Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondanks testevenementen geen goed nieuws voor de evenementenbranche

Ondanks testevenementen geen goed nieuws voor de evenementenbranche
Photo by Teddy from Pexels
Het bericht bij de NOS was vanmorgen nog zo positief ingestoken want de evenementenbranche mag met testevenementen starten. Toch is het geen goed nieuws voor de branche. Zo laat de Alliantie van Evenementenbouwers en Eventplatform ons weten. Grootste probleem is dat de testevenementen pas doorgang mogen vinden als het niveau in de testregio op ‘waakzaam’ staat. Dat is nu in geen enkele regio het geval en volgens het kabinet pas op zijn vroegst half januari mogelijk. Ook is er maar perspectief  voor een zeer beperkte groep evenementen. Voor evenementen met veel publieksbewegingen is nog lang geen plek.

Vanochtend tijdens het voortgangsgesprek met de ministeries van OCW, EZK, VWS, Justitie en Veiligheid met de Alliantie van Evenementenbouwers en Eventplatform bleek dat de evenementenbranche nog niet mag beginnen met de zogenaamde testevenementen. Dit ondanks de maandenlang samen met de wetenschap voorbereide plannen, en ondanks dat alle bezoekers daar alleen worden toegelaten met een negatieve coronatest. 

Testevenementen pas bij niveau ‘waakzaam’

De testevenementen mogen pas plaatsvinden als we de fase ‘waakzaam’ bereiken en beperken zich tot voetbalwedstrijden, concerten waarbij publiek moet blijven zitten en bioscopen. Voor festivals en concerten waarbij het publiek rondloopt komt nog geen toestemming. De testevenementen worden door het Fieldlab Evenementen georganiseerd. Tijdens die tests wordt gekeken naar gedrag, triage, tracken & tracen,luchtkwaliteit, dynamiek, persoonlijke maatregelen, oppervlakte hygiëne en kwetsbare groepen.

Evenementenjaar 2021 komt in gevaar

Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie: "We zijn teleurgesteld. 2020 is verloren, onze blik is gericht op het komende jaar. Evenementen tot de zomer van 2021 komen echt in gevaar nu wij dit jaar niet kunnen starten met de geplande, zeer zorgvuldig gereguleerde testevenementen. Iedereen begrijpt dat er onder de huidige omstandigheden geen grootschalige evenementen kunnen plaatsvinden, maar dat we nu niet mogen testen en geen stappen ter voorbereiding kunnen zetten, betekent geen perspectief. Dat is niet alleen verschrikkelijk voor de branche die normaliter een omzet heeft van 7,35 miljard euro en aan 100.000 mensen werkgelegenheid geeft, maar zeker ook voor de maatschappij die zo ongelofelijk snakt naar vertier en ontspanning.”

Nederlanders willen goed gereguleerde evenementen bezoeken

Uit bezoekersonderzoek blijkt ook dat Nederland verlangt naar live-evenementen én er verrassend veel voor over heeft om ze weer te kunnen bezoeken. Het onderzoek werd tussen 24 augustus en 17 september 2020 gehouden onder 29.929 bezoekers van zakelijke evenementen, sportevenementen en entertainment als concerten, festivals en theater. Doel is om te onderzoeken in hoeverre de plannen die het Fieldlab Evenementen ontwikkelt om de bezoekerscapaciteit te verhogen aansluiten bij de wensen en behoeften van bezoekers van evenementen. 

Uit het onderzoek blijkt een groot vertrouwen van bezoekers in de organisatoren. Op de vraag of men het veilig acht een evenement te bezoeken, is het antwoord bevestigend: Entertainment (93%), sport (94%) en zakelijk (92%). Sector breed geeft ongeveer 1/3e van de ondervraagden aan speciale coronamaatregelen te verwachten. De outdoor festival- en concertbezoeker voelt zich het veiligst.

Om evenementen weer op grotere schaal mogelijk te maken is de bezoeker bereid om diverse maatregelen te accepteren. Het dragen van een mondkapje (76% tot 85%), gespreid aankomen en vertrekken (86% tot 96%) en een vaste plaats tijdens het evenement (75% tot 89%) worden voor alle typen evenementen geaccepteerd. Men is slechts zeer beperkt bereid een hoger tarief voor het toegangskaartje te betalen als er minder mensen worden toegelaten. Een verhoging van 6%  (sport), 10% (entertainment) of 12% (zakelijk) wordt als acceptabel genoemd. Tegelijkertijd geeft 25% tot 29% (sport), 20% tot 33% (entertainment) en 12% tot 14% (zakelijk) minder bezoekers als reden aan om niet meer te komen. 

Om het contactonderzoek na afloop van een evenement te vereenvoudigen, is 77% van de zakelijke bezoekers bereid een app te installeren. (70% bij sport en 65% bij entertainment).

Nood is onveranderd hoog

Riemer Rijpkema, woordvoerder van het Eventplatform is ook teleurgesteld in de uitkomst van het gesprek: "Vanaf maart zit de evenementenbranche voor het grootste gedeelte op slot ondanks alle veiligheidsmaatregelen. In de zomerperiode van 2020 konden er op zeer kleine schaal evenementen plaatsvinden, maar vanwege de beperkte toegestane bezoekersaantallen waren deze evenementen niet rendabel; ze kostten zelfs geld. De nood is dan ook onveranderd hoog en raakt de hele keten. De duur van de crisis gaat nu keihard zijn tol bij de bedrijven en werknemers eisen. De betalingsachterstanden lopen op en nieuwe reorganisaties kunnen niet uitblijven.” 

De Alliantie van Evenementenbouwers en het Eventplatform vragen daarom aandacht voor het volgende:
  • Zo spoedig mogelijk starten met gereguleerde testevenementen, zodat er duidelijkheid komt over de mogelijkheden van het evenementenseizoen 2021. 
  • Verlenging van de NOW regeling, met voor de evenementenbranche 90% vergoeding van het loon, in plaats van de huidige 80%. Afzien van de voorgenomen afbouw in percentages en van de boeteclausule in NOW 3.
  • Geen limiet aan de TVL vergoeding voor de MKB bedrijven in de evenementenbranche. Deze  bedrijven (bijv. grote concertzalen en toeleveranciers) zijn met hun kennis, materialen en locaties de ruggengraat van de evenementenbranche en tevens cruciaal voor de voortgang en veiligheid van de evenementen in de toekomst.
  • De Alliantie van Evenementenbouwers en het Eventplatform pleiten voor een garantiefonds. In deze pandemie is het namelijk onmogelijk om voor evenementen een annuleringsverzekering af te sluiten terwijl er maanden van tevoren veel kosten moeten worden gemaakt. Dat maakt dat de branche stil staat, tenzij er een oplossing in de vorm van een garantiefonds komt.
Link: https://fieldlabevenementen.nl
Trefwoorden: evenementen, corona, crisis

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...