Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Goed maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt van invloed op waarde van bedrijven

Goed maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt van invloed op waarde van bedrijven
Maatschappelijk verantwoord ondernemen roept vragen over kosten op maar kan ook meerwaarde bieden.
Krijgen bedrijven hogere marktwaarderingen wanneer deze beter presteren in duurzaamheidsthema’s zoals uitstootvermindering, minder gebruikmaken van grondstoffen, het verbeteren van werknemersrelaties, beleid rondom mensenrechten en diversiteit en uitgaven aan lokale ontwikkelingsprojecten. Empirisch onderzoek laat zien dat ondernemingen die het hoogst scoren op duurzaamheidsthema’s een hogere waardering genieten in de kapitaalmarkt. Dat blijkt uit het proefschrift van Edem Emerald Sabah.

De interesse in duurzaamheidsprestatie is de afgelopen jaren sterk toegenomen, net als de interesse in externe verslaglegging omtrent maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Een dergelijke verslaglegging is voor veel ondernemingen op internationale schaal een verplichting geworden.  

Het verband met governance mechanismen

Uit het onderzoek blijkt tevens dat ondernemingen die zich richten op materiële duurzaamheidsfactoren worden gekenmerkt door specifieke governance structuren. Een belangrijke rol daarin spelen: een goed functionerende en onafhankelijke raad van commissarissen, een beloningsschema dat voldoende afhangt van de marktwaarde van de onderneming en de bescherming tegen de dreiging van overnames. Tevens blijkt dat het koppelen van beloningen aan duurzaamheidsdoelstellingen gepaard gaat met een verhoogde kans dat de onderneming hoog scoort in materiële duurzaamheidsperformance. 

Edem Emerald Sabah (1972, Greater Accra, Ghana) schreef haar proefschrift als buitenpromovendus bij de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit. 
Trefwoorden: duurzaamheid, economie, waarde, creatie, beleid, management

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.