Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties

ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties
Afbeelding van Arivle One via Pixabay
ANVR gaat Air Maroc voor de rechter slepen omdat zij niet-uitgevoerde vluchten niet terugbetalen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de wet houden op dit punt heeft ANVR in het vizier. 

Passagiers met losse vliegtickets, maar ook ANVR-reisbedrijven waarbij het ticket onderdeel uitmaakt van een pakketreis, hebben recht op terugbetaling van niet-uitgevoerde vluchten door luchtvaartmaatschappijen. Echter, diverse airlines gebruiken oneigenlijke excuses en laten lang, te lang op zich wachten. Voor ANVR-bedrijven is de maat vol en ligt via de rechtbank een eerste vordering klaar voor Royal Air Maroc. 

Gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen hebben bedragen al terugbetaald of concrete toezeggingen gedaan. Maar bij een aantal andere airlines is dit niet het geval. "Royal Air Maroc heeft van ons nog enkele dagen respijt gekregen om de dagvaarding te voorkomen, maar dat leverde niet het noodzakelijke resultaat en dus gaat de dagvaarding uit”, aldus Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR. "Zij zijn niet de enige helaas. Ook is ons geduld op voor Aeroflot, El Al, Air Transat en nog andere airlines.”    ?

Airlines mogen de klant een voucher aanbieden bij een niet-uitgevoerde vlucht, maar moeten ook de keuze tot terugbetalen geven. De Europese Commissie heeft luchtvaartmaatschappijen in mei hier nogmaals op gewezen. Veel luchtvaartmaatschappijen doen dit inmiddels, maar andere geven nog steeds geen mogelijkheid tot teruggave van het betaalde ticket. Uitgegeven vouchers worden tevens  voorzien van de nodige reisbeperkingen. Eisen die luchtvaartmaatschappijen stellen, liggen onder andere in de sfeer van een voucher die alleen geldig is voor dezelfde passagier, op hetzelfde traject of op een datum die buiten het eerder geboekte hoogseizoen ligt. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden zelfs geen enkele teruggave aan, ook niet na afloop van de voucherperiode, houden een deel van het bedrag in of berekenen normale annuleringskosten.

Klanten die rechtstreeks of via hun reisbureau of hun online reisaanbieder hebben geboekt, krijgen zo niet waar ze recht op hebben. Ook bij ANVR-reisorganisatoren geeft dit grote problemen; zij moeten bij pakketreizen (waar een vlucht vaak onderdeel van is) de klant een keuze geven. Voor klanten van een ANVR-reisorganisatie is acceptatie van een voucher veel makkelijker omdat, in tegenstelling tot vouchers die airlines uitgeven, de reisvouchers van ANVR-reisorganisaties gegarandeerd zijn door garantiefonds SGR.

Als een klant terugbetaling in geld wil, of te zijner tijd van de SGR-garandeerde voucher, moet de reisorganisator de terugbetalingen wél hebben ontvangen van de leveranciers van de  pakketreis, waaronder die van de luchtvaartmaatschappij.  
Trefwoorden: luchvaart, airlines, consumentenrecht, corona, restituties

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.