijkste tijd van het jaar zijn. De verwachting is dat ecommerce dit jaar met zo’n 18,8% zal groeien en we zien dat een deel van de Nederlandse ondernemers vanwege de corona crisis al aanzienlijke stappen heeft gezet online. Zo tonen meer dan 111.000 Nederlandse restaurants en retailers nu informatie over afhalen en bezorgen in Google Zoeken en Maps en zien we dat binnen Google Maps in 2020 211% meer restaurantreserveringen zijn gedaan.’

Workshops en coaching

In een serie van webinars leren ondernemers hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren met onder meer een contentstrategie en contentkalender. De trainingen worden dagelijks aangeboden vanaf 30 november. Aanmelden voor de trainingen kan hier voor retail ondernemers en hier voor horeca ondernemers.

De speciale Focus op de Feestdagen editie van de Google Digitale Werkplaats richt zich op de horecasector en de retailsector (specifiek gericht op ondernemers in de mode- en schoenenbranche). Het aanbod bestaat uit:

Workshop ‘Focus op de Feestdagen’; een 1,5-uur durend webinar die dagelijks wordt gegeven waarin ondernemers aan de slag gaan met hun doel(groep)en, contentstrategie en -kalender. 

Een checklist (retail, horeca) met tips en producten; waarmee ondernemers snel en makkelijk aan de slag kunnen. 

Coachingsessies; 1 op 1 sessies met een Digitale Werkplaats-coach voor tips en advies

De reguliere Digitale Werkplaats webinars; voor alle Nederlandse ondernemers

Voor de horeca: een online food fotografie workshop; een 1,5 uur durende workshop over foodstyling en fotografie (o.a. compositie kleurgebruik, licht en backdrops).

Trend: consument shopt vaker vanaf de bank

MKB Nederland en brancheorganisaties InRetail en Koninklijke Horeca Nederland onderschrijven het belang van een goede online zichtbaarheid voor bedrijven in hun sector tijdens de huidige coronacrisis. 

Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland: ‘Online is in deze moeilijke tijd niet dé oplossing, maar ondernemers doen er goed aan waar mogelijk de online mogelijkheden wel optimaal te benutten.’

Koninklijke Horeca Nederland: ‘Nu eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn en sommige ondernemers veel inzetten op afhalen en bezorgen, is online zichtbaarheid belangrijker dan ooit om de relatie met de gast te behouden. Fijn dat er nu een serie van (gratis) webinars beschikbaar komt, waarin ondernemers leren hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren door middel van onder meer een goede contentstrategie en planning.’

Aafke Melgers van INretail: ‘De consument shopt tegenwoordig steeds vaker vanaf de bank. Vooral in tijden als deze is een online aankoop in de ogen van de consument makkelijker, sneller en veiliger dan een bezoekje aan de winkelstraat. Dus moeten retailers die voorheen enkel een fysieke winkel hadden nu ook focussen op online. Aan het begin van de corona crisis hielpen we retail ondernemers met de eerste stappen online in S.O.S. 1; Samen Online Sterk en inmiddels richten we ons met S.O.S. 2 ook op ondernemers die al een webshop hebben. De nieuwe workshops die Google in samenwerking met MKB Nederland gaat aanbieden vormen hier een goede aanvulling op en maken voor retail ondernemers het (online) ondernemen nog een stukje makkelijker.’
Trefwoorden: online, marketing, coaching, ondernemen, checklist

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Exclusief voor leden
Van Gogh Nationaal Park gaat Brabant Behagen
De gemeenten Oirschot, Rucphen, Best en Tilburg zijn als eerste verkozen om mee te doen aan Brabant Behaagt, een nieuw landschapsproject van Van Gogh Nationaal Park. et Brabantse platteland moet hierdoor natuurlijker en beter beleefbaar worden. Ook moet het landschap voor boeren verdienvermogen opleveren. Zo gaan natuur, recreatie en economie hand in hand.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
08/04/24
Elektrische zelfbedieningspont Zuidlaardermeer
In het populaire fietsrondje Zuidlaardermeer in Groningen is door een zelfbedieningspont een volledig rondje om het Zuidlaardermeer mogelijk.
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
05/04/24
Waddenkust krijgt pelgrimsroute Het Ziltepad
In Noord-Holland, Fryslân en Groningen wordt de komende drie jaar langs de Waddenkust een pelgrimsroute voor bezinningstoerisme ontwikkeld: Het Ziltepad. Het Ziltepad voorziet volgens de initiatiefnemers in de toenemende vraag naar bezinning en rust in een steeds hectischer wereld.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...