Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
Photo by Jonas Leupe on Unsplash
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown. Dat blijkt uit een analyse van ING.

De totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in Nederland (7 daags-gemiddelde) lag maandag 19 oktober 10% lager dan normaal van de tijd van het jaar. Dat is 5 procentpunt lager dan een week eerder. 

Meer Nederlanders in eigen land

Volgens ING geeft dat nog een vertekend positief beeld omdat normaal gesproken vanwege de herfstvakantie minder Nederlanders in Nederland zijn. Dat ziet ING ook aan het aantal pintransacties van Nederlanders in het buitenland, die liggen 3 procentpunt lager dan normaal. Doorgaans wordt zo’n 7% van de totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in deze periode in het buitenland gerealiseerd, afgelopen week was dat 4%. Kortom nu zijn er dus meer Nederlandse consumenten in Nederland dan normaal.

Horeca weet zich gedeeltelijk aan lockdown aan te passen
In de periode sinds de lockdown is de daling van de pin-omzet in de categorie 'café & restaurants' het grootst. Deze is gezakt naar ruim 65% onder normaal. Een deel van de horeca-ondernemers lijkt de omzetschade nu enigszins te  kunnen beperken door afhaal- en bezorging. De duidelijke, recente toename in het aantal online bezorg- en afhaaltransacties duidt daarop. 

Ook veel minder pinomzet in cultuur & recreatie

'Recreatie & cultuur' is een andere categorie waar de pin-omzet vorige week flink is afgenomen, met ongeveer 44% onder normaal. Deze categorie omvat onder andere sportverenigingen- en clubs, vakantieverblijven, pretparken, casino’s, concerthallen en theaters. Veel van deze plekken zullen de gevolgen van een beperktere groepsgrootte merken. 


Trefwoorden: horeca, vakanties, dagrecreatie, attractieparken, cultuur, ondernemen, omzet, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...