Geplaatst op: 30-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2020-3

EuroParcs met overname Droomparken vierde keten van Nederland

Interview met directeur Wouter Vos

EuroParcs met overname Droomparken vierde keten van Nederland
Toen in het jaar 2000 chaletbouwer Wim Vos zijn eerst camping kocht, hadden maar weinigen in de branche verwacht dat EuroParcs 20 jaar later de vierde speler van Nederland zou worden met maar liefst 37 vakantieparken. Inmiddels spelen zonen Wouter en Wim de hoofdrol in het bedrijf en hebben ze met investeerder Waterland een kapitaalkrachtige aandeelhouder aan zich gebonden. De recente overname van Droomparken triggerde de redactie van NRIT om af te reizen naar EuroParcs HQ in Apeldoorn waar we in gesprek gaan met Wouter Vos. 

Hoe is EuroParcs ontstaan?
"In de jaren zestig importeerde mijn opa caravans uit Engeland en verkocht die door heel het land. Mijn vader vond na heel wat jaren die blikken dingen niet meer passen en is toen zelf chalets gaan bouwen. Met prismadaken en een red cedar afwerking. Dat was toen helemaal top of the bill. Als ik met mijn broer of mijn vader nu over bijvoorbeeld Resort de Achterhoek loop, zien we nog steeds Vos-chalets staan. Mijn vader heeft rond de eeuwwisseling wat centjes bij elkaar gespaard en zijn eerste camping gekocht.”  

Jullie gaan er prat op een familiebedrijf te zijn.  Waar merk ik dat aan?"
We zijn een enorm bedrijf geworden maar we vergeten niet waar we vandaan komen. We hebben op dit moment meer dan 300 medewerkers waarvan 80 op het hoofdkantoor. Alleen wij willen geen corporate setting worden. Wij willen gewoon een familiebedrijf blijven inclusief de uitstraling daarvan. Wij zeggen nooit je werkt bij een familiebedrijf, nee, je bent lid van de EuroParcs-familie. Als mensen passen bij EuroParcs, hebben ze binnen hun potenties onbeperkte doorgroeimogelijkheden. We investeren maximaal in mensen maar willen tegelijkertijd ook het maximale uit ze halen.” 

EuroParcs had in de markt vooral een sterk imago als verkoper van chalets en veel minder als exploitant van vakantieparken. Ik zie dat beeld wel kantelen. Klopt dat?
"Onze focus heeft altijd op exploitatie gelegen maar we waren daar niet zo uitgesproken over. Mijn vader heeft nooit anders geroepen naar mij en mijn broer Wim: ‘Jongens focus op de exploitatie!’ Als puntje bij paaltje komt, zijn we nog gewoon ouderwetse campingboeren. Dat is waar wij ons in onderscheiden. Maar het exploitatiemodel was vroeger anders. We hadden geen verhuurapparaat. We hadden geen backoffice. Waardoor de focus bij marketing met name op verkoop lag. Want dat was voor ons een vorm van financiering. Met onze nieuwe partner is dat wel veranderd. We hebben nu meer financiële slagkracht gekregen dan we al hadden.” 



Hoe hebben jullie Waterland binnengehaald?"
Eigenlijk zoals het altijd gaat; heel toevallig. Ik ben met mijn broer aan het eten met iemand die bij ons verkooptrainingen organiseert. Hij heeft ons bij Waterland geïntroduceerd. We kenden Waterland helemaal niet en wilden niet verkopen maar hij overtuigde ons te gaan praten. In het gesprek kwam de vraag naar voren wat we de aankomende jaren met ons bedrijf wilden. Duidelijk was dat we wilden groeien maar op de manier zoals we dat deden, zou dat niet zo snel gaan en hadden we bijvoorbeeld Droomparken nooit kunnen kopen.”  

Hoe liepen de onderhandelingen?
"We zijn twee gesprekken aangegaan en die verliepen heel eerlijk en transparant. Wij waren niet op zoek naar een investeerder en zij waren niet op zoek naar een bedrijf in de recreatie maar vonden de branche wel interessant. Want het is een duurzame business die niet conjunctuurgevoelig is. Meerdere crises hebben al bewezen dat de Nederlandse recreatiesector redelijk crisisbestendig is. We vullen elkaar ook goed aan. Zij hebben strategische kennis en financiële slagkracht. Wij hebben een heel grote kennis van de recreatiebranche en bovendien een groot netwerk. Binnen drie maanden was het rond.” 

