Geplaatst op: 29-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Reactie KHN: nieuwe maatregelen desastreus voor horeca

Steunmaatregelen niet afbouwen maar uitbreiden

Reactie KHN: nieuwe maatregelen desastreus voor horeca
KHN wil na nieuwe maatregelen niet de steun afbouwen maar verhogen omdat het perspectief ontbreekt.
Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Horeca moet om 22 uur dicht en er mogen maximaal maar 30 gasten in een horecabedrijf aanwezig zijn. 'Desastreus', noemt KHN de maatregelen. Veel van de aangekondigde maatregelen treffen de gastvrijheidssector en recreatie.

De gisteravond aangekondigde maatregelen zijn volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) desastreus voor de horeca die economisch al zwaar onder druk staat. Gezien het geringe aantal besmettingen in de horeca vindt KHN de maatregelen in de horeca disproportioneel. Om de horecabranche te kunnen laten overleven, is het dan ook noodzakelijk dat de financiële steunpakketten niet worden afgeschaald maar worden versterkt en aangevuld. KHN wil daarom zo snel mogelijk met het kabinet in gesprek over verbeterde steunpakketten en extra steunmaatregelen.

Nieuwe maatregelen inperking gastvrijheid

Aanvullend op de maatregelen die de afgelopen week al werden aangekondigd voor 14 van de 25 veiligheidsregio’s, grijpt het kabinet nu opnieuw in. KHN zet de voor de horeca relevante landelijke maatregelen kort op een rij:

> Om het coronavirus onder controle te krijgen, heeft het kabinet besloten dat er om 21:00 uur een landelijke toegangsstop voor de hele horeca komt. 
> Om 22.00 uur moet de horeca in het hele land dicht.
> De groepsgrootte in ruimten binnen wordt teruggebracht naar maximaal 30 personen per ruimte.
> De landelijke norm voor gezelschappen wordt teruggebracht naar 4 personen.
> Het aantal personen per activiteit buiten mag niet groter zijn dan 40.
> De aangekondigde maatregelen van 28 september zullen in een aanwijzingsbesluit worden uitgewerkt. Hierin volgt een gedetailleerdere uitleg van de nieuwe maatregelen en de manier van handhaven. Dat moet vervolgens de komende dagen worden uitgewerkt in de lokale noodverordeningen.


Horecaondernemers ervaren andere realiteit versus de maatregelen

Horecaondernemers wachten inmiddels op antwoorden. Waarom wordt er buiten nog steeds zo streng vastgehouden aan de 1,5 meter afstand, terwijl inmiddels bekend is dat het besmettingsrisico in de buitenlucht nihil is? En welke wetenschappelijke onderbouwing ligt ten grondslag aan de nieuwe maatregelen? Hoe effectief is het om de laatste ronde in de kroeg te schrappen en nu zelfs landelijk de deuren van de horeca om 22:00 uur dicht te gooien? En waarom wordt er niet ingegrepen in de privésituatie? Hier vinden nog steeds de meeste besmettingen plaats. De horeca houdt zich vanaf het begin aan strenge maatregelen en is een veilige plek. De horecabranche wil zeker meewerken aan het terugdringen van het coronavirus, maar onbegrip heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid.

Nauwelijks omzet en massale annuleringen

KHN kijkt breed naar de invloed van de maatregelen en betrekt daarin ook evenementen en toerisme. 'KHN heeft er geen begrip voor dat er opnieuw maximale aantallen per bedrijf zijn ingevoerd, zonder dat er überhaupt wordt gekeken naar het type bedrijf. Wederom wordt er niet gekeken naar de grootte van een horecabedrijf en dit doet pijn. Horecabedrijven in het nachtleven, maar ook evenementenlocaties zoals congres- en zalencentra en hotels met vergaderlocatie worden opnieuw zwaar getroffen, terwijl deze sectoren op dit moment al het meest te lijden hebben onder de 1,5 meter afstandregels. Bovendien draaien zij op dit moment al geen tot nauwelijks omzet door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen. Veel bedrijven kunnen op een verantwoorde manier veel meer gasten verwelkomen, maar hier wordt totaal niet naar gekeken. De toegangsstop en sluiting van 22:00 uur is niet alleen een enorme klap voor cafés, maar ook restaurants worden door de beperking van openingstijden, beperking in aantallen en de beperking in omvang van gezelschappen flink geraakt; er is geen ruimte meer om een dubbele shift te draaien, terwijl spreiding en afstand toch zo belangrijk is?! Bij fine-dining zit je om 21:30 uur net aan een hoofdgerecht. Daar komt bij dat het aanwijzen van regio’s in Nederland als code oranje of rood door andere landen de afgelopen weken al leidden tot massale annuleringen.'

KHN: Steunpakketten moeten per direct omhoog

KHN is van mening dat met het aanscherpen van de coronamaatregelen – waarmee ondernemen in de horeca nagenoeg onmogelijk wordt - een afbouw van financiële steunmaatregelen absoluut onverantwoord is. De steunpakketten voor aantoonbaar getroffen sectoren moeten dus per direct omhoog; KHN dringt er op aan dat minister Wiebes zo snel mogelijk inzet op het uitrollen van het in november aangekondigde Time-Out Arrangement.


Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, corona, maatregelen, reactie, KHN

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.
22/10/20
Exclusief voor leden
Actie Tulip hotelovernachting voor mantelzorgers
Iedereen kan kennissen of familieleden die actief zijn in de mantelzorg nomineren voor een gratis hotelovernachting inclusief ontbijt voor 2 personen in een van de Nederlandse hotels van de merken Golden Tulip en Tulip Inn.
22/10/20
Exclusief voor leden
Attractie FloriWorld krijgt ADE op bezoek
Dit Amsterdamse event kan dit jaar helaas niet doorgaan met publiek maar wordt zondag 25 oktober 2020 online gevierd. Verschillende ruimten in FloriWorld zullen decor zijn voor dit event.