Geplaatst op: 28-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme
De Toerisme Top is alweer voorbij. Deze online editie vanuit Arnhem krijgt volgend jaar een vervolg in Winterswijk dat eigenlijk dit jaar gaststad was. Een kort verslag van het plenaire deel met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, Jos Vranken, directeur NBTC, Jeroen Klijs van de Breda University en Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd.  

Meest opvallende conclusie is dat 81% van de deelnemers aan de conferentie een reset van toerisme noodzakelijk vindt. Doorgaan op de puur economische weg met alleen maar meer toeristen zien ze niet zitten.

Op de Toerisme Top stak staatssecretaris Mona Keijzer de branche een hart onder de riem door te stellen dat Nederlanders veilig op vakantie kunnen. "Als Nederlanders massaal in Nederland op vakantie gaan, ligt er voor de sector een mooie toekomst in het verschiet”, stelde ze. Maar ondernemers moeten volgens Keijzer ook nadenken wat ze aan hun bedrijf moeten veranderen als corona langere tijd bij ons blijft. Het ministerie van EZK  ondersteunt daartoe zogenaamde field labs waar geëxperimenteerd wordt met nieuwe verdienmodellen binnen de 1,5 meter maatschappij. Keijzer ziet dat er een hele grote kans ligt voor de bestemming Nederland maar ze maakt zich wel zorgen om het tekort aan stageplaatsen voor mbo-ers: "Anders hebben we in de toekomst een tekort aan vakmensen die deze sector dan keihard nodig heeft.”

Toerisme heeft reset nodig

In een pol onder deelnemers aan de Toerisme Top bleek dat 81% de coronacrisis wil aangrijpen voor een reset van toerisme. En dat was een mooie steun voor het beleid van de staatssecretaris die met Perspectief 2030 in de hand daar al voor de coronacrisis mee bezig was: "We moeten deze crisis aangrijpen voor een reset van toerisme door voor elke plek te bepalen hoeveel gasten we willen hebben en welke type gasten we willen aantrekken.” Dat laat overigens volgens Jos Vranken, directeur NBTC  onverlet dat nu alle aandacht is gericht op acute steunmaatregelen en herstel. "Anders is alles wat we nu voor de toekomst bedenken hypothetisch.” Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd stelde dat het gedachtengoed van Perspectief 2030 nu leeft als nooit tevoren.

Focus op big spenders?

Gastspreker Doug Lansky vond vanuit Zweden dat de focus op alleen maar meer toeristen de sector in het post-coronatijdperk niet gaat helpen. Hij vindt dat er een limiet moet komen op het aantal toeristen. Bestemmingen moeten daarvoor hoog spenderende toeristen scheiden van toeristen die weinig besteden. "Vul eerst je bestemming en attracties met toeristen die veel besteden en vul de resterende capaciteit op met andere toeristen”, hield hij het Nederlandse publiek voor. Bedrijven moeten daarvoor ‘out-of-the-box’ denken en bijzondere concepten ontwikkelen die een unieke beleving geven waarvoor gasten bereid zijn extra te betalen. Ondernemers moeten in de optiek van Lansky niet bang zijn om te falen en nieuwe ideeën gewoon uitproberen. Met "desperate times, ask for desperate measures”, sloot hij zijn bijdrage af. 

Iedereen moet op vakantie kunnen

Jeroen Klijs van de Breda University kon de redenering van Lansky goed volgen maar vond wel dat iedereen op vakantie moet kunnen blijven gaan: "Vakantie mag niet alleen voor de rijken beschikbaar zijn.” Hij vindt dat bestemmingen goed moeten nadenken over de plek die ze zijn en welke toeristen daarbij goed passen. Ook staatssecretaris Mona Keijzer klom op de bres voor vakantie voor iedereen. "Ik heb er moeite mee als de gewone Nederlander niet meer op vakantie kan gaan.” Aan de sector volgens Keijzer de opgave dat op een verantwoorde manier vorm te geven. 

Verschillen in impact tussen steden en landelijk gebied

Volgens Annemiek Riefel is de impact van de coronacrisis op de sector ongekend: "Maar ik zie grote verschillen tussen stedelijke en landelijke gebieden en daarmee zijn de opgaven ook heel verschillend.”  Jos Vranken van NBTC vulde aan door te stellen dat in steden de hotellerie die afhankelijk is van het zakelijke segment het heel erg moeilijk heeft. "Maar ondanks het feit dat kampeer- en bungalowbedrijven een goede zomer hebben gehad, betekent dat nog niet dat daar de problemen voorbij zijn. Ze hebben het slechte voorjaar nog niet goedgemaakt en het najaar ziet er niet heel erg positief uit.” Goed signaal is wel dat Nederlanders deze zomer heel veel dagjes uit hebben gemaakt en Duitse vakantiegangers ons land trouw zijn gebleven. "Dat resulteerde in een verdubbeling van het marktaandeel van Duitsland in de bezoekersmix.” 

Taart vergroten

Voor de stimulering van het binnenlands toerisme zijn vooral de provincies aan zet. Dat is in de optiek van Vranken een goede zaak maar hij maakte daar wel een kanttekening bij: "We moeten met elkaar vooral de taart zien te vergroten. Anders wordt de winst van de ene regio, het verlies van de andere regio.” 


De volgende Toerisme Top is op maandag 27 september 2021 in Winterswijk.
Link: https://toerismetop2020.nbtc.events/page/770196
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, corona, crisis

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.
22/10/20
Exclusief voor leden
Actie Tulip hotelovernachting voor mantelzorgers
Iedereen kan kennissen of familieleden die actief zijn in de mantelzorg nomineren voor een gratis hotelovernachting inclusief ontbijt voor 2 personen in een van de Nederlandse hotels van de merken Golden Tulip en Tulip Inn.
22/10/20
Exclusief voor leden
Attractie FloriWorld krijgt ADE op bezoek
Dit Amsterdamse event kan dit jaar helaas niet doorgaan met publiek maar wordt zondag 25 oktober 2020 online gevierd. Verschillende ruimten in FloriWorld zullen decor zijn voor dit event.