Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Willem Alexander op bezoek bij 'Musea bekennen kleur'

Willem Alexander op bezoek bij 'Musea bekennen kleur'
Koning per videogesprek op bezoek bij Saskia Bak, directeur Museum Arnhem. Foto: Eva Broekema.

Koning Willem Alexander heeft dinsdagmiddag 10 november een digitaal werkbezoek gebracht aan ‘Musea Bekennen Kleur’, een samenwerkingsverband van 31 musea en erfgoedinstellingen. De organisaties werken gezamenlijk aan het verankeren van diversiteit en inclusie in hun dagelijkse praktijk, toegespitst op programmering, publiek, personeel en partners.
 
‘Musea Bekennen Kleur’ is in maart van dit jaar opgericht als samenwerkingsverband om diversiteit en inclusie in te bedden in het DNA van de organisaties. Het platform wil tentoonstellingen en programma’s presenteren die onderbelichte verhalen en vergeten geschiedenissen zichtbaar maken. ‘Musea Bekennen Kleur’ werkt ook aan een educatief programma waarbij onder meer de thema’s diversiteit en gedeelde geschiedenis zichtbaar worden gemaakt voor kinderen. De koning sprak met vijf deelnemers.

De deelnemende musea zijn: Amsterdam Museum, Bonnefanten, Centraal Museum, Dordrechts Museum, Frans Hals Museum, Museum Arnhem, Museum Het Rembrandthuis, Nationaal Museum voor Wereldculturen, Rijksmuseum, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Abbemuseum, Van Gogh Museum en het Zeeuws Museum. Belasting en Douane Museum, De Pont Museum, Foam, Fries Museum – Fries Verzetsmuseum – Keramiekmuseum Princessehof, Haags Historisch Museum, Mauritshuis, Stedelijke Museum Zutphen, Museum Henriette Polak, Museum Dr8888, Museum Het Valkhof, Nationaal Archief, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Rijksdienst Cultureel Erfgoed, Stedelijk Museum Alkmaar, Stedelijk Museum Breda, Teylers Museum, Westfries Museum, Zeeuws maritiem MuZEEum, Zuiderzeemuseum.
Link: https://museabekennenkleur.nl/
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: museum, inclusie, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...