Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Merk KRAS verdwijnt

Digitale transformatie bij TUI

Merk KRAS verdwijnt
KRAS verdwijnt, aanbod deels door naar TUI. Foto: TUI
De digitale transformatie binnen touroperator TUI zorgt er voor dat het bekende merk KRAS verdwijnt. TUI Nederland biedt momenteel producten aan onder de merken TUI en KRAS. Per 1 april 2021 zal TUI niet langer vakanties aanbieden onder het merk KRAS en wordt een groot deel van het productaanbod ondergebracht bij het merk TUI. Mogelijk leidt dat tot een reorganisatie.

In het kader van de digitale transformatie die TUI moet klaarmaken voor de toekomst en de kostenbesparingen die naar aanleiding van de coronapandemie nog dringender zijn geworden, zijn bepaalde ingrijpende maatregelen onvermijdelijk. Zo heeft TUI Nederland besloten om volledig de focus te leggen op haar hoofdmerk TUI. 

Aanbod gedeeltelijk verder

Het huidige aanbod van KRAS zal voor een deel behouden blijven, maar hierdoor voortaan onder het merk TUI worden aangeboden. Dit verlaagt de kosten en verhoogt de efficiëntie, omdat de focus dan komt te liggen op één merk op één platform. De doelgroep waar het merk KRAS zich op richt, de actieve 50+'ers, zal daarmee ook door TUI worden aangesproken met een relevant aanbod. 

Mogelijke personele gevolgen worden nog in kaart gebracht. Alle KRAS-afdelingen zijn al in een eerder stadium geïntegreerd binnen de TUI organisatie, sinds de sluiting van het pand in Ammerzoden afgelopen mei.

Het busbedrijf KRAS Touringcars in Ammerzoden staat los van TUI en is eigendom van de familie Kras. De samenwerking van TUI met KRAS Touringcars blijft bestaan.

KRAS viert net zijn eeuw niet

KRAS is een merk met een lange historie. In 1922 begint Johan Kras een lijndienst met paard en wagen van Ammerzoden naar Den Bosch. Na de oorlog specialiseert KRAS zich in groepsvervoer, dagtochten, georganiseerde uitstapjes en meerdaagse touringcarreizen. 

Vanaf 2007 richt KRAS zich als direct seller vooral op verkoop via internet. Het huidige KRAS biedt reizen naar meer dan tachtig landen, waaronder vliegvakanties, culturele (bus)rondreizen en (rivier)cruises. 

In 2000 wordt het bedrijf KRAS een onderdeel van het portfolio van TUI Nederland en vanaf oktober 2018 is KRAS een merk van TUI Nederland. Het merk is de laatste jaren vooral bekend om het toegesneden productaanbod voor actieve 50+'ers die graag de wereld ontdekken.

"Aan de wieg van de reisbranche"

Arjan Kers, general manager TUI Nederland: "KRAS stond aan de wieg van de reisbranche in Nederland en was een van de eerste bedrijven die zich op het uitgaand toerisme richtten. Het 100-jarig jubileum zou in 2022 vallen. Het besluit om het merk nu van de markt te halen is verstandig en noodzakelijk, maar valt me zwaar".
Trefwoorden: marketing, Kras, touroperator, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...