Geplaatst op: 10-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Campagne van Better Places levert al 75.000 euro op voor ondernemers in destinaties

Campagne van Better Places levert al 75.000 euro op voor ondernemers in destinaties
Straatbeeld in Tanzania.
Touroperator Better Places moest fors bezuinigen maar de organisatie zag ook de nood van de werkloze gidsen in de bestemmingen. Met een snelle actie werd de campagne 'Droom Nu, Reis Later' gestart en dat heeft al 75.000 euro opgeleverd. Daarmee worden veel gezinnen gered.

Sinds half maart blijven vliegtuigen massaal aan de grond en sluiten landen plots hun grenzen. In plaats van mensen óp reis te sturen, moeten reisorganisaties hun vakantiegangers zo snel mogelijk naar huis zien te krijgen. Na een paar hectische weken van repatriëring, omboekingen en annuleringen, besluit reisorganisatie Better Places dat het hoog tijd is om zich bezig te houden met positieve zaken. Dat is het begin van de succesvolle Droom Nu, Reis Later-campagne. In nieuwsbrieven, video's en blogs laten ze reizigers thuis genieten van hun favoriete bestemmingen. Tegelijkertijd vragen ze aandacht voor de vaak schrijnende situatie in verre landen en zamelen ze ruim 75.000 euro aan donaties in voor de mensen die het hardst worden getroffen door de crisis.

De campagne is onlangs genomineerd door de WTM World Responsible Tourism Award, in de categorie 'fund raising'.

Bezuinigingen bij Better Places

Oprichter Saskia Griep: "We gingen een veelbelovend jaar tegemoet. Dat de reisindustrie een paar maanden later in een wereldwijde crisis zou storten, had niemand kunnen bedenken.” Net als veel andere bedrijven in het toerisme, moet Better Places flink bezuinigen om het hoofd boven water te houden. Ondanks de grote tegenslagen laat de reisondernemer zich niet uit het veld slaan. "Nadat we al onze reizigers veilig thuis hadden, voelde ik heel erg de behoefte om iets positiefs te doen. Ik heb onze lokale partners gevraagd waar zij behoefte aan hebben en hoe wij vanuit Nederland chauffeurs, gidsen en hotelpersoneel een hart onder de riem kunnen steken. De ideeën stroomden binnen. Er was vooral behoefte aan positiviteit en verbinding met onze klanten.”

Droom Nu, Reis Later

Er is in Nederland veel aandacht voor de gevolgen van de crisis op de eigen economie, maar er wordt nauwelijks gesproken over de situatie in het buitenland. Tanzania reisexpert Karin Miner :"In Nederland werden meteen allerlei steunmaatregelen aangekondigd om bedrijven zoveel mogelijk overeind te houden. Hier in Tanzania is er geen sociaal vangnet. De lokale ondernemers die onze reizen zo bijzonder maken, zitten al maanden zonder werk en dus zonder inkomen. Díe verhalen moeten ook worden gehoord.” 

Met de Droom Nu, Reis Later-campagne slaat Better Places twee vliegen in een klap: met video's, recepten, leestips en muziek kunnen klanten thuis genieten van verre bestemmingen. Tegelijkertijd krijgen ze artikelen en video's opgestuurd, waarin lokale partners vertellen over de situatie in hun land.

Hulp aan lokale ondernemers

Na overleg met de reisexperts ter plekke wordt duidelijk dat er meer nodig is om lokale ondernemers te steunen. Als aanvulling op de campagne, lanceert Better Places samen met reisorganisatie MiCuba We Support Local Tourism. Op de website staan inmiddels zestien crowdfundingacties die zijn opgericht door lokale partners van Better Places. Karin: "Met de acties zamelen we geld in om de mensen die het hardst getroffen zijn door de crisis een steuntje in de rug te geven. Van voedselpakketten voor gidsen en chauffeurs in Tanzania en Nepal tot financiële ondersteuning voor ondernemers in Peru en Cuba.” 

Saskia en haar  collega's zijn vastberaden: "we stoppen pas met de acties als het toerisme weer op gang komt en iedereen gewoon weer aan het werk kan.”

We zijn ze niet vergeten

De acties zijn een groot succes. In zeven maanden halen de reisexperts gezamenlijk 75.000 euro op. "Dat laat een enorme betrokkenheid van onze reizigers zien,” zegt Karin. "We krijgen vaak de vraag van mensen die met ons in Tanzania geweest zijn, hoe het nu met de gids of chauffeur gaat die ze tijdens hun rondreis hebben leren kennen.” 

Hoewel het geld een mooie manier is om de ondernemers op verre bestemmingen te helpen, is dat volgens Saskia niet het grootste succes van de campagne. "Het opzetten van de acties geeft ontzettend veel positieve energie in tijden van crisis. Niet alleen aan ons als bedrijf, maar ook aan de lokale ondernemers, die door de acties weten dat we ze niet zijn vergeten. Dát is het echte succes van Droom Nu, Reis Later.”
Trefwoorden: campagne, reizen, gids, touroperator, maatschappelijk

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...