Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties

ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties
Afbeelding van Arivle One via Pixabay
ANVR gaat Air Maroc voor de rechter slepen omdat zij niet-uitgevoerde vluchten niet terugbetalen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de wet houden op dit punt heeft ANVR in het vizier. 

Passagiers met losse vliegtickets, maar ook ANVR-reisbedrijven waarbij het ticket onderdeel uitmaakt van een pakketreis, hebben recht op terugbetaling van niet-uitgevoerde vluchten door luchtvaartmaatschappijen. Echter, diverse airlines gebruiken oneigenlijke excuses en laten lang, te lang op zich wachten. Voor ANVR-bedrijven is de maat vol en ligt via de rechtbank een eerste vordering klaar voor Royal Air Maroc. 

Gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen hebben bedragen al terugbetaald of concrete toezeggingen gedaan. Maar bij een aantal andere airlines is dit niet het geval. "Royal Air Maroc heeft van ons nog enkele dagen respijt gekregen om de dagvaarding te voorkomen, maar dat leverde niet het noodzakelijke resultaat en dus gaat de dagvaarding uit”, aldus Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR. "Zij zijn niet de enige helaas. Ook is ons geduld op voor Aeroflot, El Al, Air Transat en nog andere airlines.”    ?

Airlines mogen de klant een voucher aanbieden bij een niet-uitgevoerde vlucht, maar moeten ook de keuze tot terugbetalen geven. De Europese Commissie heeft luchtvaartmaatschappijen in mei hier nogmaals op gewezen. Veel luchtvaartmaatschappijen doen dit inmiddels, maar andere geven nog steeds geen mogelijkheid tot teruggave van het betaalde ticket. Uitgegeven vouchers worden tevens  voorzien van de nodige reisbeperkingen. Eisen die luchtvaartmaatschappijen stellen, liggen onder andere in de sfeer van een voucher die alleen geldig is voor dezelfde passagier, op hetzelfde traject of op een datum die buiten het eerder geboekte hoogseizoen ligt. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden zelfs geen enkele teruggave aan, ook niet na afloop van de voucherperiode, houden een deel van het bedrag in of berekenen normale annuleringskosten.

Klanten die rechtstreeks of via hun reisbureau of hun online reisaanbieder hebben geboekt, krijgen zo niet waar ze recht op hebben. Ook bij ANVR-reisorganisatoren geeft dit grote problemen; zij moeten bij pakketreizen (waar een vlucht vaak onderdeel van is) de klant een keuze geven. Voor klanten van een ANVR-reisorganisatie is acceptatie van een voucher veel makkelijker omdat, in tegenstelling tot vouchers die airlines uitgeven, de reisvouchers van ANVR-reisorganisaties gegarandeerd zijn door garantiefonds SGR.

Als een klant terugbetaling in geld wil, of te zijner tijd van de SGR-garandeerde voucher, moet de reisorganisator de terugbetalingen wél hebben ontvangen van de leveranciers van de  pakketreis, waaronder die van de luchtvaartmaatschappij.  
Trefwoorden: luchvaart, airlines, consumentenrecht, corona, restituties

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...