Geplaatst op: 28-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

3 ton voor verbetering mbo toerisme en horeca in Groningen

Gateway to Hospitality - uit regionaal investeringsfonds

3 ton voor verbetering mbo toerisme en horeca in Groningen
Bedrijfsleven, mbo en overheden trekken samen op in Gateway to Hospitalty.
Aantrekkelijke opleidingen voor toerisme en horeca, meer studenten die kiezen voor deze sector en structurele kennisontwikkeling en onderwijsvernieuwing. Als het aan het onderwijs, bedrijfsleven en overheden ligt, krijgt de vrijetijdseconomie in in de provincie Groningen de komende jaren een impuls. De provincie draagt 300.000 euro bij aan het herstel en verbeteren van de vrijetijdseconomie.

Gateway to Hospitality

Het Noorderpoort gaat de komende jaren - samen met tientallen toeristische ondernemers en vier andere onderwijsinstellingen - extra investeren in een onderwijs- en kenniscentrum voor de gastvrijheidssector. Dat doen ze onder de noemer 'Gateway to Hospitality'. Doel is om de verschillende opleidingen in de gastvrijheidssector te vernieuwen, zodat zij beter aansluiten bij de eisen van het bedrijfsleven. De laatste jaren lopen de studentenaantallen voor het vakonderwijs in de gastvrijheidssector terug. Die trend willen de projectpartners met het project graag doorbreken. 

Triple helix helpen in hard geraakte sector

Het stimuleren van de vrijetijdseconomie is een van de speerpunten van de provincie. Zeker nu deze sector zo hard geraakt wordt door de coronacrisis. De vrijetijdseconomie is een belangrijke sector voor onze regionale economie, onder andere voor de werkgelegenheid in onze provincie. Samen met de ondernemers zet de provincie de komende jaren in op een groei van het aantal bezoekers naar Groningen. Dan zijn veel goed opgeleide vakmensen in de gastvrijheidssector nodig. 

Regionaal investeringsfonds mbo

De uitvoering van het meerjarenproject 'Gateway to Hospitality' wordt gefinancierd door het Regionale Investeringsfonds (RIF) voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Als die aanvraag begin oktober wordt gehonoreerd, draagt de provincie Groningen 300.000 euro bij. Het project start in het najaar van 2020 en loopt vier jaar.
Trefwoorden: toerisme, leisure, hospitality, horeca, beleid, visie, groei, Groningen

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/10/20
Combinatie virtuele rondleidingen en winactie voor attractieparken
Op vrijdag 30 oktober worden gratis virtuele Engelstalige rondleidingen georganiseerd door het kasteel van Bran (Dracula) in Roemenië, Warwick’s Haunted Castle in Engeland en Madame Tussauds Berlijn in Duitsland.
20/10/20
Operation Pandora klaar voor financiering
Operation Pandora, de next level, in escape rooms, wil via crowdfunding een deel van de investering voor het project ophalen. Operation Pandora is qua spektakel vergelijkbaar met de beleving van een moderne high-end attractie in een pretpark, maar dan vertaald naar een persoonlijk en meeslepend verhaal en een zéér realistische setting.
20/10/20
Tweede project voor EuroParcs in Oostenrijk en op shirt van Feyenoord
Voor EuroParcs is het een mooie week. De Apeldoornse vakantieparkenspecialist kondigt haar tweede vakantiepark in Oostenrijk aan en prijkt op het shirt van voetbalclub Feyenoord tijdens de Europa League wedstrijden en die van de KNVB-beker.
20/10/20
Amrican dream in de Keukenhof maar komen de Amerikanen wel?
Pete Hoekstra, ambassadeur van de Verenigde Staten, heeft samen met Keukenhof directeur Bart Siemerink tulpenbollen geplant met de toepasselijke naam ‘American Dream’.
20/10/20
Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag
De crowdfundactie van het Limburgs Museum voor nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafels is succesvol afgerond.
20/10/20
6 nieuwe accommodaties aangesloten bij Vekabo
Bij organisatie Vekabo plattelandsaccommodaties zijn in de afgelopen maanden 6 nieuwe accommodaties ...
20/10/20
BCD Travel krimpt personeelsbestand in
Nu de coronapandemie aanhoudt, zijn reisbedrijven gedwongen in te krimpen. Zo ook zakenreisorganisatie BCD Travel. Volgens het Financieeele Dagblad gaan daar wereldwijd 3.000 van de 14.000 arbeidsplaatsen verdwijnen.
19/10/20
Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme.