Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?

Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Afbeelding van StockSnap via Pixabay
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme. Hoteliers verwachten dat in 2021 de markt zich gedeeltelijk herstelt maar pas in 2022 volledig. Dat blijkt uit de Hotelmarkt Update Nederland van Horwath HTL. 

Tijdens de eerste lockdown heeft 57% van de Nederlandse hotels de deuren gesloten, de meeste vanaf medio maart. Gemiddeld waren hotels 72 dagen gesloten, in Amsterdam waren hotels langer gesloten (98 dagen) tegenover de rest van Nederland (63 dagen). Het is de verwachting dat ook in de tweede lockdown veel hotels de deuren zullen sluiten. 

Extreem lage bezetting

De lockdown zorgde voor een extreem lage bezetting. Zo daalde in april, met ruim de helft van de hotels gesloten,  de bezettingsgraad met 95% en de gemiddelde kamerprijs met 47%.  De hotels die nog open waren behaalden een gemiddelde bezettingsgraad van 9,3%, een jaar eerder was dat nog 88,2%. Als in juni de meeste hotels weer open zijn, blijft de bezettingsgraad met 20,5% heel laag. Pas in juli komt de bezettingsgraad boven de 40% uit maar nog altijd minder dan de helft dan een jaar eerder. Daaraan heeft een gemiddeld flink lagere kamerprijs (25% tot 40%) niets aan kunnen veranderen. Voor de periode september - december worden op nieuw fors lagere bezettingsgraden (50% tot 60%) verwacht met 15% tot 30% lagere kamerprijzen.  



Goede zaken voor leisurehotels in de regio

Vanwege de oproep om vooral in eigen land op vakantie te gaan, doen sommige hotels buiten de regio Amsterdam en Schiphol het opvallend goed. Circa 14% rapporteerde zelfs een hogere bezetting dan in 2019 en 19% kon een iets hogere kamerprijs realiseren. 

Voor heel 2020 omzet ruim gehalveerd

Voor heel 2020 komt de gemiddelde bezettingsgraad van Nederlandse hotels uit op 42,7%, zo’n 45% lager dan in 2019. De gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer (RevPAR) daalt ten gevolge van de lage bezetting en lagere kamerprijs voor heel 2020 naar verwachting tot 42 euro. Dat is 55% lager dan in 2019. De provincies doen het met een daling van 41% beter dan Amsterdam dat een afname van 68% moet  incasseren.

Ook 2021 nog slecht

Een ruime meerderheid van Nederlandse hoteliers (90%)  verwacht dat ook in 2021 de bezettingsgraad nog onder het niveau van 2019 zal komen te liggen. De meeste hoteliers gaan ervan uit dat de in 2021 wordt beteugeld en in 2022 de markt zich weer zal herstellen tot een pre-coronaniveau. 

Op basis van de huidige situatie voorziet Horwath HTL dat in 2021 de bezettingsgraad van Nederlandse hotels zal uitkomen op 60%, nog altijd 22% onder het niveau van 2019. Ook de gemiddelde kamerprijs blijft ruim 12% onder het niveau van 2019. 


Link: https://horwathhtl.nl
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.