Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart

Koopbereidheid vrijwel gelijk wel zorgen over werk

Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
Gedeeltelijke lockdown vergroot pessimisme.

De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -30, tegen -28 in september. Consumenten waren pessimistischer over het economisch klimaat. De koopbereidheid veranderde niet en dat is gunstig voor sectoren recreatie en toerisme.

Met -30 lag het consumentenvertrouwen in oktober ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). 

Het behoud van werk ligt gevoelig. De consumenten waren in oktober pessimistischer over de toekomstige werkloosheid dan in september. In oktober verwachtte 92 procent van de respondenten dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat stijgen, 5 procent voorzag een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden kwam hiermee uit op -87. Sinds het begin van de tijdreeks in 1986 waren de consumenten alleen in maart 1993 met -88 nog somberder over de toekomstige werkloosheid.
Trefwoorden: CBS, koopbereidheid, stemming, werkloosheid

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.