Geplaatst op: 06-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe vitaal is de verblijfsrecreatie in Overijssel?

Hoe vitaal is de verblijfsrecreatie in Overijssel?
De verblijfssector in Overijssel is relatief klein maar over het algemeen vitaal: 74% van de circa 150 onderzochte bedrijven zijn volgens het onderzoek vitaal, 19% van de bedrijven zijn zorgenkindjes en voor 7% van de bedrijven is geen recreatieve toekomst meer.

Om de vitaliteit te bepalen is gekeken naar de toeristische kwaliteit van een bedrijf én naar het perspectief voor de toekomst. Bij kwaliteit is onder andere gekeken naar gasttevredenheid, uitstraling, onderhoud, eigentijdsheid en ondernemerschap. Bij het toekomstperspectief is gekeken naar de visie en ambities van de ondernemer, financiële situatie, investeringsplannen en de bezetting. Het onderzoek is uitgevoerd onder circa 150 hotels, kampeer- en bungalowbedrijven. De vitaliteit van de verblijfsrecreatie is in opdracht van Gastvrij Overijssel voor de regio’s Noordwest Overijssel, Salland en Twente door Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd in. Een vitale verblijfsrecreatieve sector is namelijk van groot belang voor een toekomstbestendig aanbod in de provincie. 

Driekwart vitaal

Jan Jaap Thijs van het Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd: "Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna driekwart van de bedrijven (74%) vitaal is, waarvan zelfs 14% echte voorlopers in de sector zijn. Deze bedrijven hebben een voorbeeld functie voor de provincie. We zien dat de meeste bedrijven bezig zijn met het maken van nieuwe plannen voor de toekomst, investeren en het doorvoeren van kwaliteitsverbeteringen. Ook zijn ze bezig met de gasttevredenheid, maken ze een duidelijke doelgroepkeuze en is het onderhoud en ondernemerschap goed”.  Tot de voorlopers behoren voornamelijk hotels en combinatiebedrijven. Het gaat om bedrijven met een hoge kwaliteit en een zeer gunstig toekomstperspectief.

De grote en diverse groep ‘middenmoters’ (60%) doen het ook goed, maar de uitdaging voor deze bedrijven is om te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Het gaat om bedrijven met een positieve kwaliteit en gunstig toekomstperspectief.

Kwart van de bedrijven in de problemen

Maar voor 26% van de bedrijven geldt dat de kwaliteit en het toekomstperspectief niet zo positief is. Hierbij is diverse problematiek reden tot zorg. Voor deze bedrijven is een impuls nodig voor de toekomst om verdere achteruitgang te voorkomen.” Voor een deel van deze bedrijven (7%) wordt door het bureau zelfs geen toekomst gezien als toeristisch bedrijf. Thijs: "Voor deze bedrijven is het advies om in te zetten op een, veelal complexe, transformatie van de verblijfsaccommodatie naar andere functies”. 



Wat heeft de coronacrisis voor effect?

Dit onderzoek heeft plaats gevonden voordat de coronacrisis zorgde voor drastische beperkte maatregelen in Nederland. Dit heeft een enorme impact op de sector. Vooral de kampeersector en groepsaccommodaties zijn, met name in het voorjaar, hard geraakt. Dit onderzoek geeft een beeld van vóór de crisis. Het maakt het onderzoek enerzijds gedeeltelijk al achterhaald, anderzijds wellicht juist des te actueler, omdat het als een nulmeting beschouwd kan worden van voordat de crisis uitbrak. Het maakt het des te urgenter om met de vitaliteit van de sector aan de slag te gaan. 

Kansen voor onderscheidend aanbod

Naast de vitaliteit heeft het onderzoeksbureau ook gekeken naar de diversiteit van het aanbod voor 167 verblijfsrecreatie bedrijven. Hieruit komt naar voren dat het aanbod veelal eenzijdig is met weinig keuzemogelijkheden voor de consument. Er liggen voornamelijk kansen om te ontwikkelen voor meer onderscheidend aanbod. Denk hierbij aan accommodaties die bijzonder, verrassend, inspirerend of juist back-to-basic zijn. De consument zoekt daarnaast steeds meer naar stijlvolle en luxe accommodaties, hiervan is maar weinig aanbod in de regio.

Wat nu?

Gastvrij Overijssel, met haar partners; MarketingOost, de gemeenten in Overijssel en brancheorganisaties HISWA-RECRON en Koninklijke Horeca Nederland, hebben de ambitie uitgesproken dat zij met de uitkomsten van het onderzoek aan de slag willen. Overijssel wil gezamenlijk werken aan een vitale toeristische sector. In de regio’s is er het besef dat een integrale aanpak, breder dan vanuit de vrijetijdseconomie alleen, noodzakelijk zal zijn om alle uitdagingen het hoofd te bieden en alle kansen te grijpen. Er zijn twee actuele voorstellen die besproken zijn in de Provinciale Staten van de provincie Overijssel die relevantie hebben voor het advies:·       
  1. Er is een investeringsvoorstel Gastvrij Overijssel 2020-2023 neergelegd met de focus op de bovenkant van de markt (middenmoters en voorlopers)
  2. Daarnaast is een bestuurlijk kwartiermaker gestart met een traject om te komen tot een organisatiestructuur voor de aanpak voor de onderkant van de markt (zorgenkindjes en achterblijvers). In de komende maanden zal dit nader vorm gaan krijgen.
Link: https://www.kennisplatformoost.nl/vitaliteit-verblijfsrecreatie-in-kaart-gebracht/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, vitaliteit, bungalowparken, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, hotels, Overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.