Geplaatst op: 28-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI gaat Workations in de markt zetten

TUI gaat Workations in de markt zetten
Corona maakt ook creatief. TUI zet nu zogenaamde Workations in de markt. Volgens de reisorganisatie een perfecte combinatie van werken en ontspannen. Dat kan met je eigen gezin met een goede werkplek op het vakantieadres maar ook een Workation met collega’s. TUI zit nog in de experimentele fase en zoekt voor dit concept in haar Workation Lab vooral de samenwerking met bedrijven.

"Een nieuwe omgeving is vaak een stimulans voor creativiteit en productiviteit”, stelt TUI. "Toonaangevende en innovatieve bedrijven gaan dan ook op zoek naar een manier om hun werknemers betrokken en gemotiveerd te houden. Daarom combineert reisorganisatie TUI flexibiliteit en inspiratie met de introductie van TUI Workation; de perfecte combinatie van werk en vakantie zonder dat het vakantiedagen kost.”

Interessant concept voor zowel werknemers als werkgevers

Frans Leenaars, Chief Marketing Officer TUI Western Region: "De TUI Workation biedt medewerkers alle mogelijkheden om net zo productief te zijn als thuis. Maar dan in een omgeving die inspireert en tegelijk ook rust en ontspanning brengt. Want hoe heerlijk is het om na een intensieve werkdag een duik in het zwembad te nemen, een strandwandeling te maken of te relaxen in de spa van het hotel. Maar ook de gesprekken met andere Workationers brengen inspiratie, verbinding en nieuwe inzichten. Dit concept is interessant voor werknemer én werkgever. Het houdt medewerkers gemotiveerd en betrokken, biedt ruimte voor ontspanning en draagt daarmee bij aan het mentale welzijn, daar ben ik 100% van overtuigd.”

Plussen en minnen aan thuiswerken

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat thuiswerken de Nederlandse werknemer goed bevalt: geen files, minder reistijd en flexibel je tijd kunnen indelen. En de laatste maanden is duidelijk geworden dat de productiviteit geen probleem hoeft te zijn voor thuiswerkers. Maar er zijn ook nadelen, zoals het vervagen van werk- en privétijd, te veel uren maken, het missen van collega’s om mee te sparren en elkaars creativiteit te bevorderen. Met stress en zelfs een verhoogde kans op een burn-out tot gevolg. Psychologen zijn het er dan ook over eens; thuiswerken is niet altijd goed voor de mentale gezondheid.

Werken en nieuwe energie opdoen

TUI ontwikkelde speciaal hiervoor het TUI Workation concept; het combineren van werk en vakantie. Werken in een inspirerende omgeving, op een goed uitgeruste werkplek waar je na een productieve werkdag kunt genieten van het ontspannen vakantiegevoel. Of waar je gewoonweg nieuwe energie krijgt van een prachtige omgeving en van gesprekken met andere Workationers. Dat kunnen collega’s zijn, je gezinsleden of mensen uit een geheel andere bedrijfstak die daar ook op Workation zijn. Voor de TUI Workation selecteerde de reisorganisatie een aantal geschikte en comfortabele accommodaties in binnen- en buitenland.

Workation Lab

Het concept zal in eerste instantie vooral in samenwerking met bedrijven worden uitgezet. In een zogenaamd Workation Lab wordt het verder uitgewerkt en doorontwikkeld. De eerste pilot reis vertrok gisteren naar de Algarve. Medewerkers van zeven verschillende Nederlandse en Belgische bedrijven verblijven op dit moment in hotel TUI BLUE Falésia in het Portugese Olhos d'Agua. Zij zijn daar bezig met hun dagelijkse werk, tegelijkertijd testen ze de faciliteiten en geven ze directe feedback aan de meegereisde begeleider van het Workation Lab.

Locaties voor individuele boekingen

In de opstartfase biedt TUI Workations aan in Nederland - in samenwerking met Droomparken - en op een beperkt aantal buitenlandse bestemmingen. Uiteraard wordt rekening gehouden met de actuele reisadviezen. Het concept wordt op dit moment met name uitgerold in samenwerking met bedrijven, maar een Workation kan ook individueel geboekt worden. Voor meer informatie kunnen bedrijven terecht op deze webpagina en individuele reizigers op www.tui.nl/workation
Trefwoorden: reisbranche, reizen, vakanties, werk, workation

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
02/06/25
Vlonderbrug ontsluit Everdinger Waarden
De Vlonderbrug, een nieuwe voetgangersbrug over de rivier de Lek in natuurgebied de Everdinger Waarden, is feestelijk geopend. Nu kunnen recreanten en inwoners uit de omgeving weer de benen strekken op een populaire wandelroute midden in de uiterwaarden, want de Vlonderbrug vervangt de oude trekpont die enkele jaren geleden werd verwijderd.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...