Geplaatst op: 12-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Horeca is de oplossing en niet het probleem

Horeca is de oplossing en niet het probleem
Photo by Micheile Henderson on Unsplash
Horeca Nederland MKB-Nederland en VNO-NCW zien in de crisis met oplopende besmettingen de horeca als oplossing en niet als een probleem. De werkgeversorganisaties pleiten voor slimme maatregelen en hebben een toolkit voor ondernemers in de maak die maatwerk moet leveren. De horeca moet volgens hen een safe haven worden in de strijd tegen corona. 

Hoe sympathiek en logisch het plan van de organisaties ook is, veel zal afhangen van de koers die het kabinet in de coronabestrijding gaat varen. Als wordt ingezet op het sterk verminderen van bewegingen en contacten, kan de horeca naast andere sectoren juist strengere maatregelen verwachten. 

Zeer weinig besmettingen in de horeca

Volgens  de nieuwste cijfers van het RIVM is het aantal besmettingen in de horeca met 2,9% zeer gering. De meeste besmettingen vinden nog altijd in de thuissituatie plaats. Daarom roepen KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW het kabinet op om de horeca serieus te nemen en komen ze met een alternatief plan met slimme maatregelen om de horeca in te zetten als ‘safe haven’ in de strijd tegen het coronavirus.

Maatwerk

De werkgeversorganisaties vinden het  jammer dat het kabinet op dit moment kennelijk maar twee knoppen ziet om aan te draaien om het virus onder controle te krijgen: sluitingstijden en groepsgrootte in de horeca. KHN begrijpt niet dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca zijn ingevoerd, zonder daarbij rekening te houden met het type bedrijf en de bijzondere maatregelen die ondernemers nemen. Er wordt namelijk niet of nauwelijks ingegrepen op andere plekken waar mensen kunnen samenkomen. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De horeca heeft als huiskamer van de samenleving een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie. Juist in onzekere tijden als deze, hebben mensen behoefte aan sociaal contact. En gezien de huidige cijfers en de behoeften in de maatschappij kan de horeca juist een onderdeel van de oplossing zijn. In de horeca kunnen mensen dankzij de strenge protocollen toch op een veilige manier samenkomen.”

Slimme maatregelen

KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW werken daarom samen aan een alternatief plan met slimme maatregelen. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat het besmettingsrisico beheersbaar en aanvaardbaar moet zijn, maar dat er tegelijkertijd wel mogelijkheden moeten zijn voor een exploitatie van het horecabedrijf.

Hoe zien deze slimme maatregelen er uit:
  1. Stap af van allerlei onwerkbare segmenteringen, maar kijk naar functies/activiteiten per type bedrijf, bijvoorbeeld ‘eten/drinken’, ‘vergaderen’, ‘slapen’, etc.
  2. Laat de ondernemer per bedrijfsactiviteit in een coronamaatregelentool de specificaties van zijn functies/activiteiten invoeren. 
  3. Denk hierbij aan ‘harde specs’ zoals het aantal m2, de regio en ventilatie, maar ook aan variabelen zoals het hanteren van mondkapjes voor personeel en gasten, kuchschermen of ventilatie met grotere luchtverversingscapaciteit.
  4. Het invoeren van deze specificaties per activiteit leidt vervolgens tot een ‘activiteit-gebonden coronamaatregelenpakket’ voor een individueel bedrijf. 
  5. De ondernemers voeren hun gegevens in, de tool geeft de uitkomst voor welke maatregelen er gelden. 
  6. De maatregelen moeten vervolgens ook ‘mee ademen’ met de huidige situatie in het land door bijvoorbeeld een stoplichtsysteem te hanteren. Bij groen is er meer mogelijk, dan bij bijvoorbeeld oranje of rood. Deze kleuren kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de ontwikkeling van het coronadashboard waar het kabinet mee bezig is.
Oproep aan kabinet: Kijk naar wat er wel kan
KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW doen een oproep aan het kabinet om te kijken wat er vooral wel kan en zijn ervan overtuigd dat deze gerichte aanpak een belangrijke bijdrage levert aan de bestrijding van het coronavirus. "Dit plan zorgt er tegelijkertijd voor dat de economische gevolgen beperkt blijven en we straks ook ruimte hebben voor wederopbouw. Op dit moment worden de contouren van dit plan verder uitgewerkt.” 
Topics:Horeca
Trefwoorden: Horeca, crisis, corona

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...