Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca
De Nederlandse horeca heeft een ongekend dramatisch tweede kwartaal achter de rug. Van de in jaren opgebouwde omzet bleef maar zo’n 40% over. In sommige deelsectoren was de schade nog veel groter.

In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet in de Nederlandse horeca met 57% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Ook ten opzichte van het al slechte eerste kwartaal (met een omzetdaling van 9,9% daalde de omzet in de horeca met 51% heel fors. 

Logiesverstrekking raakt groot deel van omzet kwijt
Ten opzichte van het basisjaar 2015 verloor de horeca ruim 40% van haar omzet. De horeca was jaren een stabiele groeier met elk kwartaal forse groeicijfers die boven de 5% lagen. In 2019 zette al een kentering in toen de groei onder de 5% dook. Vooral de logiesverstrekking kreeg forse klappen, daar daalde de omzet in het tweede kwartaal (ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019) met maar liefst 69%. De omzet in eet- en drinkgelegenheden daalde met -52% minder fors. 

Grote verschillen tussen deelsectoren

De grootste klappen kregen de hotels die in het tweede kwartaal hun omzet met maar liefst 79% zagen dalen. Aangezien de totale omzetdaling in de logiesverstrekking lager ligt (69%) mogen we aannemen dat de verblijfsrecreatie (waarover geen omzetcijfers beschikbaar zijn) het een stuk beter deed. Uit ander onderzoek blijkt dat in het derde kwartaal de bezettingsgraden van Nederlandse hotels weer opliepen tot boven de 50%. Tijdens de crisis lagen ze rond de 10%. Op dit moment lopen de bezettingsgraden weer terug en lagen in de tweede week van augustus op 47%. Normaal gesproken is dat 83%.

Ook cafés maakten een slechte periode door met een omzetverlies van 66%. Iets beter ging het met restaurants die 58% omzetverlies ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 moesten incasseren. Fastfoodrestaurants en ijssalons deden het een stuk beter en zagen de omzet met slechts 29% teruglopen. Kantines en catering moesten daarentegen weer 54% van hun omzet inleveren.

Figuur 1: Omzetontwikkeling in de Nederlandse horeca, 1e en 2e kwartaal 2020, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, in %

Bron: CBS
NB: Voorlopige cijfers
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, logiesverstrekking, omzet, fastfoodrestaurants, ijssalons

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.