Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

80 locaties Landgraaf tot in detail online toegankelijk

80 locaties Landgraaf tot in detail online toegankelijk
Tim Vaessen, beleidsmedewerker vrijetijdseconomie en auteur van Ontdek Landgraaf en rechts wethouder Ramon Lucassen. Foto: Gemeente Landgraaf
Tweeduizend jaar geschiedenis in je broekzak. ‘Ontdek Landgraaf’ maakt het mogelijk. De telefoonvriendelijke website www.ontdeklandgraaf.nl maakt het cultuurhistorisch erfgoed van Landgraaf op gedetailleerde wijze toegankelijk voor inwoners en toeristen. 

Maandenlang onderzoek en schrijfwerk resulteerden in een grote verzameling verhalen, vergezeld van passend fotomateriaal. Sinds vanochtend is de website online met een eerste selectie van 80 locaties. 

Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg, noemt Ontdek Landgraaf "Een uniek voorbeeld van storytelling over het boeiende verleden van de gemeente Landgraaf. En dan ook nog op een zeer aantrekkelijke en diepgaande wijze gepresenteerd. Wat een aanwinst om het toeristisch aantrekkelijke Landgraaf te versterken!”.
 

80 locaties

De 80 locaties worden ontsloten op kernen en thema’s. Iedere locatie - oftewel object - bevat beschrijvingen en anekdotes die gebaseerd zijn op degelijk literatuuronderzoek, raadpleegbaar via een bronnenlijst. De teksten zijn prikkelend en toegankelijk geschreven. Iedere locatie kan worden beoordeeld en gedeeld via social media. Het is de bedoeling om de website in de toekomst verder uit te breiden met nieuwe locaties, foto’s en mogelijkheden. 

Dit tot grote vreugde van wethouder Ramon Lucassen, die zelf veel affiniteit met cultuurhistorisch erfgoed heeft: "Landgraaf heeft een indrukwekkend verleden waar we écht trots op mogen zijn. Achter iedere steen schuilt een verhaal. Die verhalen moeten verteld worden om inwoners en bezoekers bewust te maken en te verwonderen. Met Ontdek Landgraaf is hier een schitterende basis voor gelegd’’.

Veilig tijdens Open Monumentendag

De wens om het Landgraafse erfgoed digitaal beleefbaar te maken voor het grote publiek, bestond al langer. Ruim voor covid-19 stonden hiervoor de seinen op groen en die beslissing biedt nu de nodige voordelen. Ontdek Landgraaf komt precies op tijd voor het weekend van Open Monumentendag 2020. 

Link: www.ontdeklandgraaf.nl.
Trefwoorden: erfgoed, storytelling, Landgraaf, beleid, marketing, regiomarketing

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...