Hoe is de relatie met Waterland? Afstandelijk of juist heel intensief?
"We hebben voor Waterlandbegrippen veel contact. We doen vaak even een belletje in de auto om te sparren. Eens in de maand hebben we op aandeelhoudersniveau een meeting.”  

Hoeveel van EuroParcs hebben jullie verkocht?
"We hebben een klein meerderheidsbelang verkocht. Waterland stapt zelden in bedrijven waarin ze geen meerderheid hebben. Onze intentie was er met een maximaal belang in te blijven zitten want we wilden dat het ons bedrijf bleef.” 



Wat is jullie groeistrategie?
"Voordat we met Waterland in zee gingen, groeiden we met 1 tot 2 vakantieparken per jaar. Met Waterland hebben we twee verschillende groeistrategieën afgesproken. Onze reguliere groei zouden we gaan plussen naar 3 tot 4 parken per jaar. Daarnaast gingen we kijken naar partijen in de markt die hetzelfde doen en goed bij ons passen of juist naar partijen die iets heel anders doen en een goede add-on kunnen zijn.” 

Grote verrassing was de aankoop van Droomparken. Hoe is dat gekomen?
"Met Waterland is afgesproken dat wij de overnames van de individuele parken doen en zij die van de andere grotere partijen. Dat is ook een mooie verdeling want Droomparken had het helemaal niet prettig gevonden dat wij in hun cijfers zaten te neuzen terwijl de deal misschien helemaal niet door zou gaan. Wij zagen meer kans dat Waterland zo’n traject zou kunnen oppakken dan dat wij dat zouden doen. Wij hebben de lijntjes in de markt uitgezet en zo is Droomparken in gesprek geraakt met Waterland. Wij zijn niet bij de gesprekken geweest maar hebben wel de input geleverd zodat Waterland de juiste waardebepaling kon doen. De deal met Droomparken is in twee maanden van introductie tot handtekening voor elkaar gekomen. Ook omdat ze het bij Droomparken het top voor elkaar hebben met een prima organisatie en goede maandrapportages.”  

Wat is er sterk aan Droomparken?
"Droomparken is heel erg gericht op sfeer en beleving. Ze zijn ook heel goed in die niche van tiny houses gesprongen. Los van of dat qua verdienmodel gaat werken, is het wel een marketingtool die heel goed werkt. Voor alle mensen die normaal in een hotelkamer zitten, is een chalet veel te groot en is een tiny house de ideale oplossing. De kracht is ook dat zowel binnen Droomparken als EuroParcs de parken heel erg van elkaar verschillen. Die veelzijdigheid: daarmee heeft elke regio en elk park een eigen focus en doelgroep.” 

Het merk Droomparken blijft. Waarom?
"Omdat beide merken niets voor elkaar onderdoen. Maar we vinden wel dat de merken te veel op elkaar lijken. We willen het komende jaar onderzoeken hoe we die meer van elkaar kunnen laten verschillen. Hoe dat uitpakt, kan in nog niet aangeven. Ik kan al wel vertellen dat EuroParcs waarschijnlijk het internationale merk wordt, maar Droomparken is gewoon een heel sterk merk in Nederland. Het moet overigens aan de achterkant wel één bedrijf worden.” 



Is 2020 voor jullie met de coronacrisis een verloren jaar? 
"Je moet nooit denken dat het jaar verloren is. Het is wat het is. We hebben aan het begin van de crisis gedaan waar we het beste in zijn en dat is snel schakelen. Je kanalen openzetten, strak met touroperators schakelen, niet te eigenwijs zijn en denken dat je het zelf hebt uitgevonden. Wij hebben half maart gezegd dat we voor 1 april alle drastische keuzes gemaakt moesten hebben. We hebben toen alle uitstaande vacatures stopgezet en contacten die we niet nodig hadden, niet verlengd. We hebben wel besloten alle betalingen aan de eigenaren door te zetten. Die niet betalen, is een no-go. Investeringen die we in april-mei zouden doen, hebben we als het kon stilgezet. Het was een hele moeilijke periode maar nu zie je met de versoepelingen dat het sterk aantrekt. We hebben tot nu toe 25% meer boekingsomzet vergeleken met dezelfde periode in 2019. Zozeer dat we veel investeringen die we in het voorjaar zouden doen, alsnog laten uitvoeren.” 

