Geplaatst op: 13-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondanks testevenementen geen goed nieuws voor de evenementenbranche

Ondanks testevenementen geen goed nieuws voor de evenementenbranche
Photo by Teddy from Pexels
Het bericht bij de NOS was vanmorgen nog zo positief ingestoken want de evenementenbranche mag met testevenementen starten. Toch is het geen goed nieuws voor de branche. Zo laat de Alliantie van Evenementenbouwers en Eventplatform ons weten. Grootste probleem is dat de testevenementen pas doorgang mogen vinden als het niveau in de testregio op ‘waakzaam’ staat. Dat is nu in geen enkele regio het geval en volgens het kabinet pas op zijn vroegst half januari mogelijk. Ook is er maar perspectief  voor een zeer beperkte groep evenementen. Voor evenementen met veel publieksbewegingen is nog lang geen plek.

Vanochtend tijdens het voortgangsgesprek met de ministeries van OCW, EZK, VWS, Justitie en Veiligheid met de Alliantie van Evenementenbouwers en Eventplatform bleek dat de evenementenbranche nog niet mag beginnen met de zogenaamde testevenementen. Dit ondanks de maandenlang samen met de wetenschap voorbereide plannen, en ondanks dat alle bezoekers daar alleen worden toegelaten met een negatieve coronatest. 

Testevenementen pas bij niveau ‘waakzaam’

De testevenementen mogen pas plaatsvinden als we de fase ‘waakzaam’ bereiken en beperken zich tot voetbalwedstrijden, concerten waarbij publiek moet blijven zitten en bioscopen. Voor festivals en concerten waarbij het publiek rondloopt komt nog geen toestemming. De testevenementen worden door het Fieldlab Evenementen georganiseerd. Tijdens die tests wordt gekeken naar gedrag, triage, tracken & tracen,luchtkwaliteit, dynamiek, persoonlijke maatregelen, oppervlakte hygiëne en kwetsbare groepen.

Evenementenjaar 2021 komt in gevaar

Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie: "We zijn teleurgesteld. 2020 is verloren, onze blik is gericht op het komende jaar. Evenementen tot de zomer van 2021 komen echt in gevaar nu wij dit jaar niet kunnen starten met de geplande, zeer zorgvuldig gereguleerde testevenementen. Iedereen begrijpt dat er onder de huidige omstandigheden geen grootschalige evenementen kunnen plaatsvinden, maar dat we nu niet mogen testen en geen stappen ter voorbereiding kunnen zetten, betekent geen perspectief. Dat is niet alleen verschrikkelijk voor de branche die normaliter een omzet heeft van 7,35 miljard euro en aan 100.000 mensen werkgelegenheid geeft, maar zeker ook voor de maatschappij die zo ongelofelijk snakt naar vertier en ontspanning.”

Nederlanders willen goed gereguleerde evenementen bezoeken

Uit bezoekersonderzoek blijkt ook dat Nederland verlangt naar live-evenementen én er verrassend veel voor over heeft om ze weer te kunnen bezoeken. Het onderzoek werd tussen 24 augustus en 17 september 2020 gehouden onder 29.929 bezoekers van zakelijke evenementen, sportevenementen en entertainment als concerten, festivals en theater. Doel is om te onderzoeken in hoeverre de plannen die het Fieldlab Evenementen ontwikkelt om de bezoekerscapaciteit te verhogen aansluiten bij de wensen en behoeften van bezoekers van evenementen. 

Uit het onderzoek blijkt een groot vertrouwen van bezoekers in de organisatoren. Op de vraag of men het veilig acht een evenement te bezoeken, is het antwoord bevestigend: Entertainment (93%), sport (94%) en zakelijk (92%). Sector breed geeft ongeveer 1/3e van de ondervraagden aan speciale coronamaatregelen te verwachten. De outdoor festival- en concertbezoeker voelt zich het veiligst.

Om evenementen weer op grotere schaal mogelijk te maken is de bezoeker bereid om diverse maatregelen te accepteren. Het dragen van een mondkapje (76% tot 85%), gespreid aankomen en vertrekken (86% tot 96%) en een vaste plaats tijdens het evenement (75% tot 89%) worden voor alle typen evenementen geaccepteerd. Men is slechts zeer beperkt bereid een hoger tarief voor het toegangskaartje te betalen als er minder mensen worden toegelaten. Een verhoging van 6%  (sport), 10% (entertainment) of 12% (zakelijk) wordt als acceptabel genoemd. Tegelijkertijd geeft 25% tot 29% (sport), 20% tot 33% (entertainment) en 12% tot 14% (zakelijk) minder bezoekers als reden aan om niet meer te komen. 

Om het contactonderzoek na afloop van een evenement te vereenvoudigen, is 77% van de zakelijke bezoekers bereid een app te installeren. (70% bij sport en 65% bij entertainment).

Nood is onveranderd hoog

Riemer Rijpkema, woordvoerder van het Eventplatform is ook teleurgesteld in de uitkomst van het gesprek: "Vanaf maart zit de evenementenbranche voor het grootste gedeelte op slot ondanks alle veiligheidsmaatregelen. In de zomerperiode van 2020 konden er op zeer kleine schaal evenementen plaatsvinden, maar vanwege de beperkte toegestane bezoekersaantallen waren deze evenementen niet rendabel; ze kostten zelfs geld. De nood is dan ook onveranderd hoog en raakt de hele keten. De duur van de crisis gaat nu keihard zijn tol bij de bedrijven en werknemers eisen. De betalingsachterstanden lopen op en nieuwe reorganisaties kunnen niet uitblijven.” 

De Alliantie van Evenementenbouwers en het Eventplatform vragen daarom aandacht voor het volgende:
  • Zo spoedig mogelijk starten met gereguleerde testevenementen, zodat er duidelijkheid komt over de mogelijkheden van het evenementenseizoen 2021. 
  • Verlenging van de NOW regeling, met voor de evenementenbranche 90% vergoeding van het loon, in plaats van de huidige 80%. Afzien van de voorgenomen afbouw in percentages en van de boeteclausule in NOW 3.
  • Geen limiet aan de TVL vergoeding voor de MKB bedrijven in de evenementenbranche. Deze  bedrijven (bijv. grote concertzalen en toeleveranciers) zijn met hun kennis, materialen en locaties de ruggengraat van de evenementenbranche en tevens cruciaal voor de voortgang en veiligheid van de evenementen in de toekomst.
  • De Alliantie van Evenementenbouwers en het Eventplatform pleiten voor een garantiefonds. In deze pandemie is het namelijk onmogelijk om voor evenementen een annuleringsverzekering af te sluiten terwijl er maanden van tevoren veel kosten moeten worden gemaakt. Dat maakt dat de branche stil staat, tenzij er een oplossing in de vorm van een garantiefonds komt.
Link: https://fieldlabevenementen.nl
Trefwoorden: evenementen, corona, crisis

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.