Geplaatst op: 14-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot
Historische schepen mogen weer varen maar gasten zijn voorzichtig.
Uit circa 400 authentieke schepen bestaat de Hollandsche Zeilvloot. Deze zijn niet alleen van cultuurhistorische waarde, maar ook van grote toeristisch-recreatieve en maatschappelijke waarde. Maar de gasten blijven weg ondanks dat de schepen mogen varen. De samenwerking tussen gemeenten en het Noord-Holland-Noord ontwikkelingsbedrijf zorgt voor een uitbreiding van marketingactiviteiten. Met als doel om de grootste, nog varende, historische zeilvloot ter wereld te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Er zijn snel meer gasten nodig.

Het zijn zware tijden voor de eigenaren van de historische zeilschepen. Door de coronamaatregelen ziet de sector een grote terugval in aantal bezoekers en omzet.


Wel varen maar groepen boeken niet snel

Edwin Calis van Holland Sail, "Vanaf maart tot en met 1 juli hebben wij helemaal niet kunnen varen. Na 1 juli zijn we in overleg met klanten gaan varen met inachtneming van de veiligheidsmaatregelen. Bedrijven die groepsaccommodaties aanbieden hebben het superlastig. Als je met twintig  man iets wilt gaan doen, kan je dat niet last minute beslissen, dat wordt vaak maanden van tevoren gereserveerd. Op dit moment hebben wij zo’n 20% van de gasten in vergelijking met andere jaren. Voor onze branche zijn de gevolgen catastrofaal."

"Wij hopen dat met deze campagne nog wat boekingen voor dit jaar binnenkomen, maar ook alvast voor volgend jaar. Voor onze sector geldt net als in de reisbranche, geld terug, verschuiven of een voucher mocht de zeiltocht niet doorgaan.”

Samen met brancheorganisatie BBZ is een protocol ontwikkeld dat met de autoriteiten is afgestemd, onder meer met Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Veiligheidsregio’s.


Hollandsche Zeilvloot

Nederland heeft de grootste, nog varende historische zeilvloot ter wereld. De ruim 400 authentieke schepen zijn van grote cultuurhistorische waarde. Vele zijn van de sloop gered, gerestaureerd en geschikt gemaakt om te varen met betalende passagiers. Hierdoor weten de schippers deze oude vrachtschepen in de vaart te houden. In normale jaren neemt de vloot meer dan honderdduizend gasten mee naar het Markermeer, het IJsselmeer, de Wadden en over de wereldzeeën. De inschatting voor 2020 is dat het percentage gasten 50 tot 70% lager ligt. 

Edwin Calis van de coöperatie van scheepseigenaren met het eigen boekingskantoor Holland Sail, "Vakanties en zeiltochten die wij aanbieden dienen meerdere doelen. Natuurlijk is het een bijzondere vakantie in eigen land. Maar ook varen wij op cultureel-historisch erfgoed en wij hebben boekingen nodig om te kunnen blijven varen. Ons oudste schip ‘Bohème’ komt uit 1876 en het zou fijn zijn als ook toekomstige generaties van de schepen kunnen blijven genieten.”

Laurens Winkel van Boat Bike Tours, "Het begin van het seizoen was een ramp, maar vanaf eind juni wisten wij de bezetting richting 50% te krijgen. Natuurlijk is dat niet wat je wilt, maar we zijn hier blij mee en zelfs ook trots op dat we dit nog in deze tijd hebben kunnen realiseren. Wij zijn minder afhankelijk van groepsaccommodaties en dat is in ons voordeel. Met name een wat jongere doelgroep boekt onze zeilvakanties en dat doen ze vaak per stel. Ze varen dan bijvoorbeeld mee op een historische rivierclipper ‘De Elizabeth’ uit 1913. Ook gebouwd door de gebroeders Geleijns in Moerdijk om basaltstenen te vervoeren, maar dat werden uiteindelijk suikerbieten. In 2016 is deze helemaal gerenoveerd, en is denk ik een van de schepen uit de branche die dit jaar het meest gevaren heeft.”

Adverteren, social media en website met winactie

Om ervoor te zorgen dat de vloot meer bezoekers gaat aantrekken wordt een uitgebreide campagne opgezet. Hierbij worden onder meer advertenties geplaatst in diverse media, een website gelanceerd, brochures verspreid en social media ingezet. Ook is een zeilweekend voor twee personen te winnen aan boord van een traditioneel zeilschip. Deze winactie loopt t/m 2 november 2020.
Via de website www.zeilvlootbovenamsterdam.nl kunnen bezoekers de diverse zeil vakanties, arrangementen en activiteiten vinden en zich ook aanmelden voor de winactie.

Samen sterker

Ook de BBZ, Vereniging voor Beroepschartervaart, ondersteunt het project. Ook ondernemers die niet aangesloten zijn bij BBZ kunnen zich aanmelden voor het initiatief. Op deze manier kan een groter aanbod schepen aangeboden worden en kunnen meer bedrijven gebruik maken van de extra ondersteuning.
Ondernemers uit de sector kunnen zich aanmelden voor dit initiatief bij Jeroen Kor van destinatiemarketing organisatie ‘Holland boven Amsterdam’: jeroen@hollandbovenamsterdam.com.

Trefwoorden: varen, zeilen, zeilvloot, corona, campagne

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...