Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is. Dat blijkt uit een presentatie die de reisorganisatie onlangs hield voor investeerders met onthutsende cijfers.

Zomer 2020: -83% boekingen
TUI heeft slechts 15% van het oorspronkelijke zomerprogramma 2020 verkocht. Dat leverde in totaal 2,4 miljoen boekingen op. In de zomer van 2019 realiseerde TUI nog 14 miljoen boekingen. Van het aangepaste en sterk ingekrompen zomerprogramma (-75%) verkocht TUI 82%. Voor de zomer 2020 liepen de boekingen 83% achter op vorig jaar. 

Winter 2020: slechts 30% verkocht
Voor het winterseizoen biedt TUI 40% van de reguliere capaciteit aan. Daarvan heeft het bedrijf inmiddels 642.000 boekingen binnen waarvan 285.000 sinds juni. De winterboekingen lopen nog 59% achter. Van het aangepaste programma is slechts 30% verkocht. 

Zomer 2021: boekingen lopen voor
Voor de zomer 2021 zet TUI 80% van de capaciteit in. Daar lopen de boekingen zelfs voor op vorig jaar, mede vanwege voucherboekingen. Voor de zomer van 2021 heeft TUI 1,7 miljoen boekingen binnen, vorig jaar waren dat er 980.000. Sinds juni heeft TUI 605.000 nieuwe boekingen voor de zomer binnengehaald. Dat zijn er 140.000 minder dan vorig jaar rond deze periode. 

Kas loopt snel leeg
TUI heeft nog 2 miljard euro in kas, dankzij diverse door de Duitse staat gegarandeerde leningen. Desondanks deze leningen en inkomsten uit boekingen, was de kaspositie tussen 12 augustus en 20 september 400 miljoen euro lager. Voor het vierde kwartaal van 2020 verwacht het bedrijf in de lagere honderden miljoen aan werkkapitaal te verliezen. TUI wil nog de komende jaren 300 miljoen euro aan kosten besparen. 
Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/202009_TUI_Group_Investor_Presentation_Handout.pdf-5abd44b8f53f27cdef35f5fab61c98d7.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, corona

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...