Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca
De Nederlandse horeca heeft een ongekend dramatisch tweede kwartaal achter de rug. Van de in jaren opgebouwde omzet bleef maar zo’n 40% over. In sommige deelsectoren was de schade nog veel groter.

In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet in de Nederlandse horeca met 57% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Ook ten opzichte van het al slechte eerste kwartaal (met een omzetdaling van 9,9% daalde de omzet in de horeca met 51% heel fors. 

Logiesverstrekking raakt groot deel van omzet kwijt
Ten opzichte van het basisjaar 2015 verloor de horeca ruim 40% van haar omzet. De horeca was jaren een stabiele groeier met elk kwartaal forse groeicijfers die boven de 5% lagen. In 2019 zette al een kentering in toen de groei onder de 5% dook. Vooral de logiesverstrekking kreeg forse klappen, daar daalde de omzet in het tweede kwartaal (ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019) met maar liefst 69%. De omzet in eet- en drinkgelegenheden daalde met -52% minder fors. 

Grote verschillen tussen deelsectoren

De grootste klappen kregen de hotels die in het tweede kwartaal hun omzet met maar liefst 79% zagen dalen. Aangezien de totale omzetdaling in de logiesverstrekking lager ligt (69%) mogen we aannemen dat de verblijfsrecreatie (waarover geen omzetcijfers beschikbaar zijn) het een stuk beter deed. Uit ander onderzoek blijkt dat in het derde kwartaal de bezettingsgraden van Nederlandse hotels weer opliepen tot boven de 50%. Tijdens de crisis lagen ze rond de 10%. Op dit moment lopen de bezettingsgraden weer terug en lagen in de tweede week van augustus op 47%. Normaal gesproken is dat 83%.

Ook cafés maakten een slechte periode door met een omzetverlies van 66%. Iets beter ging het met restaurants die 58% omzetverlies ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 moesten incasseren. Fastfoodrestaurants en ijssalons deden het een stuk beter en zagen de omzet met slechts 29% teruglopen. Kantines en catering moesten daarentegen weer 54% van hun omzet inleveren.

Figuur 1: Omzetontwikkeling in de Nederlandse horeca, 1e en 2e kwartaal 2020, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, in %

Bron: CBS
NB: Voorlopige cijfers
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, logiesverstrekking, omzet, fastfoodrestaurants, ijssalons

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...