Jullie hebben al snel een deal met Corendon gesloten. Waarom voor die touroperator gekozen?
"We hebben gekozen om met Corendon in zee te gaan omdat ze een Nederlandse doelgroep hebben die we nog niet aanboren. Verder kunnen we hun gasten qua accommodatie meer bieden dan ze gewend zijn. Een hotelkamer in een all-inclusive in Spanje of Turkije is niet veel en onze vakantiewoningen zijn gewoon beter dan dat. We hebben met CEO/COO Atilay Uslu 2 minuten onderhandeld en toen was deze unieke deal rond.”  

Al veel nieuwe klanten erbij?
"De deal met Corendon heeft heel veel boekingen opgeleverd met heel veel nieuwe klanten.” 

Gaan jullie nu ook all-inclusive aanbieden?
"We kijken of we het all inclusive concept van Corendon ook op onze parken kunnen aanbieden voor Corendongasten. Mensen betalen wat extra’s en krijgen dan een bandje waardoor ze van het all inclusive aanbod gebruik kunnen maken. Dat willen we dit jaar gaan testen.” 

Mogen jullie eigen gasten ook van dat concept gebruik maken?
"All-inclusive is niet wat onze doelgroep zoekt. Bij ons kan alles maar moet niks behalve die overnachting boeken en de verplichte schoonmaak. Je mag zelf kiezen wat je erbij neemt van bedden opmaken, handdoekenpakket, fietsen, eten, attractiepark in de regio, een ontbijt afhalen of aan het huisje of een gevulde koelkast.”  



Hoe loopt de andere tak van EuroParcs, de verkoop van vakantiewoningen in deze tijd?
"We gaan in juni qua verkoop waarschijnlijk de beste maand ooit draaien. Toen de crisis in maart losbrak, hebben we direct besloten geen fysieke afspraken meer met kopers te maken. Dat was best wel een pijnlijke beslissing want je gemiddelde conversiewaarde is zo’n 200.000 euro en je hebt op gemiddeld 5 afspraken 1 verkoop. Maar we hebben ons vanaf het begin aan de adviezen van het RIVM gehouden. We moeten het samen doen, en hoe meer we het samen doen hoe sneller we ervan af zijn. Dus geen afspraken meer, alleen maar videocalls of telefonische afspraken. Daardoor zijn die leads wel warm gebleven. Wij hebben vanaf eind mei weer afspraken gemaakt en dat zie je nu in de verkopen.”

Wat zoeken nieuwe kopers?
"Wij zeggen altijd, als je het hoogste rendement zoekt, moet je niet bij ons investeren. Want we bieden niet het hoogste rendement maar wel een stabiel rendement en een veilige investering. We kregen wel mensen die op een winkel met appartementen erboven 7% pakten, of 15% met aandelen. Dat hoor je ze nu niet zeggen.” Wat bieden jullie kopers?"Als je kiest voor de variabele opbrengst zit je, afhankelijk van je eigen gebruik, tussen de 4% en 7% rendement. Kies je voor een vast rendement dan mag je geen gebruik maken van je eigen woning en zit je op 5%. Eigenaren met een variabel rendement hebben we in april en mei aangeraden zoveel mogelijk van hun vakantiewoning gebruik te maken want we dachten dat het in de zomer zou kunnen ontploffen. Daar hebben ze veel gebruik van gemaakt en ze hebben toen een mooi vakantierendement gehad. Deze zomer pakken ze 25% tot 30% extra. Al met al gaan ze aan het eind van het jaar in het rendement van deze crisis bijna niets merken.”  

Hoe belangrijk is de verkoop van recreatiewoningen voor EuroParcs?
"Er worden in Nederland elk jaar rond de 4.000 vakantiewoningen verkocht. EuroParcs doet er daar 500 tot 600 van, Droomparken zo’n 400. Voor een stabiele markt moet je een verkoopapparaat opbouwen waarbij projectontwikkeling en wederverkoop even belangrijk zijn. Daar hebben we de afgelopen jaren heel erg in geïnvesteerd. Aan de voorkant was dat niet winstgevend maar we vinden het belangrijk dat klanten hun investering weer liquide kunnen maken. Als je dat ontzorgt krijg je een hele positieve mond-tot-mond reclame. We zien ook eigenaren die bijvoorbeeld 300.000 euro liquide maken en weer voor 200.000 euro instappen. Die wederverkoop is nu winstgevend. We hebben elk jaar zo’n 200 resales.” 

