Geplaatst op: 14-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot
Historische schepen mogen weer varen maar gasten zijn voorzichtig.
Uit circa 400 authentieke schepen bestaat de Hollandsche Zeilvloot. Deze zijn niet alleen van cultuurhistorische waarde, maar ook van grote toeristisch-recreatieve en maatschappelijke waarde. Maar de gasten blijven weg ondanks dat de schepen mogen varen. De samenwerking tussen gemeenten en het Noord-Holland-Noord ontwikkelingsbedrijf zorgt voor een uitbreiding van marketingactiviteiten. Met als doel om de grootste, nog varende, historische zeilvloot ter wereld te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Er zijn snel meer gasten nodig.

Het zijn zware tijden voor de eigenaren van de historische zeilschepen. Door de coronamaatregelen ziet de sector een grote terugval in aantal bezoekers en omzet.


Wel varen maar groepen boeken niet snel

Edwin Calis van Holland Sail, "Vanaf maart tot en met 1 juli hebben wij helemaal niet kunnen varen. Na 1 juli zijn we in overleg met klanten gaan varen met inachtneming van de veiligheidsmaatregelen. Bedrijven die groepsaccommodaties aanbieden hebben het superlastig. Als je met twintig  man iets wilt gaan doen, kan je dat niet last minute beslissen, dat wordt vaak maanden van tevoren gereserveerd. Op dit moment hebben wij zo’n 20% van de gasten in vergelijking met andere jaren. Voor onze branche zijn de gevolgen catastrofaal."

"Wij hopen dat met deze campagne nog wat boekingen voor dit jaar binnenkomen, maar ook alvast voor volgend jaar. Voor onze sector geldt net als in de reisbranche, geld terug, verschuiven of een voucher mocht de zeiltocht niet doorgaan.”

Samen met brancheorganisatie BBZ is een protocol ontwikkeld dat met de autoriteiten is afgestemd, onder meer met Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Veiligheidsregio’s.


Hollandsche Zeilvloot

Nederland heeft de grootste, nog varende historische zeilvloot ter wereld. De ruim 400 authentieke schepen zijn van grote cultuurhistorische waarde. Vele zijn van de sloop gered, gerestaureerd en geschikt gemaakt om te varen met betalende passagiers. Hierdoor weten de schippers deze oude vrachtschepen in de vaart te houden. In normale jaren neemt de vloot meer dan honderdduizend gasten mee naar het Markermeer, het IJsselmeer, de Wadden en over de wereldzeeën. De inschatting voor 2020 is dat het percentage gasten 50 tot 70% lager ligt. 

Edwin Calis van de coöperatie van scheepseigenaren met het eigen boekingskantoor Holland Sail, "Vakanties en zeiltochten die wij aanbieden dienen meerdere doelen. Natuurlijk is het een bijzondere vakantie in eigen land. Maar ook varen wij op cultureel-historisch erfgoed en wij hebben boekingen nodig om te kunnen blijven varen. Ons oudste schip ‘Bohème’ komt uit 1876 en het zou fijn zijn als ook toekomstige generaties van de schepen kunnen blijven genieten.”

Laurens Winkel van Boat Bike Tours, "Het begin van het seizoen was een ramp, maar vanaf eind juni wisten wij de bezetting richting 50% te krijgen. Natuurlijk is dat niet wat je wilt, maar we zijn hier blij mee en zelfs ook trots op dat we dit nog in deze tijd hebben kunnen realiseren. Wij zijn minder afhankelijk van groepsaccommodaties en dat is in ons voordeel. Met name een wat jongere doelgroep boekt onze zeilvakanties en dat doen ze vaak per stel. Ze varen dan bijvoorbeeld mee op een historische rivierclipper ‘De Elizabeth’ uit 1913. Ook gebouwd door de gebroeders Geleijns in Moerdijk om basaltstenen te vervoeren, maar dat werden uiteindelijk suikerbieten. In 2016 is deze helemaal gerenoveerd, en is denk ik een van de schepen uit de branche die dit jaar het meest gevaren heeft.”

Adverteren, social media en website met winactie

Om ervoor te zorgen dat de vloot meer bezoekers gaat aantrekken wordt een uitgebreide campagne opgezet. Hierbij worden onder meer advertenties geplaatst in diverse media, een website gelanceerd, brochures verspreid en social media ingezet. Ook is een zeilweekend voor twee personen te winnen aan boord van een traditioneel zeilschip. Deze winactie loopt t/m 2 november 2020.
Via de website www.zeilvlootbovenamsterdam.nl kunnen bezoekers de diverse zeil vakanties, arrangementen en activiteiten vinden en zich ook aanmelden voor de winactie.

Samen sterker

Ook de BBZ, Vereniging voor Beroepschartervaart, ondersteunt het project. Ook ondernemers die niet aangesloten zijn bij BBZ kunnen zich aanmelden voor het initiatief. Op deze manier kan een groter aanbod schepen aangeboden worden en kunnen meer bedrijven gebruik maken van de extra ondersteuning.
Ondernemers uit de sector kunnen zich aanmelden voor dit initiatief bij Jeroen Kor van destinatiemarketing organisatie ‘Holland boven Amsterdam’: jeroen@hollandbovenamsterdam.com.

Trefwoorden: varen, zeilen, zeilvloot, corona, campagne

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/11/20
Exclusief voor leden
Stadspromotie: Rotterdam laat vaker zijn groen-witte kleuren zien
Rotterdam krijgt bij alle 27 toegangswegen een nieuw verkeersbord met daarop de vlag en het wapen van de stad. Het aantal borden wordt snel fors uitgebreid. Ook de vlaggen komen vaker terug in het straatbeeld.
30/11/20
Texel adventskalender op Insta
Voor veel destinaties wordt de kerstperiode ondanks de coronamaatregelen toch een onderdeel voor de ...
30/11/20
M-theater komt er toch
"Van uitstel komt geen afstel! Theater aan het Vrijthof en MECC Maastricht gaan vanaf 11 februari do...
30/11/20
Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt
In Groenlo is de VVV verbouwd tot een eigentijds inspiratiepunt. In het nieuwe inspiratiepunt staat ...
30/11/20
Steeds minder belangstelling voor trip naar Nederland
De website Holland.com trekt steeds minder bezoekers, ook de bezoekintentie voor Nederland daalt
30/11/20
Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
30/11/20
Druktemeters vergeleken
Gezien deze actualiteit is het DDL in september een project gestart om te komen tot een objectieve vergelijking van diverse instrumenten die ingezet kunnen worden voor bezoekersmanagement.
30/11/20
ANWB nomineert campings van het jaar en roept 191 campings uit tot Top Camping
De ANWB heeft 24 campings genomineerd voor Camping van het jaar 2021 en alvast 191 Europese campings uitgeroepen tot ANWB Top Camping.