Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Loket Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) open - UWV verwacht meer aanvragen

Loket Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) open  - UWV verwacht meer aanvragen
NOW tegemoetkoming in de loonkosten voor de maanden oktober tot en met december 2020 weer open.

Werkgevers die gebruik willen maken van de derde tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) kunnen vanaf maandag 16 november (9.00 uur) een aanvraag indienen bij UWV. Ze kunnen dan een tegemoetkoming in de loonkosten krijgen voor de maanden oktober tot en met december 2020. UWV maakt zich op voor duizenden aanvragen per dag.

"Ook al hebben we dit vaker gedaan, het is elke keer toch weer spannend of de streefdatum gehaald wordt. De voorbereiding vraagt namelijk veel werk", zegt UWV-bestuurder Janet Helder. "Maar het is gelukt en we staan ook nu weer klaar om al die aanvragen te verwerken zodat werkgevers snel hun voorschot ontvangen, salarissen betaald kunnen worden en zoveel mogelijk banen behouden blijven."

Veel aanvragen verwacht vanwege gedeeltelijke lockdown

Waar de eerste aanvraagperiode NOW, aan het begin van de coronacrisis, goed was voor bijna 140.000 toekenningen, daalde dat aantal in de tweede periode tot zo’n 63.000. Helder: "In de tweede aanvraagperiode waren veel coronamaatregelen versoepeld. Veel bedrijven hadden de tegemoetkoming in de loonkosten niet meer of minder hard nodig", zegt Janet Helder, lid van de Raad van Bestuur van UWV. "De situatie is nu anders. Door de aangescherpte lockdownmaatregelen, die bepaalde sectoren zoals de horeca hard treffen, houden we er rekening mee dat het aantal aanvragen flink kan oplopen en dat het vanaf de eerste dag topdrukte wordt. Dan kan het gaan om duizenden aanvragen per dag. Daar zijn we op voorbereid."

Voorwaarden wijken af van tweede aanvraagperiode

De regeling NOW is bedoeld om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden in deze moeilijke tijden. Ook in de derde aanvraagperiode komen werkgevers met minimaal 20 procent omzetverlies over een periode van drie maanden in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten, dit keer voor de maanden oktober tot en met december 2020. Maar de voorwaarden zijn op een aantal punten afwijkend ten opzichte van de vorige periode.

Maximaal 80 procent

> De tegemoetkoming in de loonkosten is dit keer niet maximaal 90 procent, maar maximaal 80 procent bij een omzetverlies van 100 procent en evenredig minder bij een lager omzetverlies.
> De loonsom mag met 10 procent dalen zonder dat dit ten koste gaat van de definitieve tegemoetkoming.
> De extra verlaging van de tegemoetkoming bij bedrijfseconomisch ontslag vervalt.
> Werkgevers hebben een inspanningsplicht om werknemers bij ontslag te begeleiden naar ander werk. Wanneer sprake is van bedrijfseconomisch ontslag tijdens deze derde aanvraagperiode is de werkgever verplicht zich te melden bij UWV Telefoon NOW voor van werk naar werk-ondersteuning.
> In eerste instantie betaalt UWV een voorschot van 80 procent van de tegemoetkoming. Het voorschot wordt in drie termijnen betaald.

Snelle uitbetaling hangt van voorbereiding af

Aanvragen voor de derde periode van de NOW-regeling kunnen worden ingediend tot en met zondag 13 december 2020. "Een korte periode met dus waarschijnlijk veel aanvragen. Dat betekent dat het erg druk wordt voor ons", zegt RvB-lid Janet Helder. "Om de aanvragen snel te kunnen verwerken en voorschotten snel te kunnen uitbetalen is het van belang dat werkgevers zich van te voren goed informeren en voorbereiden, zodat ze de aanvraag in één keer goed en volledig invullen. Op onze website is alle informatie te vinden die ze nodig hebben."

Inschatting

Minstens zo belangrijk is het dat werkgevers een goede inschatting maken van hun situatie. Dat is van belang met het oog op de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming die later volgt. Wie minder omzetverlies heeft geleden dan opgegeven of te maken heeft met een dalende loonsom, kan worden geconfronteerd met een terugvordering. Om werkgevers te helpen bij het maken van een inschatting, zijn online rekenhulpen ontwikkeld, die vanaf aanstaande vrijdag te gebruiken zijn. Op www.rekenhulpomzetverlies.nl kunnen werkgevers dan het percentage aan omzetverlies over een periode van drie maanden berekenen. De simulatietool op www.simulatienow.nl laat zien wat de gevolgen van een dalende loonsom zijn voor de uiteindelijke afrekening.

"We adviseren werkgevers echt gebruik te maken van die hulpmiddelen vóór ze een aanvraag indienen, om onaangename verrassingen achteraf te voorkomen", zegt RvB-lid Janet Helder. "En heb je later alsnog te maken met een daling van de loonsom, of maak je toch meer omzet dan verwacht, reserveer dan geld met het oog op een mogelijke terugbetaling."

Trefwoorden: NOW, steun, loonsom, Covid-19, horeca, lockdown

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.