Door dit beleggingsmodel heb je geen invloed op de kwaliteit van je verhuurproduct. Is het niet lastig om dat op een goed niveau te houden?
"Eigenaren moeten in onze optiek ieder jaar wat aan hun vakantiewoning doen. Bijkomend voordeel is dat ze het dan veel minder voelen. Zolang wij zorgen voor een naar tevredenheid stellend rendement vinden investeerders het geen enkel probleem om te investeren. Ik zeg heel bewust ‘tevreden’ omdat de verwachting aan de voorkant heel goed gemanaged worden.” 

Verkopen jullie puur aan klanten met een beleggingsdoel?
"Mensen die een chalet kopen voor de verhuur zitten qua investering wel boven de 100.000 euro. Maar we hebben ook een hele grote groep mensen die een recreatiewoning voor zichzelf willen. We hebben prachtige goed geïsoleerde chalets van 30.000 tot 70.000 euro die aangesloten zijn op gas-water-elektra met een fris meubelpakket en een mooie tuinaanleg. Daar blijven we ons ook op focussen.” 



Waar staan jullie over een paar jaar?
"EuroParcs wil blijven groeien in Nederland en gaan internationaliseren. Als er dan mooie bedrijven zoals Droomparken voorbijkomen dan kijken we daarna. Gelukkig kunnen we dat met onze nieuwe partner. Daarnaast blijven we op de markt voor het herontwikkelen van individuele parken. Zoals we dat nu doen bij Laag Kanje op de Utrechtse Heuvelrug, Resort Kaatsheuvel, Resort Zuiderzee of Droompark Enkhuizerzand.”  

Krijg je veel parken aangeboden en waarop bepaal je de overname?
"We krijgen heel veel aangeboden. Ik ga dan met mijn broer naar het park en kijken naar de omvang, het bestemmingsplan, het vastgoed dat erop staat, de centrumvoorzieningen, groepsgebouwen, beheerderswoningen, noem maar op. Maar we kijken vooral naar de potentie. Dan bepalen we een waarde en dat is heel simpel: het moet op een A4-tje passen. Heb je grote spreadsheets nodig om een investering rond te rekenen dan komt die vaak niet uit. Als ons bedrag te ver van de vraagprijs afligt, doen we geen bieding. We gaan nooit heronderhandelen aan de achterkant. Dit is wat we willen geven en dat is het. We zijn er dan vaak binnen een week uit.”  

Wordt zo’n overgenomen park dan volgebouwd met chalets?
"Dat is heel erg het sentiment dat aan ons bedrijf kleeft. Zoveel mogelijk chalets erop en verkopen. Maar dat is helemaal niet het geval. Daar hebben we ons nooit wat van aangetrokken want wij wisten wat we deden. Wij geloven juist heel erg in een mix in het aanbod. Ik durf te stellen dat we op exploitatiebasis wel een van de best renderende bedrijven van alle vakantieparkconcerns hebben.” 

Waarom is die exploitatie zo belangrijk voor EuroParcs?
"Omdat wij niet alleen verdienen aan verhuurcommissies, bijkomende services of de funtak maar ook aan het onderhoud van de vakantiewoningen, we ontvangen beheerbijdrages, het gas, water en elektra wordt bij ons afgerekend. We doen zelfs nog het onderhoud aan de cv-ketel waar we elk jaar een kleinigheidje aan verdienen. Er is niets waar de organisatie EuroParcs niet bij betrokken is. Dat is voor de investeerders die bij ons kopen juist het grootste usp. Eén aanspreekpunt, waar je koopt, laat verhuren en waar je je woning laat beheren. De volledige customer journey is ondervangen door EuroParcs. Wij hebben geen samenwerkingsovereenkomst met een verhuurorganisatie, een ontwikkelaar of een technische dienst. Nee, het is allemaal in eigen beheer. We zitten daardoor dicht op de bal en kunnen eraan verdienen.” 

Internationaal al concrete plannen?
"Wij focussen ons op locaties waar we de Nederlandse markt kunnen bedienen. Want dat is een markt die we kennen. Wij hebben op dit moment in Oostenrijk een aantal locaties vastgelegd die we kunnen ontwikkelen tot EuroParc. Daarnaast hebben we een sales- en rentaloffice opgericht in Keulen die de Duitse markt zal gaan bedienen. Tenslotte hebben we een fantastisch bedrijf in Limburg overgenomen van Jeroen Knols. Hij gaat daar de businessunit België-Limburg aansturen. Hij zal ervoor zorgen dat we onze groeiambitie in België gaan waarmaken.”  



Hoe ontwikkelt die marktvraag zich de komende jaren?
"We zien een grote vraag naar camperplaatsen en glamping. Zo hebben we per 1 juli binnen Europarcs 100 extra glampingtenten in het aanbod zitten.” 

Zie je nog trends in deze markt?
"We proberen constant met de trend mee te gaan. Maar we willen geen trendgevoelig product neer te zetten want een trend gaat ook weer over. Onze basisprincipes zijn een chalet voor minimaal 4 personen, een badkamer met een apart toilet en bij zes personen meerdere badkamers. We zien dat mensen een extra stukje buitenruimte leuk vinden, een hottub, een bbq, een zitkuil met een vlammetje of een gezamenlijke ruimte voor 4 tot 5 accommodaties. De trend is natuurlijk ook full elektrisch, duurzaam, energiezuinig en chalets volledig via de nieuwe EPC-normen.” 

Lukt dat die duurzame omslag?
"Dat is nog wel een uitdaging want de elektriciteitsnetten in het buitengebied zijn daar niet op berekend. Een energiebedrijf zegt doodleuk dat ze een nieuwe trafo van 200.000 euro moeten plaatsen en verwachten dat wij die betalen. Terwijl ze gewoon een aansluitplicht hebben en wij vastrecht betalen. Daarnaast is het niet zo eenvoudig als gas eraf, boiler en luchtwarmtepomp erin. We zitten vaak in natuurgevoelige gebieden en kunnen meestal geen gebruik maken van aardwarmte. Bovendien kom je met een boiler van 300 liter in een 6-persoons vakantiewoning niet uit. Mensen douchen gemiddeld 20 minuten, dan is na 3 personen het water op.”  
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, ketens

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/09/20
Nationale Horecadag op vrijdag 9 oktober
Horeca houdt voor de tweede keer de Nationale Horecadag. In 2020 is dat op vrijdag 9 oktober.
23/09/20
TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is
23/09/20
Theaterfestival Boulevard wint prijs van theatercritici en lof voor spelen in coronatijd
Theaterfestival Boulevard 's-Hertogenbosch krijgt de Prijs van de Kritiek 2020. Het feit dat ook in coronatijd een alternatief festival werd georganiseerd kon op veel waardering van de jury rekenen.
23/09/20
Exclusief voor leden
Attractiepark Duinrell verlengt seizoen met dino's
Naast de 40 attracties en 21 glijbanen in het Tikibad, kunnen gasten tijdens hun bezoek aan Duinrell speuren naar 20 levensgrote én bewegende dinosaurussen.
23/09/20
Luchtvaartmaatschappijen moeten binnen 7 dagen terugbetalen
Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober weer binnen 7 dagen de prijs van een vliegticket terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dat is de termijn die de Europese Verordening ook voorschrijft. De ILT gaat daarop handhaven in Nederland.
23/09/20
Paalberg is eerste koninklijke camping
Nederland heeft een eerste koninklijke camping. De eer valt Recreatiepark de Paalberg in Ermelo te beurt. Het bedrijf bestaat dit jaar 100 jaar en heeft deze week het predicaat ‘Koninklijke hofleverancier’ ontvangen.
23/09/20
Gemeente Rotterdam geeft lening aan noodlijdend Blijdorp
Gemeente Rotterdam geeft Blijdorp een lening van 10 miljoen euro anders gaat het park failliet.
23/09/20
Fors plan voor verbinding Leekstermeer en Zuidlaardermeer
De provincie Groningen laat in 2021 de omgeving van de Meerweg, aan de oostzijde van het Paterswolds...