Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Enorme omzetverliezen in evenementenbranche blijven, heel klein lichtpuntje gloort

Enorme omzetverliezen in evenementenbranche blijven, heel klein lichtpuntje gloort
Photo by Felix Mooneeram on Unsplash
De omzetverliezen in de evenementenbranche blijven met dik boven de 70% dramatisch. Heel klein lichtpuntje is dat het kabinet een plan van de evenementen- en cultuurbranche om toch evenementen te organiseren ter beoordeling heeft doorgestuurd aan het RIVM. 

In het derde kwartaal heeft de evenementenbranche met een omzetdaling van 77% moeten incasseren. Dat is een hele lichte verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal toen de omzetdaling nog op 84% stond. Voor het vierde kwartaal wordt een omzetdaling van 79% verwacht. 

Dat blijkt uit een peiling onder leden van het Eventplatform in september 2020. De uitkomsten hebben betrekking op de hele keten van ondernemers in de zakelijke evenementenbranche en zijn voorzien van een uitsplitsing op organisatoren, locaties en toeleveranciers. De keten van toeleveranciers is divers, enkele groepen zijn vanwege hun omvang gespecificeerd in de uitkomsten.

Kabinet stuurt plan van branche naar RIVM

Heel klein positief puntje is dat het plan dat de cultuur- en evenementenbranche heeft opgesteld om weer veilig en verantwoord evenementen te organiseren door het Nederlandse kabinet ter beoordeling aan het RIVM is doorgestuurd. Dat hebben de betrokken bewindslieden in een overleg met de branche toegezegd. 

"Onze leden waren klaar voor een heel mooi event jaar en hadden daarvoor hun teams op volle sterkte. Schakelen ten gevolge van deze crisis was onafwendbaar. Het is ongelooflijk verdrietig om te zien hoeveel goede mensen in korte tijd hun baan hebben verloren. Talent gaat verloren voor onze branche, dat baart me grote zorgen voor straks”, aldus Maarten Schram, directeur van de Independent Dutch Event Association (IDEA), namens het Eventplatform.

4,2 miljard aan omzet verloren

De verwachte omzet in 2020 voor de zakelijke evenementenbranche bedroeg € 5,2 miljard. Met een omzetverlies van 80% vanaf maart is dat omgerekend bijna 4,2 miljard aan omzetverlies. Iets meer dan 1 miljard aan omzet, inclusief de maanden januari en februari, resteert voor ondernemers in de branche.

Ondernemers in de branche zijn blij met de hardbenodigde verlenging van de steunmaatregelen. Vanaf 1 oktober maakt gemiddeld 84,4% van de ondernemers gebruik van 1 of meer steunmaatregelen. Helaas betekent dit niet dat voor ondernemers die geen gebruik meer maken van steun, dat de steun niet nodig is. Slechts 4% van de respondenten geeft aan geen steun meer nodig te hebben, de andere bijna 12% voldoet niet aan de voorwaarde

17.000 ZZP'ers zonder werk en 16.000 banen verloren

De crisis heeft grote gevolgen voor het personeel. De evenementenbranche biedt normaliter werkgelegenheid voor circa 71.000 mensen, gemiddeld 26% daarvan zijn freelancers. Circa 4% van hen heeft in de periode maart tot en met september werkzaamheden uitgevoerd. De uitkomsten van deze peiling laten zien dat ruim 17.000 ZZP’ers zonder werk zitten en ruim 16.000 werknemers hun baan kwijt zijn.

Van alle ondernemers ziet maar een kwart de toekomst positief tegemoet. Meer dan de helft heeft  geen vertrouwen in de toekomst en de rest is onzeker. Organisatoren zijn het meest positief gestemd, Locaties zijn zeer somber gestemd. Datzelfde geldt voor standbouwbedrijven; geen van de respondenten is positief, 38% is onzeker en bijna 62% ziet het somber in.

Over het Eventplatform
Het Eventplatform is het overkoepelend overlegplatform van branche- en vakorganisaties in de zakelijke evenementenbranche, CLC-VECTA, Dutch Venue Association, IDEA, Genootschap voor Eventmanagers, G14, MPI, NVBO, ONCE, Platform Cultuur Locaties en Verhurend Nederland.
Link: https://www.eventplatform.nl/Eventplaform/media/eventplatform/Rapportage-Eventplatform-peiling-coronacrisis-september-2020.pdf
Trefwoorden: evenementen, cultuur, corona, omzet, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.