Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten

Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
In hotels geen bier meer verkopen na 20.00.

Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten. Gasten mogen wel alcohol nuttigen op de kamer, zoals uit een mini-bar. KHN is boos en ziet uitholling van gastvrijheid. Het kabinet ziet het anders omdat er nu een heldere lijn is die gelijk is met de verkoop van alcohol via supermarkten. Tussen 20.00 en 07.00 de volgende ochtend mag geen alcohol worden verkocht.

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant of de bar van het hotel. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. 

Het instellen van een alcoholklok in hotels is hét voorbeeld van symboolpolitiek en getuigt van weinig inlevingsvermogen, meent brancheorganisatie KHN. Het is onacceptabel dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca worden ingevoerd, terwijl het probleem hem niet zit in de locatie, maar in het gedrag en het geringe draagvlak voor de maatregelen in de samenleving.

KHN: Buitenproportionele maatregelen

Vanaf vanavond mag er in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol worden geschonken of worden genuttigd in de publieke ruimten. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. Wel mogen gasten alcoholische dranken gebruiken op de hotelkamer (bijvoorbeeld uit de minibar). Volgens het Veiligheidsberaad is deze beslissing genomen, omdat er enkele incidenten zijn geweest met jongeren die in hotelkamers feesten hadden georganiseerd. Echter zijn deze incidenten op één hand te tellen en zijn deze volgens KHN totaal niet representatief voor wat er in de 2500 hotels in het hele land gebeurt. Blijkbaar is een handjevol incidenten voor het kabinet een reden om de bijna 2500 hotels en hun duizenden gasten te straffen. Dat het kabinet - om maar daadkrachtig over te willen komen – de hele hotelbranche dupeert vanwege het beeld dat alle hotels in Nederland volgens hen vol zit met feestende jongeren, getuigt van weinig kennis van de realiteit en is het toppunt van symboolpolitiek.

Wat betekent gastvrijheid nog?

Gasten verblijven in hotels om zeer uiteenlopende redenen. Veel mensen zijn afhankelijk van een hotelovernachting, niet alleen voor privéafspraken zoals vakanties, maar ook voor werk. Deze gasten gastvrijheid bieden is – juist in deze tijd – hard nodig. Maar met het afpakken van dit laatste stukje gastvrijheid lijkt het erop dat de enige sector die nog open is, nu ook kapot moet. Het probleem zit hem nog niet eens in de omzetderving na 20:00 uur, al draaien hotels op dit moment al geen tot nauwelijks omzet door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen. Met dit besluit haal je een deel van de essentie van een hotelverblijf weg, namelijk gastvrij genieten. Veel hotels kunnen op een verantwoorde manier hun gasten verwelkomen; hoteliers werken volgens strenge protocollen, maar hier wordt totaal niet naar gekeken. Het instellen van een hotel-alcoholklok voor hotelgasten is het nodeloos onderuit halen van een sector die al in zwaar weer zit en dat is niet uit te leggen aan hoteliers. Zij ervaren hierdoor namelijk niet alleen rechtstreekse schade door omzetderving na 20:00 uur, de indirecte klap zal wellicht veel groter zijn; namelijk een verdere afname van de vraag naar hotelovernachtingen.
Trefwoorden: hotel, corona, alcohol

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.