Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

7 miljoen euro voor 38 kunstpodia

7 miljoen euro voor 38 kunstpodia
7 miljoen euro toegekend.
Het Mondriaan Fonds kent tijdens zijn jaarlijkse aanvraagronde bijna 7 miljoen euro toe aan het programma van 38 kunstpodia, variërend van kleine kunstinitiatieven tot organisaties met een uitgebreid activiteitenprogramma. De bijdrage is bedoeld voor een serie activiteiten gericht op presentatie, experiment, opinie en debat. De kunstpodia, van Willemstad op Curaçao tot Groningen, krijgen de bijdrage voor een inspirerend programma van één tot maximaal vier jaar. Het gaat om vaste bijdragen van 25.000 tot 275.000 euro op jaarbasis.

De Bijdrage Programma’s Kunstpodia kent vier categorieën – Start, Basis, Pro en Breed – en geeft instellingen de mogelijkheid tot groei en ontwikkeling. Elke categorie heeft eigen criteria, waarbij budget, periode en ook de vereisten toenemen.
 
Hieronder per categorie de kunstpodia die een bijdrage krijgen:

Kunstpodium Start – kleine kunstinitiatieven en collectieven met een programma van experimentele presentaties en activiteiten. Bijdrage: 25.000 euro voor één kalenderjaar

Gezien het beperkte budget heeft de commissie 27 positief beoordeelde aanvragen moeten prioriteren op basis van de gestelde criteria. De volgende twintig initiatieven kregen een toekenning:
Atelier WG (Amsterdam), Bureau Postjesweg (Amsterdam), Destination Unknown (Weert), distant.gallery (Amsterdam), Grafisch Atelier Den Bosch, Greylight Projects (Heerlen), Het Resort (Groningen), Ja Ja Ja Nee Nee Nee (Amsterdam), Make Eindhoven, Marwan (Amsterdam), Modca Beirut (Zutphen), Omstand (Arnhem), Radical Reversibility (Amsterdam), San Serriffe (Amsterdam), Shimmer (Rotterdam), Stichting Bartalk (Den Haag), Stichting Sarmad (Rotterdam), Tankstation (Enschede), Video Power (Maastricht), We Sell Reality (Rotterdam)
 
Kunstpodium Basis – kleine professionele organisaties die minimaal twee jaar een jaarprogramma hebben van presentaties en activiteiten voor hedendaagse beeldende kunst. Bijdrage: 110.000 euro per jaar, voor twee kalenderjaren
Twintig aanvragen zijn positief beoordeeld. Na prioritering kregen de volgende twaalf organisaties een toekenning:
A Tale of a Tub (Rotterdam), Ateliers ’89 (Aruba), Fotodok (Utrecht), Hotel Maria Kapel (Hoorn), Kunstenlab (Deventer), Kunstvereniging Diepenheim, Lustwarande (Tilburg), Melkweg Expo (Amsterdam), Page Not Found (Den Haag), Sign (Groningen), VHDG (Leeuwarden), W139 (Amsterdam)
 
Kunstpodium Pro – professionele organisaties van lokaal tot (inter)nationaal niveau. Bijdrage: 175.000 euro per jaar, voor drie kalenderjaren
De volgende vijf organisaties kregen een positief advies: De Oude Kerk (Amsterdam), Instituto Buena Bista (Willemstad), M.A.M.A. (Rotterdam), Stichting Sonsbeek (Arnhem), West (Den Haag)

Kunstpodium Breed – volwaardig professionele organisaties van lokaal tot internationaal niveau. Bijdrage 275.000 euro per jaar, voor vier kalenderjaren
De volgende organisatie kreeg een positief advies: De Appel (Amsterdam)

Onmisbaar voor een gezond eco-systeem in de kunst

Dit jaar vroegen 110 kunstpodia voor in totaal 17.900.000 miljoen euro aan. Omdat het beschikbare budget beperkt is, heeft de adviescommissie niet alle aanvragen kunnen honoreren. Alleen programma’s die op de meest aansprekende manier vorm en inhoud geven aan relevante ontwikkelingen op het gebied van hedendaagse beeldende kunst werden gehonoreerd. Het fonds ondersteunt een landelijk gespreid aantal kunstpodia, met programma’s die zich van elkaar onderscheiden.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: podia, subsidie, kunst

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...