Geplaatst op: 08-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Enorme omzetverliezen in evenementenbranche blijven, heel klein lichtpuntje gloort

Enorme omzetverliezen in evenementenbranche blijven, heel klein lichtpuntje gloort
Photo by Felix Mooneeram on Unsplash
De omzetverliezen in de evenementenbranche blijven met dik boven de 70% dramatisch. Heel klein lichtpuntje is dat het kabinet een plan van de evenementen- en cultuurbranche om toch evenementen te organiseren ter beoordeling heeft doorgestuurd aan het RIVM. 

In het derde kwartaal heeft de evenementenbranche met een omzetdaling van 77% moeten incasseren. Dat is een hele lichte verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal toen de omzetdaling nog op 84% stond. Voor het vierde kwartaal wordt een omzetdaling van 79% verwacht. 

Dat blijkt uit een peiling onder leden van het Eventplatform in september 2020. De uitkomsten hebben betrekking op de hele keten van ondernemers in de zakelijke evenementenbranche en zijn voorzien van een uitsplitsing op organisatoren, locaties en toeleveranciers. De keten van toeleveranciers is divers, enkele groepen zijn vanwege hun omvang gespecificeerd in de uitkomsten.

Kabinet stuurt plan van branche naar RIVM

Heel klein positief puntje is dat het plan dat de cultuur- en evenementenbranche heeft opgesteld om weer veilig en verantwoord evenementen te organiseren door het Nederlandse kabinet ter beoordeling aan het RIVM is doorgestuurd. Dat hebben de betrokken bewindslieden in een overleg met de branche toegezegd. 

"Onze leden waren klaar voor een heel mooi event jaar en hadden daarvoor hun teams op volle sterkte. Schakelen ten gevolge van deze crisis was onafwendbaar. Het is ongelooflijk verdrietig om te zien hoeveel goede mensen in korte tijd hun baan hebben verloren. Talent gaat verloren voor onze branche, dat baart me grote zorgen voor straks”, aldus Maarten Schram, directeur van de Independent Dutch Event Association (IDEA), namens het Eventplatform.

4,2 miljard aan omzet verloren

De verwachte omzet in 2020 voor de zakelijke evenementenbranche bedroeg € 5,2 miljard. Met een omzetverlies van 80% vanaf maart is dat omgerekend bijna 4,2 miljard aan omzetverlies. Iets meer dan 1 miljard aan omzet, inclusief de maanden januari en februari, resteert voor ondernemers in de branche.

Ondernemers in de branche zijn blij met de hardbenodigde verlenging van de steunmaatregelen. Vanaf 1 oktober maakt gemiddeld 84,4% van de ondernemers gebruik van 1 of meer steunmaatregelen. Helaas betekent dit niet dat voor ondernemers die geen gebruik meer maken van steun, dat de steun niet nodig is. Slechts 4% van de respondenten geeft aan geen steun meer nodig te hebben, de andere bijna 12% voldoet niet aan de voorwaarde

17.000 ZZP'ers zonder werk en 16.000 banen verloren

De crisis heeft grote gevolgen voor het personeel. De evenementenbranche biedt normaliter werkgelegenheid voor circa 71.000 mensen, gemiddeld 26% daarvan zijn freelancers. Circa 4% van hen heeft in de periode maart tot en met september werkzaamheden uitgevoerd. De uitkomsten van deze peiling laten zien dat ruim 17.000 ZZP’ers zonder werk zitten en ruim 16.000 werknemers hun baan kwijt zijn.

Van alle ondernemers ziet maar een kwart de toekomst positief tegemoet. Meer dan de helft heeft  geen vertrouwen in de toekomst en de rest is onzeker. Organisatoren zijn het meest positief gestemd, Locaties zijn zeer somber gestemd. Datzelfde geldt voor standbouwbedrijven; geen van de respondenten is positief, 38% is onzeker en bijna 62% ziet het somber in.

Over het Eventplatform
Het Eventplatform is het overkoepelend overlegplatform van branche- en vakorganisaties in de zakelijke evenementenbranche, CLC-VECTA, Dutch Venue Association, IDEA, Genootschap voor Eventmanagers, G14, MPI, NVBO, ONCE, Platform Cultuur Locaties en Verhurend Nederland.
Link: https://www.eventplatform.nl/Eventplaform/media/eventplatform/Rapportage-Eventplatform-peiling-coronacrisis-september-2020.pdf
Trefwoorden: evenementen, cultuur, corona, omzet, werkgelegenheid

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/11/20
Exclusief voor leden
Stadspromotie: Rotterdam laat vaker zijn groen-witte kleuren zien
Rotterdam krijgt bij alle 27 toegangswegen een nieuw verkeersbord met daarop de vlag en het wapen van de stad. Het aantal borden wordt snel fors uitgebreid. Ook de vlaggen komen vaker terug in het straatbeeld.
30/11/20
Texel adventskalender op Insta
Voor veel destinaties wordt de kerstperiode ondanks de coronamaatregelen toch een onderdeel voor de ...
30/11/20
M-theater komt er toch
"Van uitstel komt geen afstel! Theater aan het Vrijthof en MECC Maastricht gaan vanaf 11 februari do...
30/11/20
Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt
In Groenlo is de VVV verbouwd tot een eigentijds inspiratiepunt. In het nieuwe inspiratiepunt staat ...
30/11/20
Steeds minder belangstelling voor trip naar Nederland
De website Holland.com trekt steeds minder bezoekers, ook de bezoekintentie voor Nederland daalt
30/11/20
Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
30/11/20
Druktemeters vergeleken
Gezien deze actualiteit is het DDL in september een project gestart om te komen tot een objectieve vergelijking van diverse instrumenten die ingezet kunnen worden voor bezoekersmanagement.
30/11/20
ANWB nomineert campings van het jaar en roept 191 campings uit tot Top Camping
De ANWB heeft 24 campings genomineerd voor Camping van het jaar 2021 en alvast 191 Europese campings uitgeroepen tot ANWB Top Camping.