Geplaatst op: 23-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is. Dat blijkt uit een presentatie die de reisorganisatie onlangs hield voor investeerders met onthutsende cijfers.

Zomer 2020: -83% boekingen
TUI heeft slechts 15% van het oorspronkelijke zomerprogramma 2020 verkocht. Dat leverde in totaal 2,4 miljoen boekingen op. In de zomer van 2019 realiseerde TUI nog 14 miljoen boekingen. Van het aangepaste en sterk ingekrompen zomerprogramma (-75%) verkocht TUI 82%. Voor de zomer 2020 liepen de boekingen 83% achter op vorig jaar. 

Winter 2020: slechts 30% verkocht
Voor het winterseizoen biedt TUI 40% van de reguliere capaciteit aan. Daarvan heeft het bedrijf inmiddels 642.000 boekingen binnen waarvan 285.000 sinds juni. De winterboekingen lopen nog 59% achter. Van het aangepaste programma is slechts 30% verkocht. 

Zomer 2021: boekingen lopen voor
Voor de zomer 2021 zet TUI 80% van de capaciteit in. Daar lopen de boekingen zelfs voor op vorig jaar, mede vanwege voucherboekingen. Voor de zomer van 2021 heeft TUI 1,7 miljoen boekingen binnen, vorig jaar waren dat er 980.000. Sinds juni heeft TUI 605.000 nieuwe boekingen voor de zomer binnengehaald. Dat zijn er 140.000 minder dan vorig jaar rond deze periode. 

Kas loopt snel leeg
TUI heeft nog 2 miljard euro in kas, dankzij diverse door de Duitse staat gegarandeerde leningen. Desondanks deze leningen en inkomsten uit boekingen, was de kaspositie tussen 12 augustus en 20 september 400 miljoen euro lager. Voor het vierde kwartaal van 2020 verwacht het bedrijf in de lagere honderden miljoen aan werkkapitaal te verliezen. TUI wil nog de komende jaren 300 miljoen euro aan kosten besparen. 
Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/202009_TUI_Group_Investor_Presentation_Handout.pdf-5abd44b8f53f27cdef35f5fab61c98d7.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, corona

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.
24/11/20
Maxxton en Stardekk bundelen krachten in de wereldwijde markt van hospitality SaaS-oplossingen
Maxxton en Stardekk, beide reeds jaren vooraanstaande spelers in hospitality software, bundelen de k...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
24/11/20
Kabinet stelt koers voor ontwikkeling luchtvaart in Nederland definitief vast
Het kabinet heeft de nieuwe koers vastgelegd voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. He...
24/11/20
Nederlandse theekenners schrijven eerste theereisgids
De mooiste theeregio’s in 288 pagina’s verhalen, reisinspiratie, foto’s en handige tips voor j...
24/11/20
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan strijden om Hotello award
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan lieten meer dan 50 genomineerden en 7 halve finalisten achter zich in een pitch voor de Hotello of the Year Award.
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.
